tomatensoep invriezen/ontdooien: wie heeft tips?

Discussie in 'De lounge' gestart door hanna76, 2 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Met kerst zitten we bij familie 2 uur rijden verderop. Ik wil graag tomatensoep thuis maken en dat ingevroren meenemen.
    Dit invriezen van soep heb ik nog nooit gedaan, dus ik heb een paar vraagjes:
    1. waarin vries ik de tomatensoep in (in zakjes of in bakjes)
    2. voordat ik de soep ga opwarmen, moet die dan helemaal ontdooid zijn buiten de koelkast?

Nou ja, hebben jullie wat tips hiervoor? Blijft de smaak wel goed?
    Als ingrediënten ga ik het volgende gebruiken:
    ui, knoflook, pakje gezeefde tomaten, water/bouillon, rode pesto, zout/peper, soep/gehaktballetjes.
    En ter plekke wat mascarpone door de soep.

Groetjes,
    Hanna

2. Uk2011

Uk2011 Niet meer actief

Is het niet makkelijker om daar een pannetje op het vuur te zetten? Zo lang doe je er niet over om soep te koken. De balletjes kan je een dag van tevoren maken en in de koelkast bewaren bijvoorbeeld.

Goed, daar vroeg je niet om ;)
    Mijn ervaring leert dat soep uit de diepvries altijd wat "uitdroogt/indikt" dus dat je er nog water bij toe moet voegen wanneer je het opwarmt. Dat betekent ook dat het nog wat extra smaak nodig heeft, maggi of bouillon.

Ik bewaar de soep altijd in bakjes. Eerst helemaal af laten koelen voordat je het invriest!

Het opwarmen doe ik ook wel als het nog niet ontdooit is, bijv. in de magnetron, en anders in een pan met een bodempje water erbij. Bevroren vervoeren is misschien handiger dan half ontdooit ;)

3. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Moet eerlijk zeggen dat ik zelf eigenlijk nooit soep invries (muv snert). Ik vind dat de structuur en bite van de soep echt ontzettend veranderd door het invriezen.

Het maakt op zich niet uit waar je de soep in invriest, ik zou ze in elk geval laten ontdooien op kamertemperatuur voor je de soep gaat opwarmen.

Wil je de soep bevroren meenemen, vanwege het vervoer?
    Ik weet dat het niet je vraag is, maar als je het alleen daar voor doet, kun je dan niet beter een super goed afsluitbare pan / kom (whatever) nemen en de soep gewoon meenemen?

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ja, idd. Bevroren soep in de pan doen en onderweg laten ontdooien. Dat was m'n plan. Want ik heb wel een hele grote soeppan, maar niet een grote bak/whatever wat je zo goed afsluit dat er geen soep ontsnapt.... Moet namelijk soep hebben voor 8 volwassenen en 6 kinderen. Dus flink wat.

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap het:D

Is het geen optie dat je de soep maakt met maar heel weinig vocht?
    Dus bijvoorbeeld ipv 2 liter bouillon/water, maar een halve liter?
    Dan heb je eigenlijk super geconcentreerde soep.
    Dan kun je dat ter plaatse aanvullen met de rest van het vocht en hoef je ook niet bang te zijn dat je soep over de rand klotst tijdens vervoer.

Zo heb ik namelijk ook wel eens soep vervoerd.:)

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

misschien ben ik heel simpel maar je soep aflaten koelen en je pan helemaal dichtplakken met brede plastic tape.. in een boodschappen krat tas tegen de pan aan of handdoeken en rijden maar..

7. minon

minon Niet meer actief

Ehm wij doen altijd een groot postelastiek over het deksel heen en dan om de oren van de pan haken. Vervolgens ook grote kussensloop/theedoek daar de pan in/op zetten. Heb je een kussensloop. Strak dichtdraaien en een stiek erom. Soort kruikenzak idee. Anders op de theedoek zetten, en dan twee punten tegenover elkaar goed strak onder het handvat van het deksel doortrekken, de andere twee erover heen in een knoop. Klink wel vaag maar gaat altijd goed. En neem aan dat er meer gerechten zijn als soep en ook broodjes e.d. Dan wordt er vaak niet meer dan een kopje gegeten en al helemaal niet door de kinderen denk ik.

Als je een snelkookpan heb is het helemaal makkelijk. Daar kun je het supergoed in meenemen. Met invriezen niet zoveel ervaring.

8. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ja, maar dan dus gewoon bevroren in de pan doen en in de auto (in de pan) laten ontdooien toch?

9. Janna

Janna Fanatiek lid

#9 Janna, 2 dec 2012
    Laatst bewerkt: 2 dec 2012
    Ik heb nog nooit zelfgemaakte tomatensoep ingevroren, maar wel andere zelfgemaakte soepen (bijv. pompoensoep, erwtensoep, courgettesoep). Kan gewoon in bakjes. In zak kan denk ik ook wel (met soep nooit gedaan, maar wel met jus), maar dat is minder makkelijk met het ontdooien, want dan gaat de soep bevriezen om plooien van het plastic. Dan moet je dus wachten tot je soep zover ontdooit is, dat hij helemaal los is van het plastic. Dat kan best een tijd duren, want soep ontdooien duurt erg lang. En als het in een plastic zak zit, kun je het niet in de magnetron of pan leggen. (Wel au bain marie in een pannetje kokend water!)

Wat betreft het opwarmen. Ik laat het altijd zo ver ontdooien, dat het los komt van het bakje waarin het in de vriezer zat (evt. kort in de magnetron). Vervolgens doe ik het in een pan en gewoon op het vuur. In het begin even in de gaten houden, maar zodra er onderin een flinke laag vocht staat, gaat dat wel goed. (Af en toe roeren natuurlijk.) Dit gaat sneller dan in de magnetron en bovendien heb ik altijd het idee dat de soep langer warm blijft als hij op het vuur heeft gekookt, dan wanneer hij in de magnetron is opgewarmd.

Dat van extra vocht en extra bouillon toevoegen herken ik niet zo. Tenminste, ik voeg wel eens extra vocht toe (inderdaad vanwege indikken), maar doe er dan nooit extra bouillon bij en vind dat ook niet nodig. Maar wij eten vrij zoutloos, dus misschien komt het daardoor.

10. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hoe lang duurt het dan ongeveer? Als ik bijv. 3 liter soep heb?

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nee gewoon zo ..niet ingevroren niets. als de deksel dicht zit zit ie dicht:) .

12. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Drie liter duurt wel een dag denk ik bij kamertemperatuur.

Deel Deze Pagina