Soep?

Discussie in 'Voeding' gestart door Nescio, 31 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Even een vraag, mijn dochter is dol op soep. Ik maak vaak courgettesoep met een beetje knoflook, wortelsoep en pompoensoep, of groentesoep van allerlei soorten groenten.

Maar het CB hier is daar niet weg van. Ze zeggen dat soep vooral een dorstlesser is en het de groenteprak (geef meestal losse groenten en aardappel/rijst/pasta) niet mag vervangen. Maar ze krijgt ook genoeg 'volledige maaltijden'. Ook doe ik er weleens een aardappeltje doorheen en die groentepap volgens het cb is groenten + jaja, aardappelen, pasta of rijst.

Maar ik zou soep als voorgerecht:( moeten geven en dan nog de groentenprak. Ik vind dit zo raar, soep lijkt me juist heel gezond (van verse, gestoomde groenten, zonder zout of iets uiteraard) en mijn dochter is er gek op. Het is geen waterige bouillon dat ze krijgt.

Nu is het cb er ook niet blij mee dat ik heel voorzichtig ben met vlees geven. Terwijl ik denk dat ze tot 1 jaar prima vegetarisch kan eten. Ze heeft wel al vlees op, maar elke dag vlees vind ik teveel voor zo'n kleintje.

Geven jullie ook soep?

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik ben een heel luie soep eter en eet het dus vooral uit een pak. Maar verse soep vind mijn dochter ook heerlijk hoor. Wij eten het toch ook gewoon als maaltijd? Wat een gezever van het cb. En dat vlees, wij zijn met 9,5 maand wat vis en vlees toe gaan voegen. Nog krijgt ze dat niet iedere dag hoor. Wel is ze er dol op hihi. Maar je kan volgens mij inderdaad prima wachten tot een jaar.

Ow ja, ik eet zelf bij soep vaak wat brood, dan is het toch een goede maaltijd of niet? Stevige soep met brood, hmm heerlijk!

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Precies ja, ik zie het ook echt als maaltijdsoep. En ik heb na soep juist erg dorst, en ben echt wel gevuld.

Vind het ook een beetje gezeur, vooral dat vleesgedoe.

4. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik vind het ook overdrvennvan het cb. Als je dit nou iedere avond doet hebben ze een punt maar bijv. 1 keer in de week moet toch prima kunnen? T isnook hardstikke gezond zoals je het maakt. Hier nog geen soep gegeven maar dat wil ik zeker gaan doen, zelf vers gemaakt....

Vind wel dat t cb een beetje tegenspreekt. Hier volgen ze bijv het voedingscentrum maar in het foldertje van het voedingscentum wat ik van het cb kreeg staan hele andere dingen voor een baby van 6 maanden dan eennander overzicht wat ik ook can het cb kreeg.

Voedingscentrum geeft overigens aanndat je een kind prima vegetarisch te etennkan geven. Je moet dan wel met een aantal dingen rekening houden(die weet ik niet want ik ben dit niet van plan) maar dat kan je allemaal terug vinden op de site.

Ik zeg dus: onzin! Af en toe verse soep van versenproducten moet kunnen. Ze moetennhet juist waarderen dat je zoveel moeite doet om je kleintje lekker en vers te laten eten zeg...

5. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    lijkt me prima toch! verse soep! uit een pak zo ik niet doen want daar zit vaak wel erg veel zout in...

6. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Hihi, daarom eet mijn dochter dus bijna nooit soep ;)

7. adi

adi Niet meer actief

Maar waarom maak je je uberhaupt druk over die belachelijke opmerking van het cb? Jij weet inmiddels dat je daar geen heilige antwoorden krijgt ;)
    weten ze uberhaupt wat jij met soep bedoelt?

Als ik soep maak gaat hierin vers vlees (bouillon trekken), minstens half kilo verse groente, aardappel voor de binding, een kleine macaroni ipv vermicelli. Bij ons in huis valt soep (waar ze nog eens een volkoren boterham bij eten), onder zeer gezonde avondmaaltijden. Vaak ook zonder vlees overigens, maar dan heb ik een blokje nodig en daar zit veel zout in.

8. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    ik maak hier ook vaak verse soep met biologische groenten en mijn dochter vind het ook heerlijk! vooral venkelsoep en pompoensoep maar ook raapstelensoep kan ze geen genoeg van krijgen! ik vries dat dan in kleine bakjes voor haar in voor een moment dat we iets eten wat voor haar niet zo geschikt is of als wij laat eten en zij dat niet red. maar 1x per week krijgt ze echt wel soep en ik zie het ook wel echt als n maaltijd hoor!

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dom CB.
    Het gaat om de hoeveelheid groente, en dan maakt het echt niet uit of dat nou in de vorm van soep, prak, prut of stukken is!
    Een goedgevulde soep, zelfgemaakt, is gewoon groentehap met iets meer vocht...

Even ter informatie: in Portugal krijgen mama's juist op hun kop als ze geen soep geven...cultureel bepaald commentaar van je CB dus...

10. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat vlees maakt ook niet zoveel. Wij gaven tot een jaar doorsnee 2-3 keer per week vlees. Soms 2 dagen wat meer, soms 3-4 dagen wat kruimels gehakt door bijv saus.. Maar 7 dagen dat gebeurde niet zoveel. Zolang ze verder aardig gevarieerd eten..

Soep lijkt me geen kwaad kunnen als het verder zoutloos is. Als ze verder wel pure smaken leert kennen, ook normale porties eet, lijkt het mij ook geen probleem..
    Sommige potjes van olvarit komen ook bijna als dikke soep uit het potje ;)

Evt kun je wat peulvruchten in je soep verwerken. Die vervangen ook deels de voedingsstoffen uit vlees..

11. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Lijkt me ook grote onzin als je het vers maakt. Hier ook altijd maaltijdsoep met veel groenten erin en rijst. We gebruiken alleen 2 potten bouillon erin, dus daarom krijgt de kleine man het nog niet.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Toen ze hier nog te klein waren voor de potten bouillon kookte ik de soep met 3 potten water, schepte er een portie of twee voor kind uit en deed dan de bouillonpot bij de soep.

Linzensoep is ook heel simpel en was hier echt succes. Linzen mengt ook mooi met allerlei groente en als je rode neemt krijg je zo'n lekker dikkige soep.

13. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Een kind heeft op deze leeftijd ook echt geen vlees nodig. Vlees is tegenwoordig ook bijna allemaal rotzooi. Jammer, wamt het kan zo lekker zijn. Vis zou je misschien 1 of 2 keer per week kunnen proberen? Dan wel goede vis..

Liever allemaal lekkere groentes ( stukken of soep, maakt naar mijn idee ook echt niks uit, leuk juist dat je van die smakelijke gerechten geeft) dan een stuk waterige antibiotica kip toch? Niet dat elk stukje vlees verschrikkelijk is hoor, ik eet zelf ook vlees maar een kindje van 9 maanden hoeft toch toch nog niet.

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik wist in mijn achterhoofd wel dat het onzin was, maar als je daar dan op een spreekuur bent en ze zeggen zo ongeveer dat ik mijn dochter ondervoed omdat ik haar geen vlees geef en ze graag soep eet, is het moeilijk om niet een beetje onzeker te worden.

Ik heb uitgelegd hoe ik het maak (alleen maar met verse, gestoomde groenten, zonder zout), en nog was het commentaar dat het een dorstlesser is en geen avondmaaltijd. Mocht ik er bij de volgende controle weer commentaar op krijgen, zal ik een paar van de antwoorden hier quoten haha.

Vandaag heeft ze trouwens linzen op (gemengd met broccoli en een aardappeltje). Ze is enorm actief, zou het daardoor komen :D

Deel Deze Pagina