tomatensoep maken, help!

Discussie in 'De lounge' gestart door Zara75, 8 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Haha oeps, zul je altijd zien ;)
    Maar heb je een staafmixer? Dan kan het recept waar ik een linkje van plaatste ook echt niet mislukken ;)
    En daar heb je geen duur soeppakket voor nodig :D

Men neemt wat teentjes knoflook en een groot uitje of anders twee uien (grofgesneden) en dit fruit je met wat boter of olijfolie. Vervolgens gooi je er een blikje tomatenpurree à 70 gram bij. Ff doorroeren. Dan neem je 1.5 kilo tomaten (het liefst roma tomaten maar die zijn aardig prijzig vergeleken met andere tomaten dus eventueel kun je het ook half om half doen) en die snij je in stukjes en gooi je in de pan. Roeren, 1 liter water erbij, 2 à 3 blokjes bouillon en dat laat je 10 minuten pruttelen. Dan kieper je er een bakje mascepone bij en dat roer je net zo lang tot het gesmolten is,
    Pan van het vuur en met een staafmixer de boel glad maken. Bakje rode pesto er door heen en dan kun je het serveren, eventueel nog wat stukjes verse basilicum erbij. Ik doe er er in m'n eigen kommetje ook nog wat vers gemalen peper bij.

Echt, dit KAN niet mislukken en nu heb ik weliswaar een makkelijke ster als dochter, maar manlief haat tomaten maar vreet zo mijn hele soeppakket leeg!! :D
    En mijn schoonvader maakte ik van de week ook vreselijk gelukkig met deze soep haha

2. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    @ de dames die tomaten ontvellen: waarom doen jullie dat? Lijkt me zo zonder van je tijd en energie. Ik pak gewoon de staafmixer er nog ff bij ;)

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Grappig om te lezen dat het een "duur" soeppakket is...... Aangezien alles er al in zit, en je dus niet alles los hoeft te kopen ben je in principe minder kwijt dan dat je alles los zou moeten halen (ik gebruik bijv nooit tijm) en dan wat je overhoudt alsnog weg moet gooien......

De Romatomaten die erin zitten zijn al vrij duur, zou ik stuk voor stuk ieder ingrediënt moeten halen ben ik duurder uit dan die 3.69....En ik koop hem vaak op datum met 35% korting, dan zit ik nog onder de 2,50.....En dat is zeker goedkoper dan een groot blik soep en nog gezonder ook ;)

Zo ook met bijv de couscous, daar zitten behalve de groenten en de couscous ook krenten in, abrikozen, kruidenmix etc, allemaal afgepast. Mocht ik dat apart moeten halen ben ik stukken duurder uit dan 3,69 (of in mijn geval vaak met 35% korting) Het is dus juist voordeliger dan alles apart te moeten halen.

4. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Ik ook maar ik houd zo'n drap dan in mijn soep
    Die pitjes zijn wat bitter en gaan niet helemaal kapot (velletjes ook niet) waardoor ik geen gladde soep krijg.
    Dan zou ik daarna moeten gaan zeven en dat geeft ook zo'n troep :D
    Ontvellen en ontpitten is ook geen leuk werk hoor en kost best wat tijd
    Maar ik krijg er wel een lekkerdere soep van

5. LiveLaughLove

LiveLaughLove Niet meer actief

wat een tip mamabri!! Daar ga ik morgen opzoek naar

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Kilo tomaten (goed rijpe dus:D maar dan ook echt rijp he, dat ze dieprood en goed zacht zijn) in stukken zodat het middelste harde deel eruit is.
    Dit in een ovenschaal doen. Twee rode uien er in stukken bij. 4 knoflooktenen in de schil erbij en alles mengen met olijfolie, peper, zout en kruiden (potje Italiaanse kruiden of tijm en oregano).
    Dit ongeveer 40 minuten in de oven op 200 graden.

Als dit klaar is haal ik de schaal altijd uit de oven en laat het even afkoelen. Dan piel ik de meeste velletjes eraf, is even gedoe maar met 2 vorken wil het prima. Dan plop je ook de knoflook uit het schilletje. De knoflook krijgt een hele lekkere smaak doordat het in de schil meegebakken is in de oven.

Dit mengsel pureer ik en aan de hand van de dikte schep ik er steeds een soeplepel bouillon bij (ik gebruik gewoon gekookt water met een bouillonblokje groente of kip).

Dan is je soep eigenlijk al klaar. Beetje kookroom kan er ook nog door. Of is het toch wat zurig, schepje bruine suiker.

Ik maak er altijd verse soepballetjes bij en deze bak ik in de pan en gooi ze erbij als de soep al in de kom is, is veel lekkerder dan die zompige ballen. Ook heerlijk met nog geraspte kaas door de soep:)

7. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Ik heb al een hele tijd zin in lekkere tomatensoep. Maar ik heb nog geen enkel recept gevonden zonder bouillonblokjes (gebruik ik liever niet vanwege de smaakversterkers, vind het zo zonde om dat dan door me eigen gemaakte soep te gooien). En zonder ben ik bang dat het te weinig smaak zal hebben. Lastig. ;)

8. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    Oh heerlijk ben gek op soep, vooral nu met de koude dagen. Morgen weer lekker maken. :)

9. mamabri

mamabri Niet meer actief

en een kruidenboeket laten maken bij de groentenman op de markt?;)

10. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Dat klinkt lekker en ga ik het weekend eens proberen.
    Dank je wel voor het recept :)

11. kwebbel1984

kwebbel1984 Fanatiek lid

30 okt 2012
    1.027
    0
    0
    Wat ook erg lekker en makkelijk is:

Van rundvlees bouillon trekken. Dan 1 of 2 pakken tomatensap torvoegen en wat tomatenblokjes. Wat balletjes gehakt erin en vermicelli. Zout na smaak en klaar is je tomatensoep. Heeel simpel kan ook zonder rundvlees als je wenig tijd hebt.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij doen het niet zo heel moeilijk: klein blikje tomatenpuree even warmen in wat olijfolie, geperst knoflookje, gesneden ui erbij, winterpeen/wortel in plakken even bakken, 750 gram (roma)tomaten in parten erbij (doe er verder niets mee), water en een groentebouillonblokje. Later koken totdat tomaten uit elkaar liggen en dan staafmixer erdoor. Naar smaak natuurlijk nog kruiden toevoegen. Heerlijk en simpel!

13. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ik heb ze van de ekoplaza met alleen kruiden.

14. MommyA

MommyA Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.016
    0
    36
    Geeft dat ook een lekkere smaak? Ik ken iemand die ze had uitgeprobeerd en ze erg vond tegenvallen. Toen heb ik ze niet meer gekocht.

Los van dat ik het ongezond vind krijg ik vaak buikklachten nadat ik iets heb gegeten waar smaakversterkers in zitten. Dus wil het liever vermijden. Maar heb echt zin in lekkere tomatensoep.

15. babylove 85

babylove 85 Fanatiek lid

22 mei 2013
    1.632
    0
    36
    hier ook een HEEL simpel receptje
    we noemen het hier luie wijven tomatensoep hihi , maar ooooooo zo lekker

je schilt 2 uien, en 2 aardappelen doet die in stukjes en gooi die de pot in.
    dan doe je water bij in de pot , een blikje tomatenpurree of tomatenpassata in .
    dan besmeer je 3 witte boterhammen met lekker smeerkaas en dan 1 rundsbouillonetje en 2 groentebouillonetjes erbij en laten koken maar.
    mixen en klaar !

en ze smaakt heerlijk romig door de smeerkaas en is lekker gebonden door de boterhammen en de aardappelen :) hier is het altijd een succes :)

Deel Deze Pagina