tips om borstvoeding dit keer wel te laten lukken?

Discussion in 'Borstvoeding' started by koekwaus, Mar 23, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. koekwaus

koekwaus Actief lid

Jan 18, 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi hoi,

Ben zwanger van de tweede en wil weer gaan proberen om borstvoeding te geven.

Bij de 1e ging dat moeizaam.
    Na de 1e nacht (nb in het ziekenhuis, waar ik hulp had bij het voeden) al tepelkloven. Daarbij neep mijn dochter op mijn tepel en het deed echt zeer. Na 4 dagen ben ik de borstvoeding met een spuitje gaan geven om mijn borsten ff rust te geven, maar het is me nooit meer gelukt om haar aan te leggen. Wel nog talloze malen geprobeerd.
    Tepelhoedje werkte ook niet.
    Heb daarna nog 7 fulltime weken gekolfd en daarna (compleet uitgeput van al dat gekolf, temeer omdat ik op een gegeven moment niet meer genoeg had ondanks borstvoedingsthee en neusspray) overgestapt op flesvoeding. En pas toen ging ik echt genieten van haar. Het was zo'n gedoe geweest.

Nu heb ik geregeld dat ik de eerste 2 nachten na de bevalling in het kraamhotel verblijf zodat ik in ieder geval in het begin 24h per dag hulp heb van ervaren verpleegkundigen.
    Ook denk ik erover om meteen met een tepelhoedje te starten, maar ik hoor daar wisselende verhalen over.
    Daarnaast denk ik dat ik - hoewel dat op elke borstvoedingscursus wordt afgeraden - de baby meteen een speentje geef zodat de zuigbehoefte al enigszins bevredigd is (ik had nl. de idee dat mijn dochter zo hard neep omdat ze dacht "ha eindelijk iets om aan te zuigen".)

Wat denken jullie hiervan?

Nog andere ideeën / tips?

Zijn er meer moeders bij wie het de 1e keer niet lukte en bij een volgende kind wel?

Alvast bedankt!

2. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Nou ja, bij mij is het de 2e keer ook niet gelukt maar ik heb dus gewoon niet genoeg klierweefsel maar....mijn dochter kreeg het happen niet voor elkaar, ook tepelhoedjes, fingerfeeden en kolven gedaan, mijn zoon was een natuurtalent. Aanhappen heeft nog nooit pijn gedaan en hij wist meteen hoe het moest zonder mama ook maar een kloof of pijnscheut te geven. jammer dat ik niet genoeg heb maar die 20cc drinkt hij elke voeding met veel plezier! Ik zou dus gewoon naturel beginnen, goed laten meekijken en in het hoofd houden dat veel ligt aan het kindje maar ook aan jou rust.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tepelhoedjes kunnen heel goed helpen om een kind dat zonder de borst niet kan pakken aan de borst te helpen, maar je kunt met een tepelhoedje en een verkeerd happend kind even hard kloven krijgen als zonder.
    Ik denk persoonlijk dat je beter kunt investeren in een goede lactatiekundige!

4. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

Jun 28, 2009
    981
    0
    16
    Bij mijn eerste is het helaas ook nooit gelukt om aan te leggen. Ik heb ruim 10 maanden voor haar gekolft. Had ook de grootste moeite om mijn productie op pijl te houden maar met veel pijn en moeite lukte dit.

Omdat ik het zo verschrikkelijk jammer vond dat ik die borstvoedingservaring bij de eerste gemist had, was ik er ook enorm op gefocused dat het bij de tweede wel ging lukken. Bijna geobsedeerd zelfs. Tijdens mijn zwangerschap ging er geen nacht voorbij dat ik er niet over droomde... wat was de teleurstelling groot toen het aanhappen weer niet goed ging.. (ik heb vlakke/ingetrokken tepels wat het extra moeilijk maakt) maar na heel veel geduld en veel pijn en moeite (ook erg veel kloven, spruw, zelfs infecties gehad e.d. e.d.) had ik mijn dochter na 2 maanden volledig aan de borst. Het ging nog niet makkelijk maar het ging. En nu drinkt ze al bijna 9 maanden bij me en is een flesweigeraar geworden:D.

Wat ik wil zeggen, ja het kán zeker een succces worden, maar... benader een goede lactatiekundige (heeft mij ook erg geholpen), zet vooral door... en neem er de tijd voor... ik was zelf bijvoorbeeld erg blij dat ik ouderschapsverlof had opgenomen na mijn bevallingsverlof, want het ging nét goed op dat moment.

Heel veel succes!

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    Speentje zou ik in het begin nog niet doen. Het harde zuigen hoort er nou eenmaal bij en kan de eerste week wat pijnlijk zijn omdat er nog geen "eelt" op je tepels zitten en deze er nog even aan moeten wennen. Daarnaast kun je in het begin hongersignalen missen. Hier na 4 weken met speentje beginnen

Hier perfect aangelegd (zowel in het ziekenhuis als lactatiekundige en kraamhulp vonden dat) maar toch deed het de eerste week ontzettend pijn! Inclusief bloedende kloven. Dus dat het altijd pijnloos zou moeten zijn wanneer je goed aanlegd geldt niet voor iedereen ;)

Ik zou in ieder geval een goede lactatiedeskundige inschakelen dan zal het vast en zeker lukken. Succes!

6. koekwaus

koekwaus Actief lid

Jan 18, 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties.

Ik hoop ook maar dat dit kindje een natuurtalent is en goed hapt.....

Lactatiedeskundige heb ik de vorige keer wel ingeschakeld, maar die keek 1 keertje mee en dat was het dan. Heb er weinig aan gehad helaas. Ze vond dat mijn dochter goed dronk en dat ik maar ff door de pijn heen moest zien te komen. Nou ja, ben echt niet kleinzielig of zo, maar het was echt niet te doen.

Ik hoop natuurlijk dat ik in het kraamhotel hele goede begeleiding krijg, daarom ga ik er ook expres 2 nachten heen na de bevalling.

Bij mijn vorige zwangerschap was ik er door geobsedeerd; ik moest en zou borstvoeding geven. Maar dit keer weet ik nu al dat ik echt niet zo lang ga kolven. Ik ga het opnieuw serieus proberen, en wil echt wel ff kolven als het nodig is, maar niet zo lang. Was echt uitgeput gewoon en kon niet van mijn dochter genieten. Speelt ook mee dat het sowieso al een zware kraamtijd was door het ziekbed en overlijden van een direct familielid. De kraamhulp was nog niet weg of wij moesten al gaan waken aan het bed. Mijn vriend was daardoor ook amper betrokken bij zijn dochter; kon leven en dood zo kort op elkaar niet rijmen. Ik stond er daardoor alleen voor met alle voedingen. Als ik terugdenk aan die tijd, dan was het geen roze maar een zwarte wolk. Ik wil dit keer wel een leuke kraamtijd. Tuurlijk ga ik mijn best doen om de borstvoeding te laten lukken, maar niet meer zoals toen.

7. Me81

Me81 Bekend lid

May 9, 2011
    780
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als ik heel eerlijk ben, ik lees goede tips, maar laat iemand met je mee kijken.
    Tepelkloven komen vaak door verkeerd aanleggen, maar iemand die meekijkt helpt je beter dan 1000 woorden.
    Misschien vergoed je verzekering een consult van een lactatiekundige, of beval je in het ziekenhuis en is daar een lactatiekundige.
    Of betaal desnoods zelf een consult. Dat is al vele malen goedkoper dan een jaar poedermelk.

Wat ik lees in je OP is dat je pijn had. Dat heeft denk ik iedereen de eerste dagen. Wel een kwestie van doorzetten ook. Hoe meer je andere dingen gaat doen en gaat 'rommelen' hoe groter de kans is dat het niet gaat lukken. Hou het zo natuurlijk mogelijk.

Lees nu dat je een lactatiekundige hebt laten meekijken. Noemde ze zichzelf een lactatieDESkundige? Want het heet een Lactatiekundige.
    Was het iemand met een IBCLC certificaat? Want als het echt zo ging is dat natuurlijk heel zonde. Mss kun je van te voren al een goede lactatiekundige vinden?

8. koekwaus

koekwaus Actief lid

Jan 18, 2011
    135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het was idd een lactatiekundige, spelfoutje van mij. Ze was bevoegd maar kon me gewoon niet helpen.

Ik hoop maar dat ze in het kraamhotel een goede lactatiekundige hebben (ik weet dat ze ze in dienst hebben, hopelijk werken ze ook als ik daar lig (stel je bevalt in het weekend)).
    Ik zal van te voren eens informeren.

Daarnaast vergoed mijn verzekeraar ook € 200 per jaar voor een advies van de lactatiekundige.

Probeer het nu maar los te laten, want het moet van te voren al geen obsessie worden.

Share This Page