Vraag voor ouders met schoolgaande kinderen

Discussion in 'De lounge' started by Inky, Aug 21, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Hallo,

Ik ben zoals jullie misschien al weten juf op een basisschool.
    Nu hebben wij ieder jaar een informatieavond voor de ouders. Dat wil zeggen dat de ouders naar school komen en naar de klas van hun kind gaan alwaar ze uitleg krijgen over het reilen en zeilen in de klas.

Nu vertel ik ieder jaar iets over de dagindeling, straffen en belonen en de vakken. Omdat ik nu in groep 3 sta heb ik ook een lesje uit de methode van lezen speciaal voor ouders. In dit lesje zien ze in hoe moeilijk het leren lezen is voor kinderen.

Het is zo dat ik het eigenlijk al die jaren al zo doe maar ik geen idee heb of al die informatie wel blijft hangen.

Wat zouden jullie nu graag willen weten van de juf van jouw kind? Wat is voor jullie belangrijke informatie?

groetjes Inky

2. Daphne

Daphne Fanatiek lid

Jan 1, 2006
    4,615
    0
    0
    Roosendaal
    Ik vind het eigenlijk wel heel goed klinken. Als ik naar zo'n informatie avond zou komen en het zou zo gaan, zou ik heel tevreden zijn. Ik neem aan dat ouders achteraf ook vragen kunnen stellen.

Wat ik grappig vind is dat je zegt dat ouders door middel van een lesje zien hoe moeilijk leren lezen voor ouders is. In mijn herinnering vond ik het leren lezen namelijk heel makkelijk, hihi.

3. hardloper

hardloper Niet meer actief

tja, wij gingen vorig jaar voornamelijk voor de sfeer. informatie haal je het meest toch van internet, want bijna iedereen heeft een webside. dus: hoe voelt de school, hoe zijn de leraren, kan je vragen stellen, hoe serieus nemen ze je dan... de meeste info die ik kreeg wist ik al, of is niet blijven hangen...

groetjes, lidwina

(we zijn erg tevreden over de school die we hebben uitgezocht.)

4. Ally

Ally Fanatiek lid

Nov 22, 2005
    1,008
    0
    0
    Wat zouden jullie nu graag willen weten van de juf van jouw kind? Wat is voor jullie belangrijke informatie?

groetjes Inky[/quote]

Mijn dochtertje zit nu in groep 2.
    Ik vind het wel leuk om te weten wat hun les materiaal ,en of ze ook wat nieuws kijgen en de manier waarop les wordt gegeven.
    groep 1 en 2 zit bij elkaar en ze moeten meer zelf standig werken ,toen ik nog op school zat was het anders .

Ally

5. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Dat het niet blijft hangen dat geloof ik meteen.
    Ik heb nu ook een a-4tje met de belangrijkste punten gemaakt zodat ouders die mee kunnen nemen. Ook leg ik potloden weg zodat ze evt. vragen meteen op kunnen schrijven.

6. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

May 22, 2006
    3,334
    0
    36
    Als ik een kind had dan zou ik willen weten wat de meerwaarde van deze school/ klas is voor mijn kind. Waarom is het goed dat mijn kind hier in de klas of op school zit? En ik zou willen weten wat mijn kind dit schooljaar gaat leren.

7. sim

sim Niet meer actief

waar ik tegen aan loop bij onze school is het pestbeleid. mijn dochter zit op een basisschool met daltononderwijs, en ze hebben mij toen verteld dat ze kinderen die ergens in uitblinken extra zullen stimuleren daarin, eerlijk gezegd merk ik als ouder daar weinig van, komt ws dat het hele pestgebeuren zo'n issue is. ze hebben nu een protocol opgesteld waarin oa staat dat als een kind gepest wordt het eerst moet proberen om het zelf op te lossen, dat klinkt allemaal heel mooi, maar wat als je kind zich onderdrukt voelt? kort gezegd: ik vind informatie over hoe er met dit soort dingen omgegaan wordt door de school eigenlijk belangrijker dan lesmateriaal, want inderdaad dat blijft niet echt hangen.. maar dat is mijn persoonlijke mening omdat ik daar de laatste twee jaar steeds tegenaan loop...(en jammer genoeg nog meer dingen, waardoor we niet weer voor deze school zouden kiezen opnieuw :( )

8. asjuh

asjuh Fanatiek lid

Dec 28, 2005
    3,028
    0
    0
    mama en huisvrouw
    noord-Brabant
    om heel eerlijk te zeggen bleef er qua info. bij mij nooit veel hangen ..wat ik idd. wel heel interresant vond , is het opnieuw leren lezen voor ouders ...pfffffff ..dan begrijp je weer hoe moeilijk het is voor kids

* wat ik vaak miste was een lijst van adressen en tel. nummers van de rest van de kids ..dit ivm afspreken na schooltijd

* wat te doen bij pesten ( waar wij heel veel mee te maken hebben gehad helaas en dat gaat soms ergggggg ver bij kids)

het zoontje van mijn man zit nu in groep 3 ... jij als juf mag je gelukkig prijzen dat je in de (naar mijn idee) mooiste klas komt van heel de basisschool ..

9. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Heuh....maar groep 8 is ook zo leuk, echt waar hoor!
    ;)

10. Inky

Inky Fanatiek lid

May 12, 2006
    3,195
    0
    0
    Leerkracht
    Nou ik heb de avond gehad hoor.

Het lesje over het leren lezen sloeg enorm aan. De ouders vonden het heel leuk om te zien hoe ik een woordje aanleer. Ook alle materialen die bij de methode horen lagen er en daar gingen ze actief mee aan de slag.
    Ik heb het echt op onze klas gericht. De sfeer, dagritme, straffen en belonen enz.

Over dat pesten, wij hebben ook een pestprotocol en dat staat allemaal precies in de schoolgids. Als je je kind komt aanmelden wordt daar ook over verteld. Het is niet de bedoeling dat zulke onderwerpen in iedere groep apart worden besproken bij informatieavonden. Dat is meer voor een algemene thema avond.

Telefoonnummers krijgen ze bij ons aan het begin van het schooljaar mee mits de ouders daar geen bezwaar tegen hebben.

Share This Page