Topic voor ouders van kinderen met ADHD

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door februarimama, 4 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.454
    800
    113
    Ik zag laatst een topic voor ADHD'ers voorbij komen maar ik heb volgens mij nog niets gezien voor ouders van kinderen met ADHD. Ik hoop hier tips te kunnen uitwisselen. Ik heb hier wel eens vaker geschreven over de problematiek van mijn zoon. Mijn zoon van 6 heeft ernstige ADHD, gecombineerd beeld. We hebben een hele fijne kinderpsychiater en zijn nu aan het ondervinden of medicatie wat doet.

    Dit is alleen niet genoeg, iedereen in ons gezin heeft last van hem. Gister kreeg hij weer een enorme woedeaanval waarbij hij ons te lijf ging en dit duurde zeker een uur, erg beangstigend, ook voor onze andere kinderen. Ik vroeg mij af wat voor hulp jullie hebben voor jullie kinderen, welke therapie goed helpt voor jullie kinderen bijvoorbeeld?
     
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Hier 2 kinderen met ADHD. Eentje met hyperactiviteit en eentje zonder.
    Medicatie doet hier wonderen overigens. De jongste voelt zich zoveel beter. Hij had geen woedeaanvallen maar was continue zo ongelooflijk verdrietig.
    Hij heeft speltherapie gehad, best lang. En een poosje gecombineerd met SI therapie. Dat laatste vond ik ook een openbaring. Ze kijken precies waarvan je kind overprikkeld maar ook onderprikkeld raakt. En wij hebben wat practisch tips gekregen.
     
  3. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.659
    2.620
    113
    Nederland
    Hier een zoontje die vermoedelijk ADHD heeft. 2 jaar geleden getest (toen net 5) en er kwam daar niets uit. Maar nu is hij 7,5 en ontwikkeld hij ook dwangneurose. Vorige week bij de huisarts geweest omdat zoon zelf aangeeft zo het leven niet meer fijn te vinden. Nu een verwijzing gekregen naar de POH en als dat niet voldoende helpt gaan ze hem nog eens onderzoeken.

    Hier dus nog geen echte hulp, maar wel veel herkenning in wat je schrijft.
     
  4. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.731
    9.263
    113
    Vrouw
    Ik lees mee, omdat ik het leerzaam vind.
     
    Rozebeer vindt dit leuk.
  5. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.454
    800
    113
    We zijn hier 1,5 week bezig met kortwerkend methylfenidaat, 2x 7,5 mg per dag. Het lijkt niet echt enorm veel effect te hebben behalve een enorme rebound. Morgen afspraak bij de psychiater dus dan zullen we wel overgaan op langwerkend, wat gebruiken jullie? SI therapie klinkt ook interessant.
     
  6. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Familielid had ook adhd, autisme angstig, vaak getest, woedeaanvallen. Heeft toen dit dieet gevolgd en werd heel ander kind.

    RED eliminatiedieet

    Hij kwam ineens bij zn moeder op schoot zitten, ging dingen opruimen, concentratie, normale leuke gesprekken, geen woede meer.

    Hoeft niet bij elk kind te helpen maar wij stonden destijds met de mond open hoe dit kind veranderde.
     
  7. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Uit mn hoofd mocht hij een paar weken alleen peer en lam en wat groenten en misschien nog iets? Was onder begeleiding van een arts.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Hier bij de jongste kortwerkende methylfenidaat en de oudste langwerkende.
     
  9. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Aanvulling op mijn post:

     
  10. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Hier heeft de jongste ADHD, ook gecombineerde type. Ze heeft nu methylfenidaat, kortwerkend, 2x 10mg per dag. En dat gaat heel goed. Ze startte met 2x 5 mg en toen merkten we al verschil, maar had ze wel veel last van een rebound (echt boos en verdrietig dan). Daarna 7,5 mg, maar nog steeds veel fysieke onrust (wiebelen, friemelen, plots op staan, springen etc). Nu sindskort dus 10mg en dat was wel weer even wennen. In het begin vond ik haar wel heel rustig, maar dat was tijdelijk. Rebound is verdwenen, ik weet niet precies hoe dat te verklaren is - er werd gezegd dat de hoogte van de medicatie niet veel invloed heeft op de rebound, maar vooral de tijd tussen 2 doses. Daar hebben we nu niks aan veranderd, en toch dus geen rebound meer. Eerder nam ze soms nog een derde dosis van 5mg na school, maar met 2x 10mg is dat niet meer nodig.
    Enige probleem hier is wel dat haar eetlust enorm afgenomen is, op sommige schooldagen eet ze op school helemaal niks. Dus daar zijn we nu een beetje zoekende in.
     
  11. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.731
    9.263
    113
    Vrouw
    #11 Asil, 4 jul 2023
    Laatst bewerkt: 4 jul 2023
    Als aanvulling. Het RED word alleen toegepast bij een PVG onderzoek, welke 1450 euro kost wanneer deze (gedeeltelijk) word vergoed, moet je het volledig zelf betalen dan is het 960 euro.

    Het is een enorm intensief traject waar wel rekening mee gehouden moet worden.
    Zelf ben ik echt voorstander, dat wel. Maar het is echt niet niks. Het is een few-foods dieet waar je je echt aan moet houden, dus niet stiekem eten buitenshuis e.d. wat heel lastig vol te houden kan zijn. Helemaal voor pubers, welke overal verleiding zien, en ook impuls aankopen doen)

    Mocht er iemand geinteresseerd zijn:

    Werkwijze en kosten - Pelsser RED Centrum (adhdenvoeding.nl)
     
    Rozebeer vindt dit leuk.
  12. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.454
    800
    113

    Dankjewel voor je reactie. Onze psychiater gaf al direct aan dat als er sprake zou zijn van rebound dat we over konden gaan op langwerkend dus dat is wel fijn. De werking valt tot nu toe echt tegen,en die rebound is groter dan het positieve effect. Ik merk wel dat hij minder eetbuien heeft dus dat is fijn. Mijn zoon heeft enorme uitbuien, zo erg dat hij soms erna zo misselijk is dat hij moet spugen. Die eetbuien schijnen ook echt ADHD gerelateerd te zijn dus verminderde eetlust heb ik graag als bijwerking. Iemand die toevallig Dexamfetamine gebruikt voor hun kind?
     
  13. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.454
    800
    113

    Heel erg interessant wel maar ik krijg al stress van het idee. Met name dus omdat ik een kind heb met enorme eetbuien en obsessie voor eten en hij ook nog een broertje en zusje heeft. Dan moet ik hem dus weghouden bij 'normaal' eten. De strijd thuis is al zo groot, maar wie weet in de toekomst.
     
    Rozebeer en tuc vinden dit leuk.
  14. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.731
    9.263
    113
    Vrouw
    Eeetbuien en obsessie met eten is ook een ADHD kenmerk. Wanneer je overgaat op medicatie kan de eetlust afnemen en ook minder slaap. Ervanuitgaande dat je dat al wist en de psych dat heeft verteld.
     
  15. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.731
    9.263
    113
    Vrouw
    Algemeen mbt medicatie, er zijn 2 soorten.
    Methylfedinaat welke het meest word voorgeschereven, goedkoop en word vergoed, meer bijwerkingen.
    Dextroamfetamine (vertraagde afgifte) word minder ingezet, duur en word meestal niet vergoed. Deze werkt langer, minder rebound klachten, en de werking word als zachter ervaren.

    En een paar vragen uit nieuwsgierigheid voor de moeders met kinderen die al langer aan medicatie zitten.
    Hoelang heeft het geduurd voordat de juiste dosis was bepaald? En of korte of lange afgifte de beste oplossing was?
    Daarnaast, zetten jullie de medicatie de hele dag in of mogen ze in de avond bijvoorbeeld zonder?
    Welke feedback krijg je van je kind over hoe deze zich voelt na medicatie, is dat positief of negatief of een beetje van beide?
     
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.533
    2.423
    113
    Interessant filmpje. Wat ik me dan afvraag, waarom wordt dit niet als eerste geprobeerd bij kinderen met adhd. Het is toch zoveel beter voor de gezondheid dan al die medicatie?
    Stel mijn dochter zou ooit gediagnosticeerd worden, dan wil ik juist eerst het dieet proberen en in het uiterste geval medicatie. Temeer ook omdat ze als baby maag-darmklachten had, dus wellicht is voeding inderdaad de oorzaak.

    Ik vraag me dat al een tijdje af. Had jullie kind met adhd, autisme etc. darmproblemen vlak na de geboorte, bijv. lactoseintollerantie of koemelkallergie?
     
  17. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Omdat de gemiddelde arts eerder naar medicijnen zal grijpen en een afkeer zal hebben van alternatieve manieren. Niet alle gelukkig!
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    - hier begonnen met de 5 mg en dat was toen ook voldoende. Intussen 2x verhoogd, maar we zijn ook al een paar jaar verder nu.
    Hier werkt het vanaf inname tot een uur of 4. In de avond is het in principe niet nodig.
    We zijn gestart met kortr afgifte, dat werkte perfect. Maar zodra ze naar het VO gaan (de oudste dus al) willen wij langwerkende, zodat er op school niets ingenomen hoeft te worden.

    De reacties van de kinderen zelf waren hier louter positief. Dochter was de eerste en die zei :(toen 9 jaar) " mama, ik heb nu weer tijd om na te denken".
    De jongste was 7 en die zei: " mijn hoofd is weer blij".
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  19. Asil

    Asil VIP lid

    14 nov 2018
    9.731
    9.263
    113
    Vrouw
    Thanks @tuc, wat een mooie reacties voor hun. Emotioneel denk ik als ouder om te horen.
    Als ik het goed heb onthouden ben jij gastouder toch?
     
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dat was zeker een reden om te huilen toen ja.
    Ik ben gastouder idd.
     

Deel Deze Pagina