Ik heb een paar weken terug een bestelling geplaatst bij een website. Nu had deze website als voorwaarde dat er verplicht een account werd aangemaakt,met je naam,adres,woonplaats en telefoonnummer. Als je niet akkoord gaat met hun voorwaarden, kun je er niet bestellen. Ik vraag me af, mag een website je verplicht stellen om een account aan te maken, vanwege de AVG wet?
Bij eigenlijk alle webshops, maar deze webshop verplicht het je dus. Ik had mijn account verder niet aangemaakt, Maar had de factuur nodig en die stond dus in mijn account. En wouden ze eigenljk niet naar me toe mailen. Vandaar ook mijn vraag, mag een webshop je verplichten om een account aan te maken, aangezien je met de avg wet zit.
lijkt mij van wel. Ze vragen gegevens die ze nodig hebben voor verwerking van je order. Voor zover jij noemt zijn het geen andere gegevens. Als je ergens klant bent mogen ze je gegevens verwerken die ze daarvoor nodig hebben om die order te verwerken. Wat zou het verschil zijn ihkv verwerking persoons gegevens of je wel of niet een account aanmaakt? overigens vind ik het zelf ook altijd irritant als je een account moet aanmaken.
Dit idd. Het is onnodig en irritant, maar levert op zich geen schending van de privacy in de zin dat het bedrijf niet aan de AVG zou voldoen op. Je zou over de noodzaak van het verkrijgen van je telefoonnummer misschien nog kunnen twisten.
Volgens mij mag dat. De gegevens die ze vragen hebben ze toch nodig om je bestelling af te leveren. En ik neem aan dat je het account naderhand ook weer kan opzeggen als je dat wil. Vervolgens zit er een maximale termijn op waarbinnen je gegevens moeten worden weg gegooid. En mogen ze er niks van delen met derden. Maar ik foe dat meestal niet (tenzij het niet bevalt en ik er nooit meer wil bestellen) maar ik kom bij de meesten vaker terug. En dan hoef je niet eerst nog al je gegevens in te voeren.
Dit. Ze bewaren je gegevens sowieso omdat je een bestelling hebt gedaan. Dat valt onder financiele afhandeling dus ik vermoed dat ze die 7 jaar móeten bewaren. Daarna kan je vragen om te verwijderen. Er zit echter geen verschil in de gegevens die ze bewaren obv order of obv account, behalve een wachtwoord dat je zelf bedenkt en als het goed is versleuteld wordt opgeslagen.
Ik heb liever niet ergens een account waar ik maar 1 keer ergens iets bestel. Ik heb er besteld en heb geen wachtwoord opgegeven dus ik weet niet als ik als ik mijn account kan verwijderen. Ik ga er wel vanuit dat je het account kan opzeggen Ik wil eigenljk zelf de keus hebben om wel of geen account aan te maken. Net wat jij zegt het is gewoon irritant
Ik denk dat t best mag, waarom zou dat tegen de avg zijn, zonder account hebben ze dezelfde gegevens? Daarnaast beslis je zelf of je er dan wil bestellen? Het kan best zijn dat webshops dit prettig vinden omdat klanten dan wat betrouwbaarder overkomen als ze die moeite willen nemen. Daarnaast zijn je bestellingen overzichtelijk bij elkaar en werkt dat wellicht handiger bij evt klachtenafhandeling of retouren, alle gegevens netjes bij elkaar. Ik heb ook niet overal zin om een account aan te maken. Zeker niet als ik niet direct denk er nogmaals te bestellen. Maar als ik dat niet wil en het moet wel persé, dan bestel ik gewoon ergens anders.
Het was ook eenmalig om daar te bestellen, wou de spullen graag snel hebben en zij waren redelijk goedkoop en kon het ophalen. Sowieso niet een webshop waar ik vaker zou bestellen. Ze vragen voor afhalen een €1. Verder is het bij mijn weten wel verplicht dat je een factuur bij de bestelling of in de mail krijgt. Deze komt dus automatisch in het account. Ik ben nu aan het azijn zeiken. Ik vroeg me af als ze verplicht een account mogen aanmaken vanwege de avg en dat mag dus.
Dat mag volgens mij wel maar is niet netjes en nogal dubieus. Ze mogen alleen gegevens verwerken die nodig zijn voor de specifieke dienst (dus leveren bestelling) en het is twijfelachtig of een account aanmaken daar ook onder valt. ze moeten je altijd de mogelijkheid geven het account te verwijderen, als je die optie niet hebt in je account kan je hen mailen en je beroep doen op recht van vergetelheid onder de AVG. Want ze hoeven voor de wettelijke bewaartermijn (fiscaal) echt niet al je gegevens te bewaren. En ik vraag me af of zo’n bedrijf in hun privacy verklaring/processen heeft staan dat ze ongebruikte accounts na zoveel tijd verwijderen.
De AVG verplicht je niet om een account aan te maken, zo specifiek is de wet niet. Veel wordt op de AVG gegooit maar is meestal een interpretatie van de wet. Wel moet het bedrijf bepaalde gegevens van je verwerken om een bestelling van je te kunnen verwerken. Of een account daarvoor noodzakelijk is valt wel te betwisten. Je hebt altijd het recht van inzage en vergetelheid zoals al genoemd. Wel moet je je er niet te veel van uitgaan dat bedrijven zich veel van aantrekken of het wel of niet mag het verplichten van een account bij een bestelling.