Topic voor ouders van kinderen met ADHD

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door februarimama, 4 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Hier ook beiden geen huilbaby's. De oudste sliep zelfs hele dagen. Dat was ws haar manier van prikkels ontzien. Toen ze naar de kleuterschool ging sliep ze nog 5 dagen in de week tussen de middag.
    Als kleuter begon ik echt verschillen te zien. Helaas alleen ik en riep iedereen om ons heen: joh, het is toch een vrolijk kind, waar maak je je druk om. Ook op school herkenden ze mijn zorgen niet.
    Tot ze bij een juf kwam in groep 4 en die riep ons na een paar weken al bij zich. Ze benoemde zonder dat ik het al besproken had exact waar ik mee zat.
    Wat een verademing, toen is het balletje echt gaan rollen.
     
  2. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.883
    2.444
    113
    Limburg
    Heel verhaal getypt en toen was het poef weg :confused:

    Mijn oudste zoon heeft adhd. Met 5 jaar heeft hij de uitgestelde diagnose gekregen en later ook nog de officiële diagnose.
    Hij is in groep 2 naar het sbo gegaan en na de diagnose gestart met langwerkde methylfenidaat. Wat een verademing was dat! Geen 5 driftbuien per dag meer en hij kon zelfs alleen spelen!
    Inmiddels zit hij weer een aantal jaar op regulier onderwijs en dat gaat eigenlijk best goed. School denkt goed mee met hoe ze hem kunnen helpen wanneer hij vast zit in zijn emoties of een boze bui heeft.
    Wel zijn we weer aangemeld bij Amacura voor evt psychotherapie omdat we merken dat hij het steeds moeilijker heeft met het omgaan met zijn emoties.
    Hij is een paar jaar geleden door de psychiater overgedragen aan de huisarts, omdat het toen een hele tijd goed ging, maar elke keer als ik belde omdat naar mijn idee de medicatie niet meer voldoende was, belde zij naar de psychiater om te overleggen, dus we hadden net zo goed bij Amacura kunnen blijven.
    Helaas slaapt hij de laatste tijd ontzettend slecht, wordt midden in de nacht wakker en kan dan niet meer slapen. Hoe vaak we ook zeggen dat hij dan het beste een boekje kan gaan lezen, of een beetje spelen op zijn kamer, desnoods mij even wakker maken, gaat hij toch elke keer naar beneden om daar de boel leeg te eten.
    Voorbeeld van vannacht: hij is vanaf 12 uur wakker, is naar beneden gegaan en heeft een zakje geraspte kaas, plakken Cheddar kaas, chocolade en een kommetje cocktailsaus (jawel, cocktailsaus :rolleyes:) gegeten.
    28 augustus hebben we een afspraak met de psychiater om de medicatie nog eens goed onder de loep te nemen, ook ivm de slaapproblemen.

    Hij was als baby overigens super makkelijk, rustig en huilde weinig.
     
  3. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ik heb een pb gekregen van iemand die meer info wilde over het dieet en de persoonlijke situatie van het jongetje in onze familie... Kan hem niet meer vinden :mad:. Wie de schoen past trekke hem aan, graag het bericht nogmaals sturen! :thumup:
     
  4. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.221
    5.443
    113
    Hier waren er op de psz ook al wel signalen, maar dat gaf voor dochter toen nog niet echt problemen. Ze was een durfal en een enorme kletskous, maar altijd heel vrolijk. Dat ze nog niet bleef zitten in een kringgesprekje, was met 2 jaar natuurlijk nog heel normaal. Maar ze klom bv ook op kasten en sprong er dan af… dat hadden de leidsters nog nooit meegemaakt, en vonden ze eigenlijk ook wel grappig ;)
    Bij de kleuters ook altijd vrolijk, maar kring werd wat lastiger en vooral haar werkgebied was telkens een chaos. Dagelijks een spoor van materiaal door de klas door dochter. In groep 2 kreeg leren lezen haar interesse, en ging ze als een speer, achteraf een soort hyper-focus denk ik. In groep 3 werd die stof natuurlijk herhaald, en vanaf toen haakte ze af en ging ze vooral dagdromen, waardoor ze meer en meer miste en in groep 4 eigenlijk vast liep. Maar toen was school er ook al mee bezig, 1 juf gaf vanaf groep 1 ook al aan dat we haar goed in de gaten moesten houden, want volgens haar was er grote kans op onderpresteren en daardoor vast gaan lopen. Ze had helemaal gelijk dus…
     
  5. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.455
    800
    113
    Net de kinderpsychiater gesproken en wij gaan na de vakantie over op dexamfetamine voor zoon omdat methyfenindaat teveel rebound geeft, ben heel erg benieuwd hiernaar. Eerst lekker naar de Franse zon. Zoon doet het goed op het strand, in de bergen waar hij zich lekker kan uitleven maar ook weer niet te veel prikkels zijn,
     
  6. februarimama

    februarimama Fanatiek lid

    23 okt 2014
    1.455
    800
    113
    Ik hoor vaak dat het bij meisjes ook veel lastiger is, die internaliseren heel veel en er heerst toch een soort typisch beeld waaraan ADHD'ers moeten voldoen.
     
  7. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.883
    2.444
    113
    Limburg
    Hier werden we door de peuterleidsters ook al aangesproken over mijn zoon en zelf had ik vanaf dat hij een jaar of 2 was altijd het gevoel dat er iets was, maar kon er geen vinger op leggen, met die leeftijd denk je ook al snel dat het de leeftijd is. Vanaf de basisschool was al snel te zien dat mijn zoon toch wel anders was en toen is ook al snel het balletje gaan rollen.
    Hij ging bijvoorbeeld een keer volledig door het lint omdat er 2 pictogrammen omgewisseld waren en hij was vaak een storende factor in de klas, ging kinderen ook slaan uit onmacht, hij wist gewoon niet wat hij aanmoest met de chaos in zijn hoofd.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Dat laatste had zoon ook bij de kleuters. Liet zomaar een kind struikelen bijvoorbeeld. Gelukkig zag de juf dat het totaal niet bij zn karakter past, het is juist een mega lief zachtaardig ventje.
    Maar bijvoorbeeld bij het vormen van een rij kreeg hij kortsluiting. Al die kleuters die door elkaar krioelen om hun rijmaatje te vinden.
    Dus de juf had daar gelukkig snel een oplossing voor, hij ging naast haar staan als de rij gevormd was en hij ging als laatste naast zn maatje.
    Hij heeft zo geluk gehad met die kleuterjuf, die heeft hem echt een geweldige start gegeven.
     
  9. Humbly89

    Humbly89 VIP lid

    15 apr 2008
    8.674
    2.332
    113
    Vrouw
    Productiemedewerker
    Hier een zoon van 14 jaar met Ahdh icm syndroom van Asperger. Met 6 jaar kwam hij aan de medicijnen voor zijn drukte en rust. Hij slikt nu 4x daags methylfenidaat ( 15 mg, 15 mg, 10 mg en 10 mg ) en 1x daags intuniv 2mg. (voor prikkelverwerking).

    Hij begint nu wat beter met zichzelf en zijn diagnoses om te gaan ondanks de puberteit. Zijn lichamelijke onrust is bijna verdwenen, het is vooral geestelijke onrust.
     
  10. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.883
    2.444
    113
    Limburg
    Super fijn hé, een leerkracht die zo goed mee denkt! Mijn zoon heeft dit leerjaar ook een hele fijne juf gehad, die echt veel probeerde om het voor mijn zoon een goed jaar te maken.
     
  11. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.293
    26.673
    113
    Vrouw
    Dat is zo ontzettend belangrijk!
    Hier geen adhd maar autisme. Dus ook voor hem de nodige uitdagingen. En school werkt zo fijn mee altijd. Paar keer per jaar een gesprek met ib-er, juf en hulpverlener/behandelaar van zoon. Afgelopen schooljaar heeft zoon geweldig mooie stappen gezet. We kregen van school ook van meerdere mensen te horen dat hij zo is gegroeid in zelfvertrouwen en hulp durven vragen als hij vastloopt.

    Vakantie vind ik wel weer een soort van spannend. Hoe zal het op de camping gaan. Met vooral vreemden om zich heen die geen weet hebben van zijn bijzonderheid.
     
  12. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.883
    2.444
    113
    Limburg
    Hoe gaan jullie vakanties tot nu toe?
    Normaal gesproken zijn hier de eerste 2 vakantieweken drama, maar dit keer is m'n zoon helemaal zen! Zomervakantie lijkt hem dit jaar juist goed te doen. Morgen gaan we een weekje weg, ben benieuwd hoe dat gaat, hoop dat deze positieve vibe doorzet :thumup:
     
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.559
    16.140
    113
    Vrouw
    Wij hebben veel gedoe met de medicatie en het nut er niet van inzien.
    Ik heb dat niet nodig .
    Tja ....dat heb je wel degelijk vriend.
    Maar dat is niet nieuw in de vakanties.
     
    tuc vindt dit leuk.
  14. Humbly89

    Humbly89 VIP lid

    15 apr 2008
    8.674
    2.332
    113
    Vrouw
    Productiemedewerker
    Eerste week vakantie zit erop. Dit jaar eindelijk een jaar met regelmaat tijdens de vakantie. Mijn zoon werkt in een supermarkt als vakkenvuller en heeft nu duidelijkheid en structuur mede door werk. De rest van de tijd gamed hij met een vriend of gaat naar hem toe.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Herkenbaar, de oudste hier ook. Maar die heeft het op school ook. Wilde terug naar kortwerkend omdat ze de lang werkende niet doorgeslikt krijgt (kortwerkende mogen vergruisd worden). Lang geprobeerd, maar ze neemt het op school gewoon niet tussen de middag.
    Dus sinds 2 weken weer over op langwerkend. Dan maar 1x per dag gezeik.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Vakanties gaan hier op zich lekker. Weinig prikkels doen ze het goed op, maar zoon mist wel wat structuur dus die proberen we zelf in te bouwen.
    We gaan zondag op vakantie, dus vandaag en morgen is hij niet te doen zo druk en wiebelig, maar dat heeft mijn man ook.
    Gelukkig moest man vandaag werken en de kinderen zijn samen de hele dag gaan zwemmen.
    Ik heb mn rust gepakt, en alle boodschappenritjes tot morgen uitgesteld zodat ik dan lekker veel weg ben:roflmao:. Gek wordt je van die 2 samen:|
     
  17. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.240
    368
    83

    De langwerkende capsules methylfenidaat?
    Die gebruikt onze zoon ook, maar die mogen we openen zodat hij de korreltjes met appelmoes o.i.d. in kan nemen
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.757
    113
    Nee, het zijn tabletten. Kortwerkend kan wel in een capsule die open mag, maar langwerkend nooit, want die pillen geven juist door de dag steeds een beetje af ipv meteen een dosis zoals bij kortwerkend.
     
    lorreke vindt dit leuk.
  19. lorreke

    lorreke VIP lid

    10 sep 2013
    5.240
    368
    83
    Hier een zoon van 5 met ass en adhd.
    Krijgt langwerkende methylfenidaat. Ook al kortwerkende gehad.
    Helaas nog erg veel woede aanvallen. Slecht luisteren en lastig van gedachte af te krijgen als hij iets in z'n hoofd heeft.
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.559
    16.140
    113
    Vrouw
    Wij zijn sinds de start in het middelbaar gestart met langwerkende.
    Hij ging echt geen pillen slikken op school hoor.
    Tja ....
     
    tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina