tomatensoep maken, help!

Discussie in 'De lounge' gestart door Zara75, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Mijn dochter eet al maanden ontiegelijk slecht haar avondeten. Tomatensoep met brood gaat er altijd erg goed in, maar ik vind het altijd erg zout smaken uit blik.
    Hoe maken jullie verse tomatensoep?
    ik zie zoveel recepten op internet, ik zie door de bomen het bos niet meer!
    Graag een eenvoudig recept, ben geen keukenprinses. Vorig jaar me aan vers gemaakte erwtensoep gewaagd en dat was zoveel werk en het resultaat was om door het toilet te spoelen...:p

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Pakje kopen van honig tomatensoep,staat precies op wat je moet doen;)

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Dat is nu juist niet de bedoeling lijkt me ;) Ik denk dat TS bedoeld zonder pakjes/zakjes/potjes

Ik lees mee! ik ben ook benieuwd naar een lekker, smaakvol recept wat geschikt is voor de kleintjes.

4. mamabri

mamabri Niet meer actief

750 gr romatomaten
    1 ui
    1 winterpeen
    verse tijm
    3 teentjes knoflook
    1 klein blikje tomatenpuree
    2 rundvleesblokjes

2 el olijfolie
    750 ml water
    1 tl suiker
    peper en zout

snij de tomaten in vieren en verwijder het harde gedeelte. snij de ui en de winterpeen in kleine stukjes. rits de tijm van de takjes.

Los de 2 bouillionblokjes op in ca 0.75 l heet water.

Verhit de olijfolie in een soeppan op matige temperatuur. Voeg de tomatenpuree toe en bak deze 1 min. Pers de teentjes knoflook en voeg deze toe. Voeg de ui, winterpeen, peper en zout toe en bak al roerende ca 5 min totdat de ui zacht wordt.

Voeg de bouillion, de tomaten en de tijm toe en kook dit 10 tot 15 min tot de tomaten uiteen vallen. voeg de suiker toe.

Pureer het mengsel met een staafmixer. Soep goed verwarmen voor het opdienen.

Dit is het recept van het verse soeppakket bij de AH. Alle groenten etc zit daar al bij in, (behalve de olie, suiker en peper en zout) Helemaal compleet te halen en binnen een half uur klaar. Wij vinden hem heerlijk.

5. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Hoi,

ik roerbak groenten naar keuze met wat knoflook, doe er dan een of twee blikken tomatenblokjes door.
    Van Damhert heb je bouillon met weinig zout. Die kun je er in doen of minder gewone bouillonblokjes.
    Verder kun je verse basilicum erin doen, pesto of gedroogde kruiden (bijv bruschetta kruiden van de Xenos.
    Als de smaak te scherp is kan je wat creme fraiche erdoor roeren.

6. sas77

sas77 Actief lid

18 sep 2014
    183
    0
    0
    Heb laatst zelf gemaakt door ruim anderhalve kilo tomaten te kopen. Deze ontvellen (kruisje in zetten en even over gieten met warm water) en ontpitten. Vruchtvlees met een uitje aanbakken, iets knoflook erbij (indien gewenst) en tomatenpuree. Afblussen met water. Vervolgens de soep laten trekken met een kruidenbuiltje voor tomatensoep. Daarna pureren (je kunt het dan net zo grof of fijn maken als je zelf wilt) en op smaak brengen. Eventueel soepgroente, vermicelli, pasta, gehaktballetjes etc toevoegen......

7. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    mamabri, ja zoiets bedoel ik! Hoef ik me niet nog een wezenloos te zoeken naar al die ingredienten.
    Stomme vraag misschien, maar ik kom niet zovaak bij AH. Ligt het in de koeling? Dan ga ik vanmiddag meteen erheen.

Pipo, nee ik wil juist niks uit een pakje voor de verandering! :)

8. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    dames, ik krijg spontaan honger van jullie recepten!

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, ligt gewoon bij de groenten, er zijn ook nog complete pakketten voor erwtensoep, lasagne en couscous ;) Ze kosten 3.69 per pakket. alles zit er dus vers in, het recept is bijgesloten. Kijk voor de andere varianten even op het pak wat je zelf moet toevoegen (bijv bij couscous en lasagne moet je nog gehakt of melk toevoegen) Ik gebruik ze vaak, vind het makkelijk, niet zoeken naar ingrediënten, of zoals bij de soep dat je met een half pak tijm blijft zitten, want er zit in wat je nodig hebt.

10. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    bij ons ligt het op de verse groente afdeling dus niet in een koelvak
    zo in de buurt van de tomaten, paprika's etc

oeps er was al antwoord gegeven :)

11. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Bij de ah hebben ze een compleet vers pakket om tomatensoep te maken. Ligt op de groenteafdeling.
    Super simpel en snel klaar.
    Enige wat ik wel altijd doe is de tomaten ontvellen alvorens ze in de soep te beruiken.

Zelf voegen we altijd nog soepballetjes toe.

Succes gegarandeerd!

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier een simpel en lekker recept:

1 kg tomaten (ik doe ook vaak 500gr en een blikje tomatenblokjes)
    1 Winterpeen
    1 ui
    2 teentjes knoflook
    1 liter water of 700ml als je tomatenblokjes op sap gebruikt
    1 bouillonblokje (ik kies bewust een variant zonder e621 of gistextract)
    Tijm
    Basilicum
    Laurierblaadje

Beetje olie in de pan, ui en knoflook fruiten. Tomaten in grote stukken snijden en wortel in stukjes. Dit ca 10 min meebakken.
    Water, bouillon, laurier en tijm toevoegen.
    Half uurtje laten koken.
    Laurierblaadje verwijderen en alles pureren. Beetje basilicum toevoegen en klaar.

Ook lekker met gehaktballetjes en eventueel soepgroente. Voor mijn jongste pureer ik de groente dan ook nog mee.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik maak het van overgebleven pastasaus.

Tomatenblokjes,tomatenpuree, soepgroenten en gehakt. Daar twee liter bouillon bijgooien en spaghetti in stukjes, vind ik lekkerder dan vermicelli, en dan wat kruiden erbij. Klaar.

14. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    dit is ongeveer mijn basis
    Romige tomatensoep - Recept - Allerhande - Albert Heijn
    alleen ontvel en ontpit ik de tomaten wel anders krijg je er zo'n drap in
    je kan trouwens voor een snelle tomatensoep ook wel tomatenstukjes in blik gebruiken
    en dan verse basillicum erin of andere kruiden die je lekker vindt

15. Gizzie1983

Gizzie1983 Fanatiek lid

11 apr 2011
    3.367
    234
    63
    Secretaresse
    Noord-Brabant
    Deze dus, ik vind ze fantastisch :). De tomaten- en erwtensoep variant eten we regelmatig.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    De lekkerste tomatensoep vind ik (sinds kort ontdekt :)):

2 blikken gepelde tomaten (is ook verkrijgbaar zonder zout, bijvoorbeeld het goedkoopste blik bij de plus, je zou ook verse kunnen pakken neem ik aan, zou dan ongeveer 1,5 kilo pakken denk ik?)
    2 gesnipperde uien
    3 aardappelen geschild en in stukken
    3 bouillonblokjes
    boter

Smelt de boter in een grote soeppan en bak de uien glazig.
    Voeg de tomaten, aardappelen en 2 blikken water toe en breng het geheel aan de kook.
    3 bouillon tabletten toevoegen en 20 minuten zachtjes laten koken.
    Pureer alles met een staafmixer.

In het originele recept staat 4 bouillonblokjes, maar ik gebruik minder. 1 blik is 800ml, dus je hebt 1.6 liter ze maar, zou dus 3 bouillonblokjes gebruiken, ik vind het anders veel te zout.

Door de aardappels smaakt de soep heel romig, is echt een gebonden soep, ik vind 'm erg lekker!

17. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
  18. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ieuw!! Haha dat is toch geen soep? ;)
    Door dat soort pakjes heb ik mijn gehele leven gedacht dat ik tomatensoep vies vond. Totdat ik echte tomatensoep at! :)

19. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

26 jul 2010
    2.732
    44
    48
    Off topic hoor maar kreeg kippenvel bij de handtekening van Maartje84. Gefeliciteerd meid dat jullie nog een wondertje is gegeven!

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hink dank je wel! :)

(Maar het zijn wondertjeS ;)
    It's a twin!!! :D :D)

Deel Deze Pagina