Bij mijn dochter is de borstvoeding wegens verschillende omstandigheden niet gelukt, ik wil bij ons zoontje weer een poging doen die hopelijk wel gaat slagen. Zoon zal met 39wk gehaald worden dmv een keizersnede. Hij schijnt vrij groot te zijn. Ik wil vooraf gaan kolven en vroeg me af of het kwaad kan dat ik met 36wk (ipv 37) wil beginnen? Ik wil het overigens met een handkolf doen, niet zelf met de hand. Ervaring met kolven heb ik. Ik heb het vorige week 1x geprobeerd (ik weet het; onverstandig. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer onderdrukken ) en dat leverde mij met 5 minuten kolven 1 druppel op bij één borst. De ander nog niks. Daarna uiteraard niet meer geprobeerd. Mijn doel is vooral dat zoon vrij snel na de keizersnede bij mij kan drinken zonder al teveel gedoe. En mocht er toch wat gedoe zijn dan zou ik het fijn vinden als hij bijgevoed kan worden met mijn melk ipv kunstvoeding.
Zoals je misschien zelf wel weet raden ze de 37 weken aan omdat kolven weeën kan opwekken. Ik zou dus pas met 37 weken beginnen omdat dat voor de baby veiliger is. Die ene week zal niet heel veel verschil maken. Ik krijg zelf on maart een keizersnede en ga ook met 37 weken beginnen. Vorige zwangerschap ook gedaan en dat werkte super.
Ik ben met 35 weken begonnen echt met de hand druppeltjes af te kolven. Zou met 37 weken ingeleid worden. Deed dit drie keer op een dag. Krijg je harde buiken dan moet je stoppen. De kans dat kolven de bevalling op gang brengt is klein. Immers drinken er toch ook oudere kids bij hun moeder gedurende de zwangerschap. Met een kolf is wat zonde want de druppels verdwijnen er in. Kolven in de zwangerschap helpt echter niet de boel sneller op gang. Het is puur een voorraadje te hebben voor bijvoeden als dat nodig gaat zijn. Succes
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat die ene week eerder verschil maakt in de termijn van bevallen, juist omdat er zoveel moeders bv geven tijdens de zwangerschap. Ik wilde het nog overleggen met de lactatiekundige, ik zou gisteren een bv cursus hebben maar helaas heeft de lk afgezegd. Is het ook niet zo dat ik door het eerder kolven een grote kans heb dat zoon dezelfde dag al wat kan drinken? Bij mijn dochter kwam het na de keizersnede namelijk niet zelf op gang. Na 2 volle dagen heel veel elektrisch kolven kwamen er enkele druppels.
Door vooraf te kolven maak je helaas niet sneller melk aan. Wel is het zo dat je lichaam het al eerder heeft gedaan. Dus de kans is groter dat je melkproductie makkelijker op gang komt. Gewoon na de geboorte je kindje aan de borst als dat lukt, anders kolven. Met een dag of drie a vier zul je zien dat er vol op melk kan zijn. Terwijl dat bij een eerste kindje na een keizersnede tot wel 7 a 10 dagen kan duren.
Ik denk dat er niet heel veel uit maakt wanneer je begint, als je maar in de gaten houdt dat je geen samentrekkingen aan je baarmoeder krijgt. Onlangs is hierover een topic geopend in een deel van het forum waar ik ook gereageerd heb met tips en trucs, misschien interessant: http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/ervaring-kolven-tijdens-zwangerschap.666019/page-3#post-21136865
Als je geen seksverbod hebt kan je gewoon kolven. Lekker warme douche pakken, of in bad en daarna je borsten masseren en proberen te kolven. Handkolf kan, maar de kans is groot dat je dan een deel van je kostbare druppeltjes verliest in je kolf. Als je voelt dat je buik er erg onrustig van wordt, dan is het misschien verstandiger toch een week te wachten of helemaal niet te kolven. Maar ik zou er niet te moeilijk over doen, mijn zoon dronk ook gewoon en dat wekte (helaas) ook niet eerder weeen op. Alleen de laatste dagen voelde ik dat m’n buik er wat onrustig van werd.
Goed om te lezen dat er een kans is dat het nu sneller op gang komt omdat mijn lichaam het al eens gedaan heeft. Haha nee, geen seksverbod anders was ik er sowieso niet aan begonnen. Handkolf doe ik vooral omdat ik zelf kolven best moeilijk vind. Met de handkolf weet ik zeker dat het goed gaat. Ik zou die uitleg eigenlijk krijgen bij die bv cursus maar die ging dus niet door. Ik voel me daarom wat fijner en zekerder bij de handkolf Ik heb natuurlijk ook het nodig al wel gelezen op internet. Maar wil het nu zó graag goed doen. Gelukkig wordt zoon (indien er geen complicaties zijn enzo) op de OK al aangelegd en mag hij lekker bij mij blijven. Dat zal vast een verschil maken.
Leg jezelf niet teveel druk op he. Als het goed gaat, gaat het goed, gaat niet zo als gepland, is dat ook zo. Maar lekker veel huid op huid contact, elke 2 uur aanleggen, tenzij hij nog vaker wilt natuurlijk. En als je ergens over twijfelt of het pijn doet, direct hulp vragen. Dan komt het vast wel goed. Ik kreeg het met de hand ook niet voor elkaar, dus had t maar opgegeven. Maar zoon had de boel goed op gang geholpen. Tijdens de weeen onder de douche drupte het al uit. En dochter groeit nu als een gek. Vorige week was ze met 1 maand oud al 5130 gram (geboren met 3870).
@Fristi2012 je hebt ook gelijk. Heb me wel voorgenomen te stoppen met proberen als het dezelfde kant uit gaat als de vorige keer. Maar zolang het nog niet zo ver is wil ik het gewoon een hele goede kans geven en beter voorbereid zijn als de vorige keer. Wauw super zeg hoe goed je dochter groeit!! Daar doe je het voor
Goede voorbereiding kan nooit kwaad inderdaad. En er volledig voor gaan is ook top. Heb vertrouwen in jezelf en je kindje. Maar het moet niet ten koste gaan van een van beide. En zolang je dat maar voor ogen houdt is het goed.
Hier heb ik het geprobeerd bij de jongste (die werd met 39 weken gehaald met een ks). Ik kreeg er geen druppel uit en heb het opgegeven. Het duurde wel eventjes voordat de bv goed op gang kwam, maar mijn kindje deed het goed, dus kleine beetjes. Toen ik dacht, nu moet het ook echt op gang komen, kwam het dat ook. Hier ging het ook sneller dan de vorige keer, na dag 2/3 was het al goed op gang hoor. 2,5 gevoed uiteindelijk. Een ks kan het een flink stuk lastiger maken, maar gelukkig niet onmogelijk.
Hoi, beetje late reactie misschien, maar ik ben ook begonnen met antenataal kolven, sinds vandaag. Ik heb al een klein beetje productie (wat fijn!) en hopelijk wat voorraad om onze dochter, als ze straks bijvoeding nodig heeft, mijn eigen melk te kunnen geven. Ik kolf ook met een handkolf, omdat ik het met de hand echt lastig vind. overigens doe ik dit, omdat ze erg groot geschat wordt en ik complicaties kan krijgen na de bevalling, waardoor ik misschien niet in staat ben om bv te geven. Hoe gaat het nu ts??
@BakingSoda ik heb al even niet meer gekeken in mijn topic, dus hier ook een late reactie Wat goed dat je al wat productie hebt! Ik kolf helaas niet zoveel als ik zou willen. Mijn idee was 2x per dag maar het is nu 1x per dag en toen ik een paar dagen geleden echt ziek was heb ik niks gekolft. Maar elke keer als ik kolf dan krijg ik wel wat druppels en steeds sneller ook. Ik zit alleen nog niet op 1 ml, laat staan meer. Jij wel? Ik kreeg trouwens een filmpje toegestuurd van mijn vk over het kolven met je hand. Ineens vond ik het zo simpel! Toen ik het probeerde kwamen er echt gelijk wat druppels. Vanavond toevallig weer eens geprobeerd met de handkolf en dat ging ook ineens sneller. Mocht je het filmpje ook willen zien dan zal ik de link even plaatsen. Kun je complicaties krijgen doordat je dochter zo groot is of is er een andere oorzaak voor die kans?
Ik heb een bipolaire stoornis(type2) vastgesteld in deze zwangerschap. Ik gebruik nu medicatie om mijn stemming stabiel te houden, waarmee ik bv mag geven, echter kan ik door de bevalling psychotisch worden en heb ik andere medicatie nodig waarmee ik geen bv mag geven. (Wel kolven maar weggooien). Vandaar. Tegenwoordig kolf ik ook met de hand, gaat veel,beter. Ik kolf nu 3 x per dag, mocht van de lk, en ik kolf nu zo’n 12 ml op een dag. 4 ml per keer. Spuitje vol, is 1 voeding. Heel blij mee. Ik mag er gewoon mee doorgaan tot aan de bevalling. Gewoon doorgaan en volhouden, productie zal vanzelf stijgen, ik drink er wat warms bij, en gebruik warme doeken metmassage. Ik ben ook wel benieuwd naar je link!
Hier wil ik ook graag vooraf wat in de diepvries hebben. Hoe vangen jullie het op? Gaat het per keer in de diepvries of verzamelen jullie eerst in de koelkast? Hoe vriezen jullie het in? Hier haal ik met gemak 20ML er uit. Is dat te weinig of goed te doen?
@BakingSoda ah dat ben jij! Ik heb je verhaal eerder gelezen maar niet onthouden dat jij dat was. Helemaal duidelijk . Hopelijk komt het niet zo ver maar wel heel verstandig van je dat je wat op voorraad wilt hebben voor het geval dat. Wat netjes al! Ik doe het meestal na een warme douche maar soms ook gewoon op de bank voor de tv. Merk wat dat betreft weinig verschil in wat er komt. Zorg wel altijd dat mijn handen goed warm zijn. Dit is de link @brocante dat is al heel wat! Mijn idee was om het in een bakje op te vangen en het dan in 5ml spuitjes (op aanraden lk) in te vriezen met datum en hoeveelheid. Zoek wel even spuitjes met een dop. Hier had de 3e apotheek waar ik het vroeg het . Hoefde trouwens maar een euro te betalen per 10 stuks. Je hebt ook grotere spuitjes natuurlijk. Misschien kun je afwisselen met 10 en 5 ml zodat er geen voeding verloren zal gaan als er bijvoorbeeld 25 ml nodig is?
Mijn lk zei: 10 cc is 1 voeding. Ik vang van 1 dag op in 1 spuit. Zit nu ong op 12 cc per dag. Vries dat in. Als de bevalling begint dan neem ik alles mee naar het ziekenhuis. Daar gaat het zsm de vriezer weer in.
Dank voor de link @Bailief ! Ja dat ben ik idd... heel wat ups en downs gehad, maar ze doet het goed en we in er bijna!
@BakingSoda fijn hè dat het einde in zicht is. Op een gegeven moment is het wel genoeg. Zeker als die gehoopte voortekenen geen voortekenen blijken te zijn (je andere topic). Ik heb vanmorgen nog gegoogeld of de jeuk aan mijn navel die ik sinds gisteren heb, een voorteken kan zijn. Slaat natuurlijk nergens op maar ach