ik heb macaronie gemaakt voor kleine plurken voor de eertse keer met zon blikje tomaten puree. er staat op ingredienten : tomaten- zonder toegevoegd zout. maar nu proefde ik net en vond het toch best zout smaken volgens mij??? is dat normaal? ik eet dat spul nooit dus heb werkelijk geen idee. ( eerlijk gezegd vond ik het onwijs goor dus hopelijk vind kleine plurk het wel lekker). anders volgende keer weer verse tomaat het is een heel klein groen blikje van del monte en heb ongeveer de helft gebruikt..
Tomaten bevatten van zichzelf al zout. Tomatenpuree wordt van heel veel tomaten gemaakt, is heel geconcentreerd, en daarom ook flink zout. Eén zo'n klein blikje geeft gecombineerd met groente voldoende smaak voor een pond macaroni. Voor een portie macaroni voor een baby is een theelepeltje al voldoende hoor!
ok dan . iest teveel gebruikt dan... ze vond het wel erg lekker. zou het veel kwaad kunnen voor een keertje??
nou zou me niet zo druk maken hoor erom Ze heeft er heel van gegeten en volgende keer iets minder. Maar een theelepeltje vind ik dan weer erg weinig en dus smaakloos. En je hoeft je zeker niet dom te voelen, je hebt geen kilo jozo-zout gegeven hoor Fijn dat ze je zelf gemaakte macaroni lekker vond
Wij gebruikten vaak een blik tomatenblokjes (ook zonder zout, effe checken). En dan maakten we er ook onze eigen pasta saus van: gehakt rul bakken, groente meebakken (bijv champs, paprika, courgette) blik tomaten blokjes erbij. evt wat groente kruiden erbij (basilicum, oregano) Dan een babyportie eruit halen. En de rest nakruiden met wat je wil (hier peper, paprikapoeder, sambal etc) En dan bij de pasta geven dus.. Dat deden we vanaf zo'n 9 maanden, en was heel handig met mee-eten..
nou ze heeft er tot nu niks aan overgehouden. misschien een klein beetje apart poep kleurtje haha. maar ik was echt even geschrokken hoor hahaha/ deepfreeze@ bedankt voor de tip. ga zeker eens proberen
De tomaat bevat enorm veel water (93%). Zij bevat weinig koolhydraten (4 g), nog min­der proteïnen (1 g) en vetten (0,3 g), maar een redelijke hoeveelheid organische zuren (citroenzuur en pectinezuur), minerale zouten (kalium, chloor, fosfor, calcium, zwavel, magnesium, sodium, waardevolle oligo-elementen: ijzer, zink, jodium, koper, borium). De verhouding Ca / P is 0,4. Ze bevat ook behoorlijke hoeveelheden vitaminen: C (38 mg), B, PP, E, actieve caroteen, panthoteen­zuur. Zij geeft slechts 22 calorieën per 100 g. Een tomaat bevat relatief veel zouten maar dat is helemaal niet erg. Het is ook maar relatief. Zolang er geen zouten aan toegevoegd zijn kun je prima tomatenpuree gebruiken hoor. Zoals gezegd: je hebt maar weinig nodig. Tomatenpuree moet je zien als een smaakversterker. Wil je tomatensaus maken dan kun je beter tomatenblokjes (zonder toegevoegd zout) of verse tomaten gebruiken (en dan hooguit voor de smaak nog wat tomatenpuree toevoegen)