Hallo dames, Even een vraagje, want heb totaal GEEN idee.. Vandaag heb ik voor het eerst gekolft zo rond 4 uur.. Omdat ik bezoek verwachten (van mijn werk) en toen de borst niet wilde geven... Nu vond mijn vriend het super om eens een flesje te geven en wil hij het ook graag snachts doen! (MAMA DOORSLAPEN JOEPIE!) Nu vraag ik me af, hoe vaak ik per dag nog bij mag kolven? ook om al een voorraadje op te bouwen.. En raakt mijn melk daardoor niet op?! Ben daar namelijk heel bang voor En op welk tijdstip kan ik dit het beste doen? Vanmiddag had ik zo'n 120 cc in 5 minuten met een handkolf Hopelijk op snelle reacties, want wilde anders vanavond voor het slapen gaan nog even kolven zodat mijn vriend hem vanacht ook het flesje kan geven.. Trouwens de kleine dronk goed aan het flesje hapte meteen toe! (net zoals aan de borst) Heeft uiteindelijk 100 cc gedronken en is morgen 3 weken oud.... Is dit voldoende of hoe kan ik dit het beste tellen? En hoeveel moet ik afkolven ongeveer? Weet het helemaaaaal niet... Groetjes
Als je kindje nog zo jong is zou ik persoonlijjk nog niet te vaak gaan kolven in de plaats van een voeding. Het wordt ook vaak aangeraden om met 4-6 weken pas beginnen te oefenen met een flesje. Maar door te kolven raakt je melk niet ineens op hoor, het is ook prima om af en toe wat te kolven om een voorraadje aan te leggen bijvoorbeeld. Wat betreft doorslapen moet ik je denk ik teleurstellen. Wil jij langer voeden dan zijn juist die nachtvoedingen zo belangrijk voor je productie. Dan zou je vriend wel een flesje kunnen geven, maar dan zou jij alsnog moeten kolven op dat moment, want als je dat niet doet heb je wel kans dat je melk heel erg terug gaat lopen en/of dat je last van stuwing krijgt. En 100 cc is op deze leeftijd prima en wat je gekolfd hebt is ook zeker genoeg!
Eens met Suus! Wat ik deed met 4 weken was na de ochtendvoeding leegvoeden en ik ging dan slapen en kolfde dan ook, en dan gaaf mijn vriend het eerstvolgende flesje zodat ik vroeg naar bed kon (en deed wel de nachtvoedingen)
Misschien ben ik te laat en lig je al op bed. Maar deze reactie is wel houdbaar tot morgen. Kolven op zich is niet slecht voor je productie. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. Hoe meer er gevraagd wordt, hoe meer melk jouw lijf gaat produceren. Door regelmatig te kolven (naast de voedingen) zul je er dus eerder voor zorgen dat je meer melk krijgt, dan dan het op raakt. Het is niet handig om te kolven vlak voor een voeding. Je borsten zijn dan misschien toch wat leeg, waardoor je kindje op dat moment niet genoeg krijgt. Je zou wel na elke voeding nog even kunnen nakolven. Dat levert misschien niet het meeste op, maar het is een prima start om vast een voorraadje op te bouwen voor het geval je over een tijdje eens weg wilt of als je weer gaat werken. Als je kind een flesje krijgt, drinkt hij niet bij jou. Ook nu geldt "vraag en aanbod". Als er op dat moment geen vraag is, zul je wel minder gaan produceren. Als je dus eens geen voeding geeft, zul je van te voren voor een voorraadje moeten zorgen. De voeding die je kindje vervolgens uit de fles krijgt, ga jij weer kolven om je productie om gang te houden. (En stuwing te voorkomen. Als je één of twee voedingen overslaat, voelen je borsten aan als kanonskogels en dat is geen pretje Je kolft dus ook voor je eigen comfort!) Als je echt moe bent, kun je heus incidenteel een leer één voeding door je man laten geven in een flesje. Maar sla niet meerdere voedingen achter elkaar over. En doe het niet een paar nachten achter elkaar, dat is funest voor je productie. Ik krijg uit je post de indruk dat je nog weinig ervaring hebt met borstvoeding. Heb je al wel een keer gehoord van 'de regeldagen'? Die kun je rond deze periode krijgen. (En ze zullen nog wel een paar keer langskomen, vooral die rond drie / vier maanden zijn berucht.) Tijdens de regeldagen zal je kind meer huilen en veel vaker om de borst dragen. Het lijkt dan misschien of je melk op is. Maar dat is zeker niet het geval! Je kind heeft dan even een groeispurtje en heeft melk nodig. Alweer vraag en aanbod: door meer te gaan drinken, 'regelt' je baby zelf dat jouw lijf meer melk gaat maken. Geef er dus aan toe, want alleen door vaker te laten drinken, lukt dat regelen goed. Je vraag ging niet over regeldagen, maar ik denk; ik vertel het toch maar even. Als je niet weet wat het is, kun je er erg onzeker van worden of zelfs stoppen omdat je denkt dat de melk op is. En het is jammer als je zou stoppen terwijl het niet nodig is.
ik zou persoonlijk de nachtvoeding echt niet laten vervallen, vooral niet zo vroeg, snachts is het hormoon t hoogst dat de productie stimuleerd kolven voor voorraadje kan geen kwaad, ik ben t gaan doen op t moment dat hij langere tijd tussen de voedingen liet en dit was en is savonds hoe meer je vraagt hoe meer melk er gemaakt word word door cb aangeraden vanaf 5/6 wk te beginnen met af en toe een flesje om tepel/speen verwarring te voorkomen ik voed nu hehmmm zie banner en ik zit nog steeds op 1 nachtvoeding, dit went, t duurt 10 min/ 15 minuutjes nu en is heerlijk ons knusse stille momentje samen in t begin is t effe doorbijten
Ik ben ook begonnen met een flesje afgekolfde melk toen mijn zoontje 2,5 week was. Dit ging prima, en hij doet het nu nog steeds goed. Ik gebruik een Tommee Tippee fles. Ik heb vorige week 1 nacht doorgeslapen, omdat mijn zoontje ook doorsliep. Maar dit doe ik niet meer! Het was smorgens erg pijnlijk...
En hoe heb je het nu gedaan vannacht? Bij ons was het zo dat de nachten steeds langer werden, dus in het begin zat er ongeveer 4 uur tussen, toen 5, 6 en nu alweer een paar weken 8 (joepie!). Op die manier wennen je borsten eraan en word je 's ochtends niet wakker van de pijn in je borsten. Al ben ik nog steeds blij hoor als hij dan gaat drinken.. moet ook niet heel veel langer duren
Sorry voor de OH zo late reactie!!! Ik had de tips echter wel gelezen hoor!! Heeel erg bedankt heb er wel veel aan gehad! De kleine heeft inmiddels al om 12 uur de laatste voeding en slaapt dan tot 6 uur ongeveer! Heel fijn dus!! In de tussentijd nog een borstontsteking gehad.. maar gelukkig was die snel weg! Wel doe ik af en toe nog eens kolven voor de laatste voeding.. meer omdat m'n vriend het leuk vind om het flesje te geven! Gaat gelukkig vrij goed allemaal.. al had hij wel wat meer aan moeten komen.. maar ik moet met 4 weken toch naar het bureau en dan eens kijken wat zij zeggen... Mijn arts vond het nog net gaan op deze manier, maar hou de kleine nu wel goed in de gaten!