Topic voor iedereen die kerst NIET leuk vind.

Discussie in 'De lounge' gestart door DeeLighT, 8 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    nee dan vier je dat toch niet, heeft hij toch niet gezegd dat je dat behoort te vieren ;)en als je het artikel leest kan je zien waarom het heidens is. Het is een oude Babylonische religie dat bomen kappen/versieren en eren

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ach ik vond de sfeer met kerst altijd wel gezellig, tot we ouder werden en er inderdaad ieder jaar weer zo´n ongezellige sfeer ontstond omdat ´oma vorig jaar al bij ome Tinus was en dit jaar bij ons zou komen en nu toch weer naar ome Tinus gaat enz enz´

Verder vier ik het nu niet meer omdat ik een andere religie aanhang, al heeft het Kerstfeest anno nu weinig meer met de geboorte van Jezus te maken.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Je bespaart mij typewerk.:D
    De traditie van de kerstboom bestond al eeuwen voor Jezus' geboorte.
    De kerstboom is het universele symbool voor eindejaarsfeesten. Ongeacht religie. Sommige religies gebruiken hem niet, maar ze kennen hem wel en weten waar hij voor staat.
    Ik heb ook geen boom in huis als afgod maar voor de sfeer.

4. Delilah

Delilah Niet meer actief

Ja dat stukje staat in Jeremia, die tekst had ik voor jou ook al aangehaald maar naar mijn idee zegt dat niks over het vieren van Kerst - Dus het vieren en herdenken dat Jezus is geboren. Daarbij kun je alleen het hebben van een kerstboom als Christenzijnde ter discussie stellen maar niet het vieren van Kerst op zich!

5. Darlagirl

Darlagirl Niet meer actief

Ik vind de kerst geweldig !

Het enige minpuntje is dat er bij veel mensen altijd dingen moeten, je moet langs die, en als je bij die langs gaat moet je ook bij die etc etc. Ik snap nooit zo goed waarom je naar iemand moet die je het hele jaar niet ziet, waarom kan je elkaar dan ook niet zien op een ander moment dan met kerst ?
    Gelukkig zijn mijn schoonouders en ouders absoluut niet personen waarbij we moeten langs komen en die zullen er echt niet moeilijk over doen als we niet komen en ons eigen ding doen dus daar ben ik wel blij mee. Maar als ik vrienden zo om me heen hoor dan moeten ze altijd bij jan en alleman langs en dat vind ik niet leuk aan kerst.

6. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja maar als je de uitleg leest staat er dat deze bomen meerdere malen in de bijbel genoemd worden en zeer negatief, dus als god het als iets slechts/heidens ziet snap ik niet waarom je daaraan meedoet als christen zijnde. En als dan jezus v.z.m.h ook nog niet geboren is maar ergens tussen voorjaar/zomer snap ik dus niks van heel het 'christelijk feestdag'.

Dan is het logischer dan een christen zegt ik vier het niet omdat het heidens is dan dat een heiden zegt ik vier het niet want het is een christelijk feest. -naar mijn opinie dan-

Je kan elke dag god danken dat hij jezus vzmh gestuurd heeft daar heb je geen verzonnen kerstdag voor nodig.

7. Shadow08

Shadow08 Fanatiek lid

31 aug 2011
    1.285
    0
    0
    Hoorn
    Normaal vind ik het wel gezellig. Ook al werk ik gewoon door met kerst en krijg ik er weinig van mee.

Maar zoals gewoonlijk ook dit jaar totaal geen zin in dat 'nep leuke gedoe' ook omdat ik even in de steek ben gelaten tijdens mijn zwangerschap... Laat het maar 2 januari zijn nu!

8. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik vind de kerst wel aardig.
    Jammer dat veel mensen zo'n moeten/ verplicht gevoel hebben. Ik geloof dat ik in de gelukkig omstandigheid ben dat daar geen sprake van is.

Ik vind het gezellig om samen te komen met familie. Ja ook mijn schoonfamilie :) Een stel daar is nu voor de 2e keer op vakantie tijdens de kerst: geen probleem gewoon lekker zelf weten. En de lichtjes maken sfeer in huis.
    Het eten: samen aan tafel zitten is leuk, wat er op m'n bord ligt boeit me niet zo (als ik het maar lust). Dus boerenkool met worst is ook goed.

Ik kan overigens goed begrijpen dat sommige mensen walgen van de overdaad in deze tijd.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

In meerdere geloven komen iets van kerst terug.

In het hindoe gedeelte bijvoorbeeld vieren ze diwalie het lichtjes feest,

Dan steken ze ook een soort kaarsjes aan rond een uur of 6 in de avond alle kamers krijgen een lichtje. Precies de betekenis weet ik niet. Vriend heeft het nooit goed uit gelegd maar ook hun doen iets met licht.

Wij hebben carnaval. En hun hebben weer holi ook een soort carnaval mensen besproeien met poeder gekleurd dat soort dingen.

En dan eten ze ook lekkerde dan normaal. Wel zijn ze dan vegetariërs.

Een paar dagen dus over al komt er wel iets in voor.

Moslims hebben het suikerfeest voor af gaande aan het vasten. Dat hebben christelijke ook die vasten weer voor de carnaval.

Joden hebben ook iets bar mitswa of iets.

Kortom ook al geloven veel mensen verschillend ergens komt het geloof uit een bron.

Kortom in wel geloof je ook geloof( of niet) ;)

10. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Ik kan me voorstellen dat je er niet voor in de stemming bent. Mag je niet gewoon lekker sjagie zijn, dat begrijpt ze dan toch wel?

11. Elmo83

Elmo83 Bekend lid

11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb niet echt een hekel aan kerst, maar ik baal altijd van de organisatie.... met aan beide kanten gescheiden ouders komen we eigenlijk altijd 2 kerstdagen tekort. Nu zijn mijn ouders (gelukkig) vrij flexibel, maar mijn schoonouders die staan er toch wel op dat je komt. Als je niet komt dan zijn zij altijd hevig teleurgesteld. Dat zeggen ze nooit met zoveel woorden, maar je proeft het overal doorheen....
    Bovendien als we naar schoonouders gaan dan vind ik dat we ook bij mijn ouders langs moeten...

*zucht* de kerststress slaat nu al toe....

12. Leyni

Leyni Niet meer actief

Dit probeerde ik dus te zeggen! Ja, de kerstboom komt oorspronkelijk van een heidens feest, maar ik heb 'm in huis voor de gezelligheid, niet om te vereren.
    De computer is ook ontworpen voor het leger, dus omdat ik tegen oorlog ben mag ik geen computer? Tuurlijk wel, want ik gebruik 'm voor hele andere dingen!

Verder vind ik de opmerking 'ik snap niet dat je overtuigd christen kan zijn als je een heidens feest viert' nogal kwetsend. Juist omdat mijn hele punt dus is dat kerst geen heidens feest is!

Dat de datum toevallig overeenkomt met een feest van lang uitgestorven stammen, is voor mij geen reden om het feest heidens te vinden. Dat we het vieren in de winter terwijl Jezus waarschijnlijk in de zomer is geboren, is misschien een beetje vreemd, maar daarom vind ik kerst geen onzin. Vroeger waren ze ervan overtuigd dat Jezus in december geboren was, en daar zijn we later aan blijven hangen omdat dat makkelijker is. Wat is daar mis mee?

Kortom: Het heidense feest bestaat allang niet meer, wij hebben de kerstboom gehouden voor de gezelligheid, niet om te aanbidden, dus ik zie er geen probleem in. Kerst is voor mij een feest om de geboorte van Jezus te herdenken, en dat doe ik in de winter omdat dat nu eenmaal traditie is.

En nu weer ontopic :D

13. Delilah

Delilah Niet meer actief

Klopt! Dat doen Christenen ook dagelijks (als het goed is)!

Maar wat zou jij dan verwachten van Christenen? Dat ze dan thuis gaan zitten met de kerstdagen, niks doen?

In onze kerk is 1e kerstdag als een zondag, worden er diensten gehouden zoals elke zondag dus het is gewoon een vrije dag om meer met Het Woord van God bezig te zijn en daarbij vooral het gedeelte uit Zijn Woord over de geboorte van Jezus. 2e Kerstdag is in onze kerk speciaal voor de kinderen, die hebben dan op kinderlijke wijze heel speciaal op hen gericht een dienst.

Ja en jou eerste gedeelte; ik snap wat je zegt maar ik blijf er bij dat dat gaat over het hebben van een kerstboom. Veel Christenen hebben om die redenen dan ook geen kerstboom!

14. Shadow08

Shadow08 Fanatiek lid

31 aug 2011
    1.285
    0
    0
    Hoorn
    Ja gelukkig begrijpen ze dat hier wel! Maar goed we proberen er het beste van te maken! ;)

15. Rojos

Rojos Actief lid

2 jan 2011
    153
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier dus dezelfde situatie. Alles gescheiden en iedereen loopt aan je te trekken. "Maar je komt toch wel even langs?"
    Ben je daar... "Je eet toch wel wat mee?"
    Nu willen ze natuurlijk allemaal de kleine nog een keer extra zien...
    Mijn oma leeft nog en wil ook graag dat we langskomen...
    Daar gaat je kerst als gezinnetje alleen :x
    Want je wilt natuurlijk niemand tegen de kop stoten.
    Nu valt kerstavond op de zaterdag dus die dag zitten ze ook al te trekken...
    En wanneer je afzegt proberen ze 1 januari te claimen, want ze willen je met de feestdagen wel 'n keer zien.
    Eerlijk gezegd heb ik zin om alle rolluiken dicht te doen, deurbel en telefoon uit en alleen met gezinnetje van elkaar genieten.
    Als iemand tips (smoezen) heeft om zonder ruzie of kwade gezichten overal onderuit te komen, hoor ik het graag. (met een leugentje voor onze bestwil hebben we geen probleem :cool:;))

16. Mompelientje

Mompelientje Fanatiek lid

20 sep 2011
    1.956
    0
    36
    Star Craft 2
    Kopenhagen
    Kerstmis! Krijg ik heel veel post, en rekeningen woohoo! Ze moeten weer geld van mij ontvangen!

Maar ff serieus. Dat gevoel heb ik rond de december maand.

17. marjolinos

marjolinos Fanatiek lid

9 mrt 2009
    2.953
    0
    0
    tilburg
    Het heidense feest bestaat dan misschien niet meer voor jou, maar feit blijft wel dat de christelijke kerk bewust bepaalde heidense gewoonten (paastakken, kerstboom e.d.) overgenomen heeft om te zorgen dat ze een zo groot mogelijke macht kregen. Op die manier konden ze mensen een soort van verleiden om zich te bekeren.....
    Dus uiteindelijk is het wel een heidensfeest, want daar komt het op terug. Alleen wordt het gezien als een christelijk feest.

Ik vind de sfeer van kerst leuk en ondanks dat ik rk gedoopt ben heb ik daar niets mee (en wel met het heidense aspect)

18. mikos

mikos Bekend lid

7 dec 2010
    944
    0
    0
    ja vind ik ook het is en blijft een heidens gebruik, daar kan je geen christelijk iets van maken ook al wordt het honderden jaren gedaan. 2000 jaar heeft christus daar niks over gezegd (Waarschijnlijk wel tegen de boomaanbidders dat ze god moeten aanbidden en hun heidense praktijken moete staken) vraag me af wat jezus vzmh ervan vind dat iedereen de praktijken waar hij tegen in opstand kwam weer in huis haalt onder het mom van gezelligheid.

Ik vind inderdaad dat christenen dat niet behoren te vieren, als je naar arabische christenen kijkt doen die dat ook niet, die blijven veel meer bij de bron. die zullen ook wat gebruiken hebben die niet kloppen met het oorspronkelijke christendom maar niet zo veel als ze hier in europa/amerika hebben.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik weet niet wat voor geloof jij aanhangt, maar ik weet wel dat wij niet in dezelfde god geloven en dezelfde bijbel lezen. God die in opstand kwam tegen boomaanbidders? Jij hebt een rijke fantasie, het is haast grappig.

Op 25 december vieren we de geboorte van Jezus.
    Op 30 april vieren we Koninginnedag.

Deel Deze Pagina