2 kilo verse tomaten in blokjes snijden Div groentes die je zelf lekker vind. Gehakt rullen met italiaanse kruiden. Dan de groente erbij even kort mee bakken dan de tomaten erbij en 20/30 min laten pruttelen. Boullion blokje erbij ( groente ) Scheutje rode wijn erbij en nog even laten pruttelen. Verse basilicum erbij doen en klaar is kees!
Ik weet niet of je op zoek bent naar een italiaanse pastasaus? Mijn (italiaanse) man maakt de saus als volgt: 1)Een scheut goede olijfolie, fruit een half uitje met twee teentjes knoflook. Daarna een blikje gepelde tomaten (pelati) en een pakje gepureerde tomaten(passata) erbij. Is overal te krijgen, van c1000 tot Aldi. Dit een uurtje laten sudderen met een snufje zout erin. Simpel en lekker. 2) Een scheut olijfolie, passata en pelati erbij, 6 blaadjes verse basilicum, snufje zout en een uurtje laten sudderen. In Italie is de saus erg licht (niet vol met groenten, wel met gehakt) en valt of staat met goede olijfolie. Voor een volle gehaktsaus: 3)Een scheut olie, 400 gram gehakt, ui, 4 teentjes knoflook, passata, pelati en een snufje zout. (eerst ui en knoflook fruiten, daarna gehakt), even laten sudderen, Klaar! Deze drie recepten zijn naast erg lekker ook erg goedkoop. Hier (ik woon in italie) eten ze de pasta niet zo gaar als bij ons. Kook de pasta 1 minuut minder dan op de verpakking, zodat hij "al dente" (=beetgaar ) wordt en niet zo slap. Smakelijk eten.
Toevallig; hier staat alles klaar om in de pan te doen, wij eten pasta vanavond! Van mijn Italiaanse oma de echte ragù, zoals ze deze in de streek rond Bologna eten: 200 gr. wortels 1 ui 3 stengels bleekselderij 250 gr. gehakt half-om-half 1 saucijs kruiden naar smaak 100 ml witte wijn fles passata (tomatensaus, of als je tijd hebt, verse tomaten) Groenten in kleine blokjes snijden en aanbakken in wat olijfolie. Daarna het vlees erbij en al omscheppend het vlees gaar laten worden. Let op: bij de saucijs het 'velletje' van de worst halen en de worst in stukjes in de pan doen. Als het vlees gaar is, afblussen met de witte wijn en even laten pruttelen. Dan de tomatensaus erbij, wat kruiden naar smaak (ik doe meestal een laurierblad en wat oregano) en een scheut water erbij, dan een uurtje laten pruttelen. Buon appetito!
Hier bak ik gehakt rul. Knoflook, beetje sambal, ui, paprika en courgette erbij, even bakken. Dan de tomaten erbij: Ik gebruik altijd zo'n doosje tomatenpuree maar je kunt ook zelf tomaten pellen en tot saus koken. Ik ben lui . Dan een berg kruiden erin: - (Veel) Kerrie - Basilicum - Oregano - Paprikapoeder - Beetje peper of cajunkruiden Soms nog een runderbouillonblokje erbij, soms niet en dan kook ik dat blokje mee met de pasta en soms laat ik hem helemaal weg. Dan op het laatst proeven en eventueel nog kruiden toevoegen, het ligt eraan waar we zin in hebben.
Blikje gepelde tomaten Blikje tomaten puree Ui Champignons Paprika Basilicum gedroogd Oregano gedroogd Knoflook Groente even in de pan bakken. Gepelde tomaten en puree in een hapjes pan. Knoflook basilicum en oregano erbij en even laten pruttelen Vervolgens de groente erbij en zonder te laten koken nog even in de pan laten. Beetje creme fraiche erbij en eventueel wat peper,