' Populairder dan popsterren, geraffineerder dan topmodellen en invloedrijker dan glossys: vloggers zijn de supersterren van de nieuwe generatie. YouTube en Instagram zijn hun domein en creativiteit hun kapitaal. We maakten samen met drie populaire beautyvloggers de documentaire My Hijab, My Business. Hun YouTube-kanalen en Instagram-accounts lijken simpele hobbys van jonge modepopjes..' MO Doc: My hijab, my business kijk je op npo.nl MO Doc: My hijab, my business kijk je op npo.nl
Tsja, iedereen heeft er zo z'n mening over, maar voor mij gaat dit absoluut niet samen. De hijaab is voor mij een bedekking, en vorm van 'modest' gekleed gaan dus niet een of ander mode-accesoire waarbij ik mezelf ook nog eens volplamuur met make-up e.d. Het heeft dan nog weinig zin om zo'n inimini-modehoofddoekje te dragen als je ziet met wat voor kleding het wordt gecombineerd. De kleding die ik (buitenshuis) draag verschilt dan ook enorm van de kleding van deze meiden. Je ziet daarbij ook overduidelijk dat hun wenkbrauwen geëpileerd zijn, lijkt mij nou niet bepaald samen gaan met de correcte Islamitische bedekking. Ik denk ook dat degenen die naar deze filmpjes kijken vaak onzekere pubers zullen zijn die niet weten wat ze aan moeten trekken, en een soort van bevestiging vragen.
HMm, ik vind een dikke laag make-up in combinatie met een hijab altijd wat wonderlijk. Ik ben geen moslim maar heb altijd begrepen dat hijab staat voor bedekken en dat het / een doel van het bedekken is om je bescheiden op te stellen. Dat vind ik dan weer niet echt samengaan met opvallend geëpileerde wenkbrauwen en duidelijk opgemaakte ogen en lippen. Maar hé: als die meiden zich er goed bij voelen, moeten ze dat doen toch? Als het binnen hun beleving van hun godsdienst past, wie ben ik dan om daar een mening over te hebben? Ze doen er een ander geen kwaad mee, dat is wel vaak een beetje mijn uitgangspunt bij dit soort dingen. Als het voor jou goed voelt en een ander en geen last van heeft, vind ik het best. Meer in algemene zin (los van deze meiden) vind ik het altijd wel leuk om vrouwen met hoofddoek te zien die toch een beetje modern / kleurrijk / modieus gekleed gaan. Ik weet dat het een vooroordeel is, maar ik vind dat er toch altijd wat meer toegankelijk uitzien. Als ik op de stoep mensen passeer, groet ik altijd. Ook als ik het schoolplein op loop. En ik heb het idee dat de vrouwen met hoofddoek die wat 'jonger' gekleed zijn daar over het algemeen ook wat 'normaler' op reageren door gewoon spontaan terug te groeten en soms een praatje aan te knopen.nDe vrouwen die heel traditioneel gekleed zijn, reageren vaak toch veel meer verlegen of groeten zelfs helemaal niet terug. Ik blijf stug volhouden hoor. Er is één (oudere) dame die ik al maanden een paar keer per week tegen kom die me nu eindelijk aankijkt en gedag zegt als we elkaar tegen komen, haha. Maar het is ergens wel jammer. Ik merk wel dat ik daardoor vaak toch makkelijker in gesprek ga met de wat moderner geklede vrouwen en wat meer schroom ga voelen bij de vrouwen die erg traditioneel gekleed zijn.
Uiteindelijk gaat iedereen toch alleen in zijn graf. Ik vind PearlDaisy een hele leuke en spontane meid! Zij is de enige die ik volg, de andere kende ik totaal niet en nooit van gehoord.