Luizen moeder worden (school)

Discussion in 'De lounge' started by PenK, Oct 19, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Ik zit er aan te denken te gaan helpen met de luizen controles op school.
    Zijn hier moeders die dat al doen en kunnen vertellen hoe dat in z'n werk gaat?
    Ik kan na de vakantie een keer meelopen met iemand maar ik ben vast benieuwd!

2. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik ben luizenmoeder.
    De klassen worden 1 voor 1 naar een lokaal gebracht en controleren we met een kammetje of een stokje de haren. (Bij de oren, kruin en bij de nek). Bij twijfel vragen we een andere moeder om te kijken. Mochten er luizen zijn geconstateerd geven we dit door aan de directeur. Die licht de ouders persoonlijk in en gaat er een algemene brief uit naar alle ouders dat er luizen zijn geconstateerd.

We hebben een kleine school (85 leerlingen) en zijn meestal met 5 moeders. Kost ons een half uurtje. Eigenlijk stelt het niet veel voor.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Hier zitten we in de aula. Zijn met zn drieeën dus steeds 3 kinderen tegelijk. En dan gewoon controleren op luizen en neten. Vt niet zoveel aan uit te leggen eigenlijk.

4. Indy1986

Indy1986 Niet meer actief

Ik ben ook luizenmoeder. Sinds dit schooljaar zijn de luizenmoeders alleen voor de klas van hun eigen kind(eren). We stemmen dan met de leerkracht een geschikte dag en tijdstip af.
    In de klas van de oudste zijn we met 3 moeders en bij de tweede met 2 moeders.

5. Melaniemv3

Melaniemv3 Actief lid

May 12, 2012
    226
    0
    16
    Ik ben sinds een jaar ook luizenmoeder (ook biebmoeder, zit in de oudervereniging dus wat doe ik niet daar..). Bij ons roepen we eerst 1 voor 1 de kleuters in de koffiekamer en dan controleren we ze boven op het hoofd, achter de oren en achter in de nek. Daarna gaan we naar boven naar de bovenbouw en daar herhalen we het. We zeggen verder niks tegen de kinderen of ze luizen hebben dan kijken we elkaar aan of schrijven we een kruisje achter de naam en dan draaien we het papiertje weer om. Wij doen het gewoon met 2 personen en zijn voor 70 leerlingen ongeveer een halfuur/3 kwartier bezig.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier gaan we de klassen langs en pluizen we dan door het haar met een stokje, idd achter de oren, in de nek en de kruin. Goed speuren naar neten of luizen. Meestal kijken we met z'n tweeen. We zeggen niets tegen de kinderen zelf, maar laten de leerkracht weten bij wie iets gevonden is; die ouders worden dan ingelicht en de rest van de klas krijgt een brief met algemeen kamadvies mee. Na 2 weken weer hercontrole in die klas.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik ben luizenmoeder geweest. Hier is het op vaste dagen na de vakanties. Ze doen met 2 a 3 moeders 3 klassen (hebben bijvoorbeeld 3 groepen 6, dus dan doen ze heel groep 6). Ze doen het in de gang, als je met 1 kind klaar bent, laat je dat kind een volgend kind 'roepen' uit de klas. Hier doen ze juist niet de klas waar hun kind in zit. Bij luizen wordt er een L genoteerd achter de naam en bij neten een N. Bij afwezigheid van een kind een A. Kinderen worden niet ingelicht of ze luizen hebben, dat gaat via de ouders.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Ik controleer 2 klassen. We zitten ergens op de gang met een krukje en ik vraag de eerste 2 van de alfabetische lijst en en als ze klaar zijn halen ze het volgende kindje. 1 klas is ong . Half uurtje.

Controleren inderdaad met stokje/ kammetje en goed kijken.

9. PenK

PenK VIP lid

Jan 20, 2006
    6,275
    521
    113
    Oké, dat vroeg ik me met name af; wat als je luizen/neten constateert?
    Hier is het in de klas en het lijkt me niet de bedoeling dat de hele klas hoort/ziet/merkt als er luizen zijn.
    En het betreffende kindje?? Dat meldt de juf, of worden alleen de ouders op de hoogte gebracht?

10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Wij melden het aan de leerkracht en die licht de ouders in. De leerkracht licht dus niet het kind in, dat doen de ouders.

11. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Wij zeggen niks tegen het kind zelf. Hier gaat alles alleen door naar de directeur.

12. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Wat prettig dat er bij al deze scholen niks tegen de kinderen wordt gezegd. Ik ken ook scholen waarvan de ouders worden gebeld als er luizen zijn geconstateerd, en het kind per direct moet worden opgehaald. Een groot verschil!
    Dan vind ik de beschreven procedure hier van de meeste luizenmoeders veel kindvriendelijker.

13. jt82

jt82 Fanatiek lid

Aug 17, 2009
    1,628
    98
    48
    Ja dat gebeurt dus hier op school, ik vind dat zo iets geks:(

14. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier melden we dat aan de leerkracht, de ouders worden dan geinformeerd (middels bv een briefje, mailtje of telefoontje, iig niet vol voor groot publiek) en alle klasgenootjes krijgen een kamadvies. Kind hoeft echt niet direct opgehaald te worden ofzo. Ze doen hier gelukkig niet paniekerig over luizen. De meeste ouders volgen kamadvies ook netjes op, meestal is het bij hercontrole na 2 weken wel weg.

15. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Qua luizen geef ik als laatste bij de leraar aan hoe of wat maar de Kids zijn hier zelf open over wel of geen luizen. Er word ook heel gewoon over gedaan.

16. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Hier bij de kleuters ook heel gewoon, maar in hogere groepen is het toch wel soms een probleem als anderen het weten, helaas!

17. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Dat kan ik me voorstellen inderdaad . Hoogste groep die ik dit jaar doe is groep 4 dus de echt boven bouw nog niet .

18. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Hier doen de luizenpluisouders alleen de klas van je eigen kind.
    Als er luizen of neten worden geconstateerd wordt dat alleen aan de ouders van het desbetreffende kind doorgegeven. Er wordt wel een algemene brief uitgedeeld dat er luizen of neten zijn geconstateerd in de klas. Dit zodat de andere ouders de boel nog beter in de gaten gaan houden.

19. Schrikje41

Schrikje41 Actief lid

Mar 29, 2013
    287
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij doen luizencontrole in de klas. Alleen je eigen klas dus. Er is een lijst waarop we aangeven schoon, luizen of neten. Meestal is er een coördinerende moeder die de ouders belt. Luizen = ophalen en behandelen, volgens mij...

Ik vind het heel leuk om te doen, de meeste kids hebben lekkere schone haartjes, en mijn dochter vindt het leuk mij in de klas te zien en ik leer snel de andere kinderen ook kennen. Plus hey, iemand moet het doen en we zijn zelf vooralsnog schoon gebleven dus joepie!

20. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Mijn ervaring is ook dat ze het in de onderbouw niet zo'n punt vinden. Nu had er laatst een kind in de klas van mijn oudste luizen (groep 5), er was en is niet bekend wie het was, maar alle kinderen zaten al van ieuwwwww!!! Slaat nergens op natuurlijk, ik geef mijn kind dan wel advies om even niet de hoofden tegen elkaar te houden (van alle kinderen dus, aangezien je niet weet wie het is ;))

Share This Page