Kom er even niet uit en ben daarom heel benieuwd naar jullie mening... Mijn dochtertje was echt super angstig om zindelijk te worden. voor de zomervakantie hebben we met haar besproken dat haar luier te klein werd en een datum gesteld (moet natuurlijk voor de basisschool). Inmiddels is ze goed zindelijk van plas, doet ze op de wc. Ze heeft extreem controle over poep en plas... Ze plast alleen maar thuis (durft niet op school) houdt het dus de hele tijd op en gaat ook niet mis (vind het alleen ongezond dat ze het zo lang op houdt). Poepen doet ze nog in de luier, aangezien ze dat op houdt (krijgt al lange tijd medicatie voor haar darmen, aangezien ze al last had van obstipatie voor het hele zindelijkheids gebeuren). Dus op advies van de huisarts poepen in de luier. Nu wil ik toch graag een keer dat ze het vertrouwen krijgt om te poepen op een potje... Maar als ze dan 's nachts nog een luier draagt, denk ik dat ze het op gaat houden tot ze de luier voor de nacht krijgt, zo slim is ze wel! En plassen durft ze ook nog niet ergens anders. Hoe zouden jullie hier mee om gaan???
Ppff lastig hoor.. Ik zou vooral werken aan haar angst en vertrouwen. Want anders ben je alleen verder van huis. Je kunt daarnaast haar niet nachtzindelijk maken, maar als zij nog elke nacht een natte luier heeft betekent het dat ze in haar slaap geen controle heeft over haar plas.
Mijn reactie op je topictitel zou zijn: eerst poepzindelijk, dan nacht-(plas)zindelijk. Dat laatste gebeurt nl ongemerkt tot ze er van wakker worden. Maar je probleem is feitelijk dat ze niet durft poepen in de wc, als ik je zo lees. Vraagt ze nu om een luier voor het poepen? Zo ja, is ze eigenlijk al zindelijk, ze kan het ophouden en laten gaan wanneer zij dat beslist. Je kunt met haar bespreken wanneer ze het wel zou durven op de wc? Of wat ze ermee zou willen verdienen als het wel lukt? En dan langzaam oefenen en uiteraard veel prijzen en belonen. Daar zijn wel tips voor geloof ik, zoals eerst met de luier aan op het potje zitten, dan luier los in het potje, etc. Maar belangrijker is dat jullie iets vinden dat voor jullie goed werkt, en hoe ze rustig kan oefenen.
Lastig hoor... Hier was het poepen ook een erg moeizaam punt, maar gaat wel goed na een paar maanden! Maar hier dan ook geen probleem met plassen, angst etc Lijkt mij ook verstandig om die angst aan te pakken, maar hoe is natuurlijk een goede vraag! Heb je al verschillende boekjes over zindelijkheid gelezen met haar of een methode eruit gehaald wat bij haar past??? Er zijn er heel veel namelijk... Sterkte en succes ermee, want ik weet dat het veel frustratie oplevert... Hopelijk is ze er snel overheen! Oh, wat betreft je titel: eerst poepzindelijk, nachtzindelijkheid komt vanzelf...
Bedankt voor jullie reacties... erg steunend!!! Geloof dat ik nu eerst, net als bij het plaszindelijk worden, het poepen met haar ga bespreken... Haar vragen wat haar zou helpen om het minder spannend te maken en werken met een beloning inderdaad... Dus eigenlijk zoals Moniponi beschrijft! Nogmaals bedankt!!!
Mijn dochtertje had precies hetzelde als jouw dochter. Plas zindelijk was geen enkel probleem maar het poepen was een drama en ook alleen in de luier. Ik heb haar gewoon de luier af gedaan en haar alleen een luier gegeven als ze daarom vroeg of wanneer ik dacht dat het wel eens tijd zou kunnen zijn voor de grote boodschap. Hier ook obstipatie problemen gehad omdat ze het gewoon bleef ophouden. Wat hier geholpen heeft is er gewoon elke dag om vragen wanneer ze nu eens een poepie op de wc ging doen en dan zei ze vaak 'morgen' om er vanaf te zijn. Een paar weken geleden zei ze ineens, zomaar zonder aanleiding, dat ze een poepje wilde doen op de wc net als de grote kindjes. En ineens lukte dat en heeft ze nooit meer in haar luier gepoept. Voor de nacht doe ik haar net voor het slapen gaan een luier aan maar hebben elke ochtend een klein feestje als hij weer eens droog is. In een paar weken maar een één keer een natte luier gehad. Je kan er weinig aan doen maar het komt echt vanzelf.
Ik weet niet hoe, maar ik zou eerst zorgen dat ze overdag helemaal zindelijk is, ook met poepen. Om 's nachts zindelijk te zijn is toch nog een graadje moeilijker, omdat ze zich daar helemaal niet van bewust is, dus ze moet onbewust controle over haar sluitspieren hebben. Mijn zoontje is 4,5 en net sinds deze week al 4 nachten achter elkaar droog gebleven (nou ja, 1 klein ongelukje, maar die tellen we niet mee, haha). Voorheen wilde hij wel, maar het lukte gewoon niet, elke ochtend was die luier weer volledig gevuld. En hier werken beloningen ook goed. Hij was ook pas overdag zindelijk met ruim 3,5 jaar. Hij kreeg eerst elke plas die lukte een sticker. Daarna kreeg hij elke dag dat het helemaal goed ging een dino uit een zakje. En toen het zakje op was, hebben we hem officieel zindelijk verklaard. Nu krijgt hij voor het nachtzindelijk worden ook een beloning. Als hij vannacht ook weer droog blijft, mag hij morgen iets uitzoeken in de speelgoedwinkel.
Ik sluit me aan bij de rest. Eerst overdag poepzindelijk. En idd het komt vanzelf. Ik was blij toen mijn zoontje overdag zindelijk was hij had geen angsten maar was niet de snelste. Snachts kwam hij een paar dagen na het zindelijk zijn zn bed uit terwijl hij een luier om had om te plassen. Dus toen hebben we die ook afgelaten. Hij heeft nog nooit in zn bed geplast tot nu toe.