Bij de intake van de kraamhulp werd gezegd dat het moltonzeiltje wat wij gekocht en op maat geknipt hadden bij de HEMA (op de babyafdeling) niet veilig was. Beter was om het uit het bedje te halen en later evt. puur molton (?) eronder te leggen. Zou het echt onveilig zijn? Ik begrijp dan niet dat het op zoveel uitzetlijstjes staat! Ook een magnetronsterilisator zou compleet overbodig zijn, want de bacteriën zijn juist goed voor het kindje, met heet water is voldoende. Heb 'm al aangeschaft en vind het zelf wel fijn idee eigenlijk... Wat vinden jullie?
Ehm hier zowel het moltonzeiltje als de magnetronsterilisator gebruikt, ik vind het beide gouden uitvindingen! Nooit commentaar gehad van de kraamzorg btw.
Het zeiltje word idd afgeraden ivm met wiegendood en gevaar van verbranding door een kruik. Het beste kun je een gewone katoenen molton kopen. Ik werk als kraamverzorgster en wij mogen geen magnetron strerilisator gebruiken omdat uitkoken nog steeds met beste werkt om alle bacterien en schimmels dood te krijgen.
geen van beide gekocht en geen van beide gemist. Gewoon een molton onder het hoeslakentje en een hydrofielluier bij het hoofdje. De flessen zijn door de kraamzorg uitgekookt en daarna was afwassen of in de vaatwasser voldoende.
Oh wacht even, je bedoeld echt zeil? Ik had het in mijn reactie over iets van katoen oid wat je er onderlegt. Mijn reactie over de sterilisator blijft ongewijzigd.
Er is een nieuwe regel dat uitkoken niet meer nodig is. Gewoon afwassen of in de vaatwasser op een heet programma is voldoende..
Onze kraamhulp gebruikte overigens wel de sterillisator om de kolf te sterilliseren.. Ik heb tot een paar weken geleden alle flessen gesterlliseerd in de magnetron nu gaan ze gewoon in de vaatwasser.. Mij is door de kraamhulp geadviseerd om 2 keer per week tot een half jaar te steriliseren (de eerste drie maanden iedere dag)..
sterilisator ben blij dat ik deze heb. Heb aardig wat spulletjes voor het kolfen. Moet er niet aan denken om dat steeds uit te koken. Moltonzeiltje gebruik ik hier als ik weg ga als onderlegger met verschonen. Erg handig.
wat een rare kraamzorg. van de moltonzeiltjes kan ik nog volgen. ik ben er ook niet happig op en altijd erg voorzichtig dat het hoofdje er niet op ligt. maar echt wel dat hier gesteriliseerd wordt.
Dat van die zeiltjes dat begrijp ik wel, maar die kun je straks weer mooi gebruiken tijdens de zindelijkheidstraining. Magnetronsterilisator wel gehad, maar persoonlijk vond ik uitkoken in de pan net zo makkelijk en een pan heb je toch al in huis, hoef je niet weer iets erbij te hebben wat in de weg staat. Maar goed, dat is persoonlijk. De eerste 3 maanden heb ik gesteriliseerd, daarna alles gewoon in de afwasmachine gedaan.
Ik vond de magntronsteralisator juist een fantastisch ding, had echt niet zonder gewild. Vind flessen ed uitgekookt in een pannetje ook heel onprettig aanvoelen. En hier ook gewoon door de kraamzorg gebruikt.
Zeiltje is gevaarlijk, is al gezegd. Hier geen magnetronsterilisator want ik gebruik een (of meerdere ) pannen en dat werkt ook. Ik steriliseer tijdens het koken dan sta ik toch bij het vuur Maar als je al zo'n ding hebt lekker gebruiken zou ik zeggen!
Ladies, erg bedankt voor de reacties! Ja het moltonzeiltje heet zeiltje idd, maar ik vond het niet echt een zeiltje dus dacht dat het wel kon, vooral omdat het op die lijstjes stond. Heb 'm weggehaald!! Over doorlekken hoefde ik me in het begin toch geen zorgen te maken heb ik begrepen. Maar veel dank voor de reacties, dan weet ik in elk geval zeker dat het zo beter is! Dat van die magnetronsterilisator. Volgens de kraamintakejuffrouw hoeft volgens de nieuwste inzichten uitkoken of steriliseren helemaal niet meer. Nou ja, ik kijk wel even hoe het gaat!
Vraag me wel eens af of de mensen die nog steeds 'ouderwets' steriliseren in een pannetje wel eens een magnetronsterilisator hebben gebruikt. Moest laatst tijdens een weekendje weg ouderwets uitkoken en wat was ik blij dat ik alles thuis gewoon weer in de magnetron kon doen! Hier gaat de vaatwasser echt niet dagelijks aan dus steriliseren is echt de meest snelle en gemakkelijke oplossing. En ook al zeggen de 'nieuwe' regels misschien anders, zou zeker de eerste 3 maanden de flessen wel regelmatig steriliseren...
Weetje tis leuk die nieuwe regels. Maar uitkoken is ook gewoon fijn qua de flessen alle randjes richeltjes worden exstra schoon
je hebt zeil en molton , de een is niet luchtdoorlatend en de ander wel Ik heb altijd een molton gebruikt zonder zeil , gewoon zon dikke lap was dat , en die heb ik alleen onder het onderlijfje gelegd dus heel lang . De magnetronsterilisator is wel fijn , scheelt n hoop geknoei maar maakt noit helemaal steriel hoor . dat lukt alleen in een autoclaaf en dan moet je het nog apart inpakken dan is het steriel .
Ik heb de magnetronsterilisator van de lijst geschrapt. Uitkoken gaat ook en spaart toch weer een 15 euro uit. Kunnen we die weer voor wat anders gebruiken.
Bedzeiltje nooit gehad en nooit gemist, ik vind ze gevaarlijk. Ook als je ze alleen onder de billen van de baby legt, want een baby kan ook andersom draaien. Sterillisator vind ik wel erg handig, tot 6 maanden gebruikt voor alles en nu gooi ik er de spenen af en toe in. Verder gebruik ik hem als opslag voor alle flessenspullen.