wat is payroll

Discussie in 'De lounge' gestart door MvN, 15 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

MvN Niet meer actief

Zo plaats ik nooit topics en nu al 2 :);)

Maar wat houd dit in? Ik heb namelijk met mijn oude werkgever afgesproken dat ik nu 3 maanden kom werken en vervolgens daar stage ga lopen. Dit levert mij 1550 euro bruto per maand op voor 32 uur., ook tijdens mijn stage.

Dit stond er in mijn email

Gezien de economische situatie bieden wij nieuwe medewerkers op dit moment uitsluitend dienstverbanden aan via payroll.Hier merk je verder weinig van, je wordt alleen per week betaald in plaats van per maand. Je hoeft er niet naar toe en wij verzorgen de uren naar hen toe.

Wat houd dit in? Want ik wil graag een intentieverklaring als wij een huis willen kopen, maar als je uitzendkracht ben lijkt mij dit onmogelijk.

2. meisje1984

meisje1984 Niet meer actief

volgens mij ben je dan eigelijk in dienst van payroll. je baas maakt je uren over naar payroll en hun betalen jou dan uit. ze kunnen dan ook op ieder moment je contract verbreken.
    ik denk niet dat je een intentieverklaring om een huis te kopen krijgt, volgens mij moet je daar een vast contract voor hebben.

ik dacht dat het zo zit, maar weet het niet 100% zeker.

3. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    ik denk een soort van uitzendburo ofzo..

4. MvN

MvN Niet meer actief

ja maar er zijn heel veel payroll bedrijven vandaar dat ik er geen ruk van snap.

5. helia

helia Actief lid

4 dec 2009
    445
    1
    0
    Amstelveen
    Volgens mij ben je inderdaad in dienst van het uitzendburo en daardoor zijn zij jouw werkgever en hebben ze ook meer kans om je dienstverband te beeindigen...je hebt dus geen vast contract.
    En de werkgever waarvoor je werkt is dus niet je echte werkgever maar hij huurt jou in via het uitzendburo.

6. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Als je personeel op de payroll plaatst, treden werknemers bij hun in dienst. Het payroll bedrijf plaats ze vervolgens weer exclusief terug in het bedrijf. Dat betekent dat er in feite niet zo heel veel verandert op de werkvloer. Je baas blijft immers verantwoordelijk voor de dagelijkse aansturing en het inroosteren van het personeel. Juridisch gezien is het payroll bedrijf verantwoordelijk voor de werknemers. En dus zijn ze ook belast met de personeels- en salarisadministratie.

Met payroll is het bedrijf vaak goedkoper uit.

Het klinkt misschien gek, maar vaak bent is het bedrijf goedkoper uit met payrolling, dan wanneer ze zelf personeel in eigen beheer hebben. Ze besparen namelijk op een x-aantal kosten. Zo hoeven ze geen facturen of aangiften meer te betalen aan diverse instanties zoals het UWV en de Belastingdienst.

Sommige uitzendbureau's doen dit ook. Dan zetten ze je op de payroll lijst. Dit houdt precies het zelfde in.
    Zodra het bedrijf je overneemt, dan wordt je uitbetaald door het payroll bedrijf. Dit zijn aparte bedrijven en dus niet het uitzendbureau zelf.
    Of je een intentie verklaring aan kan vragen, durf ik niet te zeggen.
    Misschien kan je dit zelf eens met je baas bespreekbaar maken?

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik heb bij mijn oude werkgever ook via een payroll bedrijf gewerkt.
    Zij gaven dit uit handen aan het payroll bedrijf zodat ze zelf meer tijd hadden voor het bedrijf en de zaken zelf ipv personeeladministratie e.d.

Ik heb via hen ook gewoon een intentieverklaring e.d. gekregen...Het is meer dat je bij hen in dienst bent en soort van uitgeleend wordt.
    Je kan ook gewoon een vast contract enzo krijgen.

8. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Maar trouwens...als je maar 3 maanden gaat werken krijg je sowieso geen intentieverklaring denk ik.

Een intentieverklaring houdt in dat je goed genoeg functioneert om na dit lopende contract een vast contract te krijgen. (dacht ik ongeveer)

9. MvN

MvN Niet meer actief

nee een intentieverklaring houd in dat het bedrijf de intentieheeft om jou in dienst te houden ;) meer niet..

Maar ik heb ook mondeling afgesproken dat ik na een half jaar vast krijg en na 3 maanden 1750 euro voor 32 uur.

Bedankt, want ik vind intentie wel belangrijk!!

10. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ja maar als ze de intentie hebben om jou in dienst te houden is dat toch hetzelfde als een vast contract?

Want je krijgt echt geen hypotheek als een bedrijf maar de intentie heeft om jou (bijvoorbeeld) een jaar in dienst te nemen...helemaal niet in deze tijd!

Maar goed...ze geven ze dus iig wel af en daar ging het om ;)

11. MvN

MvN Niet meer actief

ik vervolg mijn stage bij hun hea;) dus is langer dan 3 mnd

12. MvN

MvN Niet meer actief

ohhhhh, ja klopt! dat is het zelfde!!

thanks!!

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Zorg dat deze afspraak z.s.m. schriftelijk wordt vastgelegd, anders heb je feitelijk geen poot om op te staan. ;)

14. Peetje08

Peetje08 Bekend lid

30 mrt 2008
    704
    0
    0
    Ik sluit me helemaal aan bij het bericht van Nikki.

Ik zit momenteel in een payroll situatie en echt handig vind ik het niet, maar wel stukken beter dan werkloos thuis. Vaak wordt je gedetacheerd op uitzendbasis, maar ga dit wel na. Zorg wel dat je goede afspraken maakt met het bedrijf dat jouw via payroll inhuurt. Je komt namelijk gewoon onder de uitzend CAO (abu) te vallen en die is erg mager. Zorg dat je er achter komt in welke fase je zit en wat voor opzegtijd zij hebben. Als je niets regelt heb je een onbetaalde wachtdag als je ziek bent, bouw je geen pensioen op het eerste halfjaar etc. Wordt je per week voor een vast aantal uren uit betaald of per gewerkt uur? Maak ook afspraken over eventuele verplichte vrije dagen op het bedrijf of andere zaken die bij het bedrijf in hun CAO zijn afgesproken als dit mogelijk is.

Eerlijk gezegd klinkt het niet echt goed dat ze je per week willen uit betalen. Hou er voor jezelf rekening mee dat bij een faillisement, jij niet tot het personeel hoort (je bent namelijk niet in dienst) en dus afhankelijk bent van de payroll organisatie of ze je betalen als zij niet betaald krijgen. Niet om negatief te doen hoor, het kwam gewoon in mij op ;).

Deel Deze Pagina