Ik kom even langs voor wat advies over mijn zoon van bijna elf. Eerst even zeggen dat ik het idee heb dat een vroege puberteit blijkbaar in onze familie zit. Ik had zelf mijn eerste menstruatie op elfjarige leeftijd, mijn dochter was amper tien. En nu dus mijn zoon. Enkele weken geleden stond hij 's ochtends bij mij, met de melding dat hij in bed had geplast. Dat bleek al snel niet zo te zijn. Aan hoe het er uit zag was het duidelijk dat hij zijn eerste natte droom had gehad. Op tienjarige leeftijd! Ze zeggen vaak dat een vroege puberteit een grote impact kan hebben op kinderen en dat is bij mijn zoon ook zo. Intussen wordt hij echt 'geteisterd' met natte dromen en heeft hij er om de twee tot drie dagen. Voor hem zijn ze eerder een nachtmerrie. Hij wil dit echt niet en hij wil ook dat ze stoppen, wat natuurlijk niet kan. Wat kan ik doen om hem te troosten? Het is niet makkelijk als lichaam en geest niet op dezelfde lijn zitten...
Hier ook pas 10 en toen al ongesteld. En was uitgegroeid toen ik van de lagere school ging. Toendertijd was 180 wel lang. Samen met 1 klasgenoot de grootste van de klas. Hier zoon van nog geen 8 die rond de 150cm is en al het hele jaar schoenmaat 38 heeft. En ook van zn klasgenoten zegt vele zijn nog kinderachtiger dan mn broertje van 4. Staat mij wat te wachten. Geen idee of je er wat aan kan doen, misschien er gewoon voor hem zijn maar dat ben je al. Ik vond het verschrikkelijk als 10 jarige ongesteld zijn maar het was wat het was je moet er doorheen denk ik. Zou een beetje aftasten wat hij prettig vind. Sterkte en succes
Ik was ook jong ongesteld en mijn moeder heeft er toen een heel feestje van gemaakt, want dit was een mooie mijlpaal en betekende dat je lijf werkte zoals het zou moeten. We hebben toen een gebakje gegeten etc. Ik vond dat zelf erg leuk en fijn, misschien een idee?
Zoon van 11 ook vroege puberteit… dikke tranen bij schaamhaar. Vieze zweetlucht en idd de dromen. Echte natte dromen weet ik niet of hij die heeft gehad, heeft zich wel ooit extra omgekleed in de nacht. Heeft echt weken lopen mopperen dat hij over borsten etc droomde terwijl hij dit echt niet wilde. Hoe meer hij zich ermee bezighield hoe meer dromen hij kreeg. Uitleg gegeven over lijf en wat hormonen doen. Dus alles uitgelegd. Klinisch gemaakt en daarna er bewust niet meer over gehad. En nu is er een fase van enge dromen over “smile dog”. Dus geen borsten etc.
We hebben het als moeders vaak over de impact van een eerste menstratie op jonge leeftijd, maar een eerste natte droom kan evengoed hard binnenkomen als je zoon er nog niet klaar voor is. De zoon van mijn huidige parter heeft hier om de paar dagen last van, gelukkig is hij hier heel open over en ik help hem ook zijn lakens te verversen en dergelijke. Echt heel veel kan je er niet tegen doen.