Hoi dames, Onze zoon heeft een zeer kort tongriempje, maar er als baby nooit last van gehad bij het drinken. Dus het CB heeft gezegd dat het niet nodig was om zijn tongriem in te knippen. Nu vind ik dat zijn uitspraak soms een beetje 'lui' klinkt en dus niet goed articuleert. Bovendien kan hij nooit eens lekker aan zijn ijsje likken. Dus bij de HA geweest en vandaag naar de KNO. Nu ben ik heel benieuwd wat zij ervan vindt. Maar ik ben benieuwd naar ervaringen van jullie. Kan heel veel lezen hierover wat betreft baby's, maar nauwelijks over zo'n ingreep bij peuters en kleuters. Dus jullie ervaringen zijn welkom. Bijvoorbeeld: Hebben ze veel napijn gehad, zijn ze beter gaan praten, enzovoort. Hoor het graag!!!
Het is bij mij ook gedaan toen ik klein was. Pijn kan ik mij niet meer herinneren maar ze hadden hem wat mij betreft wel verder mogen doorknippen! Ik kan mijn tong niet zo ver uitsteken als de meesten kunnen en ik heb wat meer moeite met articuleren.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar toen mijn dochter moest voor neus amandelen was er een jongetje na haar aan de beurt voor het inknippen van het tongriempje Dit jongetje was bijna 3 en hij was zo klaar, hij werd wakker en vroeg meteen om brood, hij heeft toen 5 !! Boterhammen weg gegeten en toen het eten op was mocht hij naar huis, hij had dus nergens last van Uiteraard weet ik niet of hij thuis nog Napijn ofZo gehad heeft maar in het Ziekenhuis zelf had de vader die mee was als heel positief ervaren
Ik heb dezelfde ervaring. Bij mij is de tongriem ingeknipt toen ik een jaar of 3 was, bij mijn zusje toen ze baby was al. Ik heb er totaal geen herinneringen aan. Ik kan mijn tong nog steeds niet zo ver uitsteken als de meeste mensen, met articuleren heb ik weinig last. Het was bij mij trouwens niet zo erg... Ik kan mijn tong verder uitsteken dan mijn zusje, terwijl ze het bij haar verder hebben ingeknipt. Ze hadden het verder mogen inknippen van mij, maar ben allang blij dat er wat is gedaan (vraag mij soms af of ik wel had kunnen tongzoenen als er niet geknipt was whaha)
Ons zoontje is ook bij de kno arts geweest,hij hoeft er alleen niet aan geholpen te worden. Zijn riempje is wat korter,hij kan aan aan ijsje likken alleen kan hij zijn tong niet naar boven uitsteken,dus proberen zijn neus aan te raken. Hij is nu bij een logopediste voor zijn uitspraak waar hij wat moeite mee heeft. De arts zei dat hij korter is,maar niet zo erg dat ze hem gaan inknippen.. De enige hinder die hij hiervan kan ondervinden ontdekt hij pas in zijn pubertijd als hij gaat zoenen met iemand.
Dat niet kunnen tongzoenen was voor mijn man het argument om zsm bij zoonlief zijn tongriempje te laten doorknippen. Wij hebben het laten doen toen de kleine 8 dagen was (vooral omdat bv niet liep). Ik was echt bang voor de ingreep maar was echt 1 sec, wat bloed en that's it. Ik begreep van de verloskundige dat het op oudere leeftijd ook onder narcose moet gebeuren, dat zag ik niet zo zitten.
Bij mijn dochter is het gedaan paar maanden nadat ze 4 was geworden. Tot op de dag van vandaag geen spijt van gehad. De ingreep zelf was zo gepiept. Wij hadden dagopname. Van tevoren al in het ziekenhuis geweest voor alle uitleg naar haar toe. Ochtend binnen komen, naar de ok en zelfde middag nog naar huis. Het wordt idd wel onder narcose gedaan. Pijn achteraf viel hier echt reuze mee, ze had ook zin in een boterham toen ze wakker was en kreeg die ook, alleen zorgde die voor een enorme bloeding dat was even schrikken maar snel over door een lekker waterijsje. Thuis kan ik me al niet eens meer herinneren dus dat zal wel betekenen dat het super gegaan is, anders had ik het wel geweten. Haar uitspraak is ook echt verbeterd en ze kan haar tong nu veel beter bewegen met dingen eten
Het tongriempje van mijn zoontje is een paar maandjes geleden geknipt. Hij heeft er weinig last van ondervonden. Geen last gehad van de narcose en kon gewoon eten. Wij merken (nog) geen verbetering in zijn uitspraak. Ook is zijn mondmotoriek nog steeds zwak. Echter komt dit door een motorische spraakstoornis, weten we sinds kort. Hij kan nu wel goed zijn tong uit steken. Kon hij eerst niet en had ook echt zo'n hartjes vorm als hij zijn tong probeerde uit te steken.
Fijn om jullie reacties te lezen. Er is inmiddels besloten dat hij onder narcose moet om zijn tongriempje te laten knippen. Spannend! Ben benieuwd of zijn uitspraak er op vooruit gaat. In ieder geval kan hij straks wel lekker aan een ijsje likken en zoenen als hij een grote vent is.