Hoi Allemaal. Mijn zoontje van 3,5 weigert aan alle kanten om zindelijk te worden.. Hij wil het gewoon echt niet en inmiddels hebben we alle standaard probeersels wel gehad. Soms kreeg ik hem wel op het potje en nu inmiddels de wc en heel soms deed hij wat in ruil voor een beloning/sticker/cadeautje maar inmiddels zijn we zover dat ook dat hem niet meer boeit. Zeggen dat hij anders niet naar de kleuterschool kan boeit hem ook niet want dat wil hij ook niet zegt hij dan.. Hoe meer ik wil dat hij op de wc plast hoe meer hij weigert.. wordt echt een machtspelletje dan.. afwachten dan maar en wachten totdat hij het zelf ooit wil duurt inmiddels wel erg lang vind ik nu.. Heb er in ieder geval geen vertrouwen in dat hij het ooit uit zichzelf gaat willen.. Hij vind t wel prima zo. Moet er ook bij zeggen dat hij ook met andere dingen totaal niet van verandering houdt. Alles moet precies zoals het is en luier aflaten past dus niet in zijn patroon van aankleden. Gilt net zo hard tot hij een luier aan heeft. Pfff.. iedereen roept dat het vanzelf wel komt maar hoop toch nog ergens een 'gouden' tip te vinden? Iemand?
Ga op zoek naar een antroposofisch fysiotherapeut, door ritmische massages kunnen ze helpen met zindelijkheid.
Ben je al bij de ha geweest? Misschien is er een achterliggende reden waarom hij zo'n hekel heeft aan verandering?
Mijn jongste had er ook moeite mee, en het boeide hem ook niet dat hij niet naar school mocht. Thuis was het ook goed.. Maar hij had geen problemen met die vaste structuren. Ik heb hem op een avond vertelt dat hij vanaf die dag geen luier meer omkreeg. toen was hij 3j10mnd. Natuurlijk mopperde hij wel even. Het was niet zijn plan. Prima, dan mopper je maar, maar als je het zelf niet aangeeft dan moet ik maar met de zindelijkheid beginnenn.. De eerste drie dagen waren de meeste broeken nat en hij had wel op de wc geplast, maar dat was omdat ik hem er elke 45 minuten heen stuurde.. Na die 3 dagen had hij ook door dat ik het meende en daarna ging het binnen 2 dagen beter. Hij gaf het zelf aan, liep zelf en we hebben maar weinig ongelukjes meer gezien daarna. Wat is hard gillen om zijn luier? Een paar minuten, een half uur, een uur? Mijn oudste was wel een gewoontediertje, maar daardoor kon ik met hem juist ook goede afspraken maken. Begonnen met eerst elke dag na zijn middagslaapje en voor het avondslapen op de wc zitten (eerst ook in kleren, steeds minderen tot hij op blote billen op de wc zat). En zo opgebouwd, stap voor stap de afspraken verder maken. Tot ik op een dag eens de luier niet omdeed en hij vanaf dag 1 eigenlijk alles uit zichzelf op de wc deed. Na dag 2 was het klaar..
Zoontje was met 3.5 jaar nog 0,0 zindelijk, met 3jr 9 mnd binnen een week 100% zindelijk. Ik kon op m'n kop staan maar hij trok z'n eigen plan en hij wacht eigenlijk wel met alles tot ie zeker is van z'n zaak. Mijn tip is om het even een paar weken te laten rusten, de frustratie moet weg...en dan een moment pakken om het er rustig over te hebben en de luier af te doen. Hier was dat moment een dag na het laatste bezoek aan het cb. Hou vertrouwen, het kan ineens heel snel gaan.