Kinderopvang wat doen ze precies?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Sjarrel, 8 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ik wil damien op een gegeven moment in een kinderopvang doen, omdat ik zelf uiteindelijk ook weer wil gaan werken..
    moet zeggen een ww is niks...

maar wat doen ze nou precies om de baby's het naar hun zin te maken?
    ik bedoel damien is redelijk eigenwijs en wil vaak niet in de box... maar gewoon in de kick&play stoel of tv kijken....
    maar ik neem aan dat ze niet 1 leider per kind hebben...

zijn de kindjes daar dan de hele tijd aan het huilen...
    of wat doen ze precies met de baby's?

lijkt mij overigens zwaar werk....
    een dag met damien vind ik al best zwaar omdat hij je hele aandacht nodig hebt...

2. wuppie

wuppie Bekend lid

16 jul 2006
    621
    0
    0
    Dit probleem dachten wij ook te krijgen met Anique. Ook zeer veel wakker en eigenwijs. Als ze iets niet wil, dan wil ze het echt niet en daar heb je je als papa/mama dan maar aan aan te passen...(ja, er zit een kop op!). Maar goed. Ze is vorige week voor het eerst naar het KDV gegaan en wonder boven wonder heeft ze het heel erg naar haar zin gehad. Weinig gehuild. Er is voor zo'n kleine uk heel veel nieuws te zien en daar zijn ze vaak al druk mee. En de leidsters hebben er ervaring mee en weten goed wat voor mogelijkheden er voor zo'n kleintje zijn. Voor de ouders is dat wel een geruststelling........ voor ons in ieder geval wel. Ze gaat deze week wederom naar het KDV en we weten dat ze het naar haar zin heeft en dan is het goed...... :)

3. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ikzelf heb op n kdv gewerkt, maar je kijkt gewoon naar wat de kleine leuk of interessant vind. Er zijn genoeg 'stimulerende' dingen daar (behalve een tv ;) ). En t is zwaar werk, maar je went er heel snel aan hoor.

4. shelde

shelde Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.816
    0
    0
    Ik kan niet zeggen wat ze er doen, maar misschien is het voor je kleintje juist wel extra leuk, omdat hij niet de enige baby is.
    Hij leert met andere kinderen te 'spelen' en hij heeft de eerste keren denk ik genoeg te zien.
    En de leidsters weten vast wel hoe ze je kindje bezig moeten houden!

5. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Die van mij zit op schoot bij zijn juf, krijgt de fles, slaapt in een eigen bedje, kan in de wipstoel, in de box, in een 'speelkleedbox', een schommeltje, een vibrerende wipstoel, etc.

6. linnepin

linnepin Fanatiek lid

25 aug 2006
    1.030
    0
    0
    groepsleidster kinderopvang
    brabant
    Ikzelf werk op een kinderdagverblijf en zie natuurlijk alles. En nu ik zelf moeder ben, zeg ik je heel eerlijk dat er voor baby's eigenlijk te weinig tijd is. Er zitten vaak 12 kids in een volle groep, met twee leidsters. Zij doen hun uiterste best om het alle kinderen naar de zin te maken, maar moeten ondertussen ook andere kids verschonen, met de grotere baby's boterhammetjes eten, de tafel schoonmaken, de vaat doen, enz enz. Het is dus lastig om het dan alle baby's naar hun zin te maken. Gelukkig zijn de meeste baby's niet zo lastig, maar er zitten weleens minder blije kinderen tussen die dan echt wel even huilen.
    Ikzelf ben blij dat wij onze dochter pas met 10 maanden naar de opvang moesten brengen. Ze was al wat zelfstandiger en kon lekker rondkruipen. En kleine baby's niet.
    Maar je moet doen wat je zelf wil.
    x Linda

7. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Ligt aan het KDV. Goed naar informeren, dus! Die van mij zit in een 'klasje' van 10 kids. Op de babygroep zorgen ze er voor dat er altijd 1 begeleider is per 3 kids. In ons geval staan er dus 3 leidsters (en een stagiere). Het is een particulier KDV. Dit scheelt ook vaak en is helemaal niet echt veel duurder. (Het verschil tussen een particulier KDV of niet was bij ons 30 euro!) Zeker niet met de nieuwe regeling die sinds 1 januari geldt.

Ieder voordeel heeft ook zijn nadeel en daarom wil ik ook nog even reageren op de opmerking over de leeftijd waarop je een kindje naar het KDV brengt. Hou in je achterhoofd dat hoe ouder een kindje is, hoe langer het duurt om te wennen (uitzonderingen daargelaten). Dat komt omdat ze dan al doorkrijgen of hebben dat hun papa/mama weggaat. Of ze zijn in hun eenkennige fase en dat is niet echt een geschikt moment om te starten met een KDV.

8. minke

minke Actief lid

Hallo,

Ook onze zoon gaat sinds kort naar het kinderdagverblijf. Het verschilt inderdaad per kdv hoe de groepen zijn, en hoe men met de kids omgaat. Op het kdv waar Jibbe Jens heen gaat hebben ze een aparte baby/ dreumes groep. De oudste kinderen op die groep zijn twee jaar, daarna gaan ze over naar de peutergroep. Dat geeft wel meer rust vind ik persoonlijk...
    Wat ze zoal met de kinderen doen verschilt ook per kind. Jibbe Jens vind het bijvoorbeeld heerlijk om in de wipstoel te zitten en te spelen. Ook kletsen met de andere kids vind hij onwijs leuk. Dus regelmatig zit er een groter kindje met hem te spelen :D !
    Als hij onrustig is zetten ze hem vaak in de schommelstoel. Van daaruit kan hij de hele groep overzien, en door het geschommel wordt hij rustig. Tja en verder, flesje geven, spelen in de box, slapen en zo nu en dan op schoot.

Ik werk zelf trouwens ook in de kinderopvang. En je moet inderdaad niet verwachten dat je kindje de hele dag bij de leidster kan zijn. Maar juist een andere omgeving, met ander speelgoed en andere kinderen kan een hele uitdaging zijn voor je kind.
    Voordat je je kind naar een kdv brengt, zou ik daar eerst eens rustig gaan kijken. Je krijgt dan vaak al een goed beeld hoe de groepen en de leidsters zijn en hoe men met de kinderen omgaat. En natuurlijk kun je dan al je vragen stellen. Maar je moet er maar van uitgaan dat iedere leidster de juiste opleiding heeft gedaan en heel graag met kinderen werkt (want het is zwaar werk, waar je absoluut niet rijk van word ;) ). En de laatste jaren is de controle op kwaliteit en veiligheid ook steeds strenger geworden. Maar ook al werk ik zelf in de kinderopvang en weet ik dat hij het er naar zijn zin heeft, ik vind het toch wel lastig om hem daar heen te brengen hoor... Want ja, eigenlijks kan zijn mama toch het beste voor hem zorgen... :D

Minke

Deel Deze Pagina