Weet iemand wat de regels voor kinderen zijn die een mes bij zich dragen?

Discussie in 'De lounge' gestart door anica, 24 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Heeft iemand een idee wat de regels zijn?
    Ik weet dat een mes niet langer mag zijn dan 28cm
    Maar ik kan niets over leeftijd vinden of de groots van een mes voor kinderen.

Gisteren zijn hier kinderen geweest van een jaar of 7/8, ze hebben dingen gesloopt hier voor de deur.
    Ik ben er zo klaar mee!
    Ze hebben een tijd terug al hout voor mijn deur weg gejat en nu dit weer!
    Ik wou het mes sowieso afpakken en dan mogen ze het met hun ouders weer op komen halen!

2. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Gewoon doen, zou ik zeggen. Geen idee wat de regels zijn, maar ik zou het als ouder willen weten als mijn kinderen met messen de buurt door gaan.

3. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik ga het ook gewoon doen en deze ouders weten het ook maar hun kind doet nooit iets:x

4. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
  5. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Tegen de tijd dat jij een lade vol hebt en hun messenblok is leeg zien ze het misschien anders. Laat maar even gaan, zou ik zeggen.

6. Teddy26

Teddy26 Niet meer actief

Ik zou de politie even bellen.
    Er is een verschil tussen een aardappelschilmesje en een zakmes. Die laatste mag je volgens mij niet eens op zak hebben. Dacht dat daar een aantal jaren geleden een regel over was dat je alle wapens etc kon inleveren en dat je niet meer met die dingen over straat mocht.
    Misschien kun je daar op googlen of gewoon even een belletje doen.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In principe mogen kinderen / jongeren tot 18 jaar geen messen bij zich dragen, volgens de wapen & munitie wetgeving. Je zou dus de wijkagent kunnen inschakelen. Ik weet niet of je in je recht staat als je het mes zelf afpakt. Maar ik zou het zelf zonder aarzelen doen. Tenzij ik weet dat de ouders van dat kind gewelddadig zijn. Sinds ik zelf kinderen heb, ben ik wat voorzichtiger met die categorie.

8. MotherMary

MotherMary Fanatiek lid

10 sep 2014
    1.748
    2
    0
    theaterdocent, regisseur en leerkracht basisonderw
    Overijssel
    Heb je hier wat aan?

Messen en de wapenwetgeving

Overigens, als die messen gebruikt worden voor vernielingen voor jouw deur, lijkt me dat sowieso strafbaar.

9. Miek89

Miek89 Fanatiek lid

15 apr 2013
    1.251
    177
    63
    Ik zou contact opnemen met de wijkagent. Volgens mij mag je niet met een mes op zak rond lopen. Wel irritant zeg dat die ouders er niet veel tegen doen!

10. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    (Niet vervelend bedoeld, maar ik zou betrokkenheid van de politie eigenlijk afraden. Op deze leeftijd horen de ouders de opvoeding op ze te nemen en hoort de politie een ontzagwekkende groepering te zijn die heel ver van het kind af staat. Misschien kun je ermee bereiken dat het kind te horen krijgt dat messen niet op straat horen, maar je bereikt er ook mee dat het kind zichzelf gaat zien als iemand die met de politie in aanraking komt. En dat is geen goede start.)

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.931
    113
    Niet mee eens. Laat ze maar even goed schrikken.
    Een mes op zak hebben om even 'stoer' te zijn kan ik wel inkomen, dat doen wel meer jongetjes een keertje denk ik.
    Maar er daadwerkelijk iets mee vernielen? Nee, geen medelijden maar aanpakken.

12. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Dat hoeft niet persee
    Een agent zal zo'n kind echt niet gelijk in de boeien slaan en meenemen naar het bureau.

Een kort duidelijk gesprekje over het bezit en gebruik van messen en andere voorwerpen waarmee je mensen kunt verwonden/dingen vernielen, zou misschien wel goed binnenkomen bij een kind als juist de politie dit met ze bespreekt.

13. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Ik heb inmiddels de politie gesproken.

Het is niet strafbaar voor kinderen van deze leeftijd.
    Het is wel strafbaar als je er vernieling mee aanricht maar deze kinderen zijn weer te jong.
    De wijkagent belt mij terug, was vandaag niet aanwezig.

Ze hebben melding gemaakt, ik heb alleen de voor namen van deze kinderen maar ze zeiden dat als deze gezinnen bekent zijn bij hun (wat ik wel denk) dan moet het wel opvallen.

Wat ik hoorde is dat beiden gezinnen bekend zijn bij instanties, of die waar is weet ik niet maar het zal mij niet verbazen.

Ik heb het niet over het mes afpakken gehad, maar mocht ik de kinderen weer zien dan zal ik het zeker doen!

14. misa

misa Niet meer actief

Dit. En dan vooral proberen het eerst via de wijkagent te doen.

15. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    Zie hier boven.

Ik heb net een jeugd agent gesproken, die zou vanmiddag even langs fietsen.
    Hij gaf mij groot gelijk als ik mes zou afpakken en ze zeggen dat ze met hun ouders het mes mochten ophalen

Deel Deze Pagina