tegenstrijdige adviezen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door mariekebalm, 31 okt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Ik woon in Frankrijk en daar hebben ze geen consultatiebureau etc om mijn vragen aan te stellen dus probeer ik het op deze manier...

De verpleegsters/vk's in de kliniek waar ik bevallen ben hebben mij verteld dat er niet meer dan vier uur tussen de voedingen mag zitten en ik haar dan dus wakker moet maken en dat zolang ze nog smakt/zoekt, ze honger heeft en ik haar dus aan moet blijven leggen. Eline is nogal hongerig geloof ik, af en toe loop ik wel anderhalf uur te voeden (met luiers tussendoor) en heeft ze dan nog niet genoeg naar mijn idee en soms ligt ze er een kwartier aan en dan is het afgelopen...

De kinderarts zei vandaag dat ze niet langer dan een kwartier gevoed mocht worden (hij zei dat na 5 min haar maagje vol is) en dat ik haar daarna uit moest laten huilen als ze nog weer wilde, omdat ik anders straks de hele dag met een kind aan mijn borst loop en er aan onderdoor ga, ik slaap op deze manier nml érg weinig.. Ook mocht ik haar van hem niet wakker maken en moest ze zelf komen als ze honger had.

Ik vind dit nogal tegenstrijdig (vooral omdat al deze mensen aan dezelfde kliniek verbonden zijn, kunnen ze niet op één lijn gaan zitten?) en vroeg me af wat u hiervan vond, ik heb gelezen in uw reacties dat het normaal is als ze een half uur aan iedere borst ligt?

O ja, vaak is het zo: hoe langer ze eet, hoe moeilijker ze in slaap te krijgen is, niet echt logisch, maar erg vermoeiend ;)

Alvast bedankt voor uw hulp,

Marieke Balm

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    Ik weet dat er erg veel verschillende adviezen gegeven worden. Dit is in nederland ook nog steeds een groot probleem. vroeger was het zo dat kinderen 10 minuten aan de ene borst mochten drinken en daarna nog 10 minuten aan de andere borst. dan was het klaar. echter zijn ze er achter gekomen dat niet iedere kind genoeg heeft aan 10 minuten om alle voeding tot zich te nemen.
    vandaar dat het sinds een paar jaar zo is dat er geadviseerd word om een kind aan de borst te laten drinken tot het vanzelf los laat (meestal tussen de 15 a 30 minuten) daarna mag je het kind de andere borst nog aanbieden en ook laten drinken tot het zelf los laat.
    vroeger werd er gesproken over voor en achter melk. voormelk is lichter verteerbaar en achtermelk bevat meer vet en geeft een verzadigd gevoel. Deze term word niet echt meer gebruikt maar wanneer een kind drinkt tot het zelf stopt heeft het van beide binnen. en de overige tijd heeft het gebruikt om wat zuigbehoefte te bevredigen.

de eerste dagen na de geboorte wordt er aangeraden om een kind op aanvraag te voeden en het liefst om de 2 a 3 uur. dit omdat je voeding nog op gang moet komen. en hoe meer je je borsten stimuleerd hoe beter een kind leert om te drinken en je lichaam gaat steeds meer melk maken. na een paar dagen veranderd de samenstelling van de voeding en zul je merken dat het kind ook iets minder vaak komt.

echter kan het ook zo zijn, dat wanneer je kind erg onrustig is en steeds maar kort aan de borst drinkt maar soms ieder uur komt dat er een verstoring ontstaat in het binnen krijgen van juist de vette melk. hierdoor blijft het kind steeds honger houden en steeds heel snel weer aan de borst willen drinken.

hopelijk helpt mijn verhaal je een beetje anders hoor ik het graag.

3. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Ik probeer ook altijd om haar zelf te laten stoppen, meestal valt ze na een tijdje vanzelf half in slaap. Maar als ik haar dan boertje laat doen en haar 2 minuten nog even laat "hangen" op mijn arm zodat ze echt in slaap valt, begint ze weer heftig te zoeken en geef ik haar dus nog even de borst totdat ze na een paar halen weer ophoudt...En dan begint het weer van voren af aan...Maar ik kan dan toch niet tot het oneindige doorgaan met voeden?

Ze huilt zichzelf nog altijd (5 minuten na ik haar in bed heb gelegd begint het en het houdt gem 20 min aan) in slaap, ik vind dit zo erg...Weet niet meer zo goed wat ik hier mee aan moet eerlijk gezegd...:oops:

Merk ook dat ik met de methode van een kwartiertje voeden wel stuwing had en als ik wacht tot zij zelf stopt niet...mmmm, raadsel...

4. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

17 sep 2007
    167
    0
    0
    nee je kunt ook niet tot het oneindige doorgaan. wat ik adviseer is om ze aan te leggen te laten drinken tot ze zelf los laat. even een boertje te laten en dan leg je ze aan de andere borst tot ze stopt. hierna leg je haar lekker in bed. probeer haar goed strak in te stoppen. dit geeft vaak een geborgen gevoel. op zich mag je ze best even laten huilen. dit is de eerste keren echt moeilijk maar waarschijnlijk gaat het steeds beter. na 2,5 a 3 uur voed je ze weer. probeer zo echt even een beetje een ritme voor jullie beide te krijgen.

5. mariekebalm

mariekebalm Fanatiek lid

31 okt 2006
    1.882
    0
    0
    Argeliers, Frankrijk
    Heel erg bedankt voor uw reacties. Ze heeft de afgelopen drie nachten doorgeslapen en komt verder heel regelmatig om de drie en een half/ vier uur...Alleen 's avonds nog wat meer, maar dat is normaal heb ik gelezen. Ze huilt nog steeds, maar ja, moeten we maar even doorheen hè... ;) Wordt geloof ik wel steeds minder. Bedankt voor uw hulp!

Deel Deze Pagina