light producten slecht?

Discussie in 'Voeding' gestart door ann82, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    Ik heb zelf altijd light producten van o.a. optimel. Gisteren heb ik mijn dochter voor het eerst een toetje aangeboden, zo'n speciaal babytoetje en ze vond het heel vies! Ik heb haar daarna wat vanilleyoghurt van optimel gegeven, wat ze heerlijk opsmulde, maar bedacht me later dat dat misschien helemaal niet goed is vanwege de zoetstoffen?
    Welke toetjes kan ik geven en welke beter niet?

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen zoetstoffen dat is duidelijk. Kinderen vinden pure smaken meestal lekker maar moeten hier aan wennen. Geef dus gewone yoghurt of gewone kwark (volle of halfvolle producten zijn prima) verder geen toevoegingen.
    Verder is met 6 maanden een toetje nog niet nodig (mag wel hoor) dus maak je niet druk als ze iets niet wil.

3. blinky

blinky VIP lid

11 feb 2010
    8.249
    2
    38
    huisvrouw
    ossendrecht
    zoetstoffen in light producten zijn idd niet goed voor je kindjes dus ik zou dan toch een alternatief zoeken

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik dacht altijd dat kinderen helemaal geen zoetstoffen 'mogen'. Net even op de site van het voedingscentrum gekeken en daar staat het volgende:

....Wel kun je frisdrank geven waaraan minder of geen suiker is toegevoegd.
    Voor de zoete smaak zijn daar dan vaak zoetstoffen aan toegevoegd, zoals aspartaam of cyclamaat. Op het etiket kun je zien welke zoetstof erin zit.

Alle zoetstoffen die in light-dranken kunnen zitten zijn uitgebreid getest en veilig bevonden, ook in grote hoeveelheden. De enige uitzondering daarop is de zoetstof cyclamaat, daarvan kunnen jonge kinderen relatief makkelijk teveel binnen krijgen.
    Geef daarom maximaal per dag:
    2 glazen frisdrank met cyclamaat aan kinderen van 1 tot 4 jaar;
    3 glazen frisdrank met cyclamaat aan kinderen van 4 tot 8 jaar;
    3 tot 6 glazen frisdrank met cyclamaat aan kinderen van 8 tot 12 jaar.

De meningen over aspartaam zijn verdeeld. De één zegt dat dit geen kwaad kan, de ander zegt van wel. Als je er over twijfelt, kan je uiteraard altijd een middenweg kiezen.

Ben het verder met cygnet eens: kinderen moeten wennen aan smaken. Pure (milde) yoghurt kan dus ook prima!

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Of het nu slecht is of niet: zoetstoffen werken vaak zeer laxerend en dat lijkt me zowiezo niet de bedoeling. En voor je het weet krijgt je kind te weinig voedingstoffen binnen. Dieetproducten zijn voor een normaal kind nergens voor nodig en hebben dus risico's

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De meningen verschillen nogal. En de onderzoeken ook. Van kankerverwekkend, tot compleet onschuldig.

Kijk een keer een hapje van die yoghurt kan geen kwaad, maar ik zou het niet dagelijks aanbieden.

Ik heb gehoord dat het je suikerspiegel ook beinvloed. Op een manier, waardoor je sneller honger hebt dan normaal.

Daarnaast reageer is zelf nogal op aspartaam, en mijn zoontje laatst ook op 1 glaasje light-limo. Dus hier komt het nauwelijks in huis.. Dan liever een glaasje water of sterk verdunde gewone limo ;)

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier drinken we het zelf af en toe, maar Danique krijgt het absoluut niet. Vindt het wel erg dat het bijna overal in zit tegenwoordig. In de sapjes en limonade e.d.

8. misa

misa Niet meer actief

Ik zou ook gewone kale yoghurt nemen. Niets erdoor.
    En light is zeker niet goed (eigenlijk ook niet voor ons).

9. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Optimel is dubbel op qua 'liever niet voor een kind'. Babies en peuters hebben de vetten in zuivel nodig, dus geef je ze liever een zuivelproduct dat vol of halfvol is. En jonge kinderen zou ik zelf ook liever geen kunstmatige zoetstoffen geven.

't Is even wennen qua smaak, maar veel babies geven vaak toch de voorkeur aan de pure smaak van yoghurt of kwark.

10. ann82

ann82 Actief lid

6 mei 2009
    392
    0
    0
    thanx voor de reacties. Geen light producten dus voor onze kleine:)

11. tulip

tulip Niet meer actief

de meningen kunnen er over verschillen, maar ik kan mij niet voorstellen dat het gezond kan zijn. ze kreeg hier met 9 maanden voor het eerst een toetje en dan volle yoghurt of kwark, dat vond ze echt heerlijk.

De magere zou ik niet aanraden, sowieso zijn de vetten in volle zuivel heel goed en de magere is nog super zuur ook.

Deel Deze Pagina