Tot 1 jaar zoutloos, en daarna?

Discussion in 'Voeding' started by Koekieee, Apr 25, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Koekieee

Koekieee Lid

Mar 3, 2016
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Ik ben heel erg benieuwd naar de overgang van zoutloos eten, naar zout toevoegen tijdens de maaltijden. Mijn dochter heeft eigenlijk altijd met ons mee gegeten, ik kook (en stoom) alles zoutloos en gooi naderhand zout over mijn eigen eten als dat nodig is. Tenzij ik iets maak zoals surinaamse bami of Chili concarne, dan leg ik alleen wat boontjes, mais en rijst bijvoorbeeld apart. Aangezien zout (of pittigheid) hier niet in te vermijden is.

Maar vanaf 1 jaar 'mogen' ze opeens alles? Maar m'n Surinaamse bami met uberzoute ketjap en soyasaus dan? En Chili concarne met een pepertje etc? ( ik gebruik deze 2 voorbeelden omdat ik dat recent gegeten heb en daardoor aan het denken ben gezet haha )..

Hoe introduceer je zoiets? Kan haar toch niet over anderhalve maand ineens alles voorschotelen waar zout in zit?

*edit; mijn partner is kok, en is nogal van uit uitgebreid koken en het op smaak brengen van dingen met zon beetje alles wat er in huis is. Afgelopen jaar heeft hij al zijn gerechten aangepast op onze kleine, maar hij kan niet wachten om haar zijn creaties mee te laten eten hahaha.

2. Veera

Veera Niet meer actief

Helaas mag dat alsnog niet met 1 jaar oud. Wel vlees waar al zout in zit, want al het vlees dat je koopt bevat dat, maar niet extra toevoegen. Ook groentes het liefst gewoon zonder toevoegingen.
    Kruiden kunnen gewoon maar beetje mee oppassen, hete pepers zou ik niet doen :D
    Ze mogen ook nog geen sauzen of jus oid

3. Koekieee

Koekieee Lid

Mar 3, 2016
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh echt! Ik las net hier dat iemand zei; vanaf 1 jaar kunnen ze alles mee eten!

Hmnm, oke! Bou dan gaan we op deze manier nog ff door!

4. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Wij lieten toen wel alles mee-eten, maar wij voegen zelf bijv zelden zout toe, eten nauwelijks vlees en maken sausjes zelf: dat scheelt al een heleboel. Zolang het met mate is allemaal..

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier at ze dan wel mee, maar ik kook sowieso zoutarm. Vriend moet daarna maar zout toevoegen. Met pikant let ik op en bied ik haar stapsgewijs wat pikanter aan.

6. Miracles

Miracles Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,832
    16
    38
    niet mogen vind ik echt overdreven....maar zo min mogelijk.
    ik doe pas na het koken het zout op mijn eten. Voeg het dus idd niet toe.. maar soms een sausje of soms snoept ze een chippie...

7. Koekieee

Koekieee Lid

Mar 3, 2016
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zout later toevoegen doen wij nu ook. Alleen mijn partner vind dit niet veel langer een goed plan, haha🙈. Zout naderhand toevoegen heeft volgens hem een heel ander effect dan tijdens het koken, dus als hij kookt koken we altijd voor de kleine apart, als ik kook pas ik eigenlijk ons eten juist aan op wat zij wel en niet mag. Ik ben niet zo moeilijk, maar een kok in huis vind dit niet altijd even grappig😂

8. Koekieee

Koekieee Lid

Mar 3, 2016
    67
    0
    0
    NULL
    NULL
    En hoe zit het met bouillon? Tot nu toe maak ik zelf zoutloos boullion, maar mag ze onderhand gewoon mee eten van soep op basis van een boillionblokje?

9. Miracles

Miracles Fanatiek lid

Apr 20, 2014
    1,832
    16
    38
    soep krijgt ze toch ook niet elke dag???

Zolang je er voorzichtig mee bent.. en t is ook nog eens verdund zou ik er ook geen drama van maken.

10. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Daar heb ik me zelfs voor een jaar niets van aangetrokken. Gewoon soep gegeven. Niet op vijf maand natuurlijk, maar wel al op tien maand.

11. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Ik kook nog steeds redelijk zoutloos. Mijn man houdt daar niet zo van, dus die voegt grote hoeveelheden zout toe (en slikt daarnaast pillen voor zijn hoge bloeddruk, grrrr.......). Ik vind het niet nodig om kinderen al van jongs af aan te laten wennen aan zout eten, zodat ze later niets meer lusten waar minder zout in zit, zoals bij mijn man is gebeurd. Mij maakt het niets uit, want ik proef toch haast niks, dus of er nou wel of geen zout in zit, merk ik toch nauwelijks.

12. Myrdal

Myrdal Lid

Mar 6, 2015
    65
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hou altijd max 2 gram zout aan per dag tot 2 jaar. Denk er daarbij wel aan dat er al 0,4 gram zout in een boterham zit. Dus bij 3 boterhammen zit je al op 1,2 gram.
    Het gaat vrij snel met de hoeveelheid zout die ze binnen krijgen. Ik maak de soepen dus inderdaad nog met zoutloze bouillon.
    Voor de rest kookten we al vrijwel zoutvrij, dus we hoefden ons daar niet aan te passen.

Met overige kruiden zou ik gewoon opbouwend gaan werken. Beginnen met een klein beetje en dat opbouwen.

13. manamana

manamana Fanatiek lid

Apr 30, 2014
    1,372
    22
    38
    het Noorden
    Wij koken ook zoutarm. Een kind mag na het eerste jaar wel wat meer zout, maar nog steeds niet veel.
    Hoeveel zout mag ik eten? | Voedingscentrum

Kruiden kan je wel geven, gewoon kijken wat je kind lekker vindt.

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier ook zoutarm, de jongste is al 4. Niet omdat het perse nodig is, maar wel omdat het gewoonte is geworden, het is voor ons ook gezonder. In de pastasaus doe ik wel een half boullioun blokje, of wat zoute ketjap door iets oosters. Wel een stuk minder dan vroeger. Dus niet te zout, als je dat eenmaal gewend bent, dan mis je het ook niet meer.

Pepers doe ik niet moeilijk over. Kan me de keer herinneren met de chili en mijn oudste van 11 maand destijds; ik had voor hem een portie eruit gehaald en daarna de onze bijgekruid. Onze pan was echt pittig, voor mij op de grens. Toen mijn oudste zijn bord leeg had wilde hij nog meer. Het bord dat hij uit onze pan at is ook opgegaan en hij heeft er geen last van gehad. Mijn grens qua pittigheid ligt toch lager dan van hem ;)
    Sindsdien geen aparte porties meer om de pittigheid ;)

15. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Onze zoon is 2,5 en ik voeg nog steeds geen extra zout toe. Wel kook ik gewoon met ketjap, maggi enzo maar lang niet altijd en met mate. Het is niet alleen voor kinderen beter maar ook voor ons volwassenen. Het is al veel langer bekend dat aan bijna alles wat je koopt al voldoende zout is toegevoegd om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te komen, of meer zelfs. Het is in elk geval niet zo dat ze vanaf 1 jaar ineens alles mogen. Ja ze mogen alles eten, maar het is nog altijd oppassen met de hoeveelheid zout inname. Je kunt er meer over lezen op voedingscentrum.nl

16. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Hier heb ik het tot een jaar ook vermeden, maar erna gewoon zoveel mogelijk met de pot mee laten eten.
    Aardappels en groente is zoutloos, vlees vaak ook.
    Maar wij eten wel af en toe uit een pakje/zakje en dat eet hij gewoon mee.
    Soep hoeft hij hier niet.

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

Sep 6, 2013
    20,185
    23,264
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hetzelfde. Soep nog niet gegeven. Dat is echt heel zout uit zo'n pot die wij altijd eten, haha.

18. runstar

runstar Actief lid

Nov 9, 2014
    168
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt me idd ook niet gezond voor je als volwassene. Er is prima zoutarm te koken hoor, met kruiden. En lijkt me ook dat je na het 1ste jaar blijft matigen met zout. Wat iemand hier al zei, wij krijgen ruimschoots zout binnen, met al die toevoegingen.
    Wij eten brood met 50% minder zout( zonder zoutvervanger) en ook pindakaas zonder zout, rijstwafels zonder zout , kaas met minder zout,etc.En ook dan zullen we nog teveel binnen krijgen.

19. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    2,849
    1,060
    113
    Wij zijn ook zo veel mogelijk zout blijven vermijden. Zetten zelf de zoutpot op tafel. En ik vond het een mooi moment om te kijken naar hoe voedzaam onze maaltijden eigenlijk zijn. Oftwel.. de pakjes en zakjes de deur uit. Verse groenten het liefst en zelf pastasaus maken. Als je een keer aardappeltjes bakt, zoek ik altijd die waar geen zout aan toegevoegd is (lidl oa). Scherp en sterk gekruid eten zou ik nog niet geven. (geef ik nu aan zl van 2,5 nog steeds niet).

Google anders eens naar het eetschema van Stefan Kleintjes.

20. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Hier ook zoutarm. Ik voeg geen zout meer toe aan het eten. Met andere kruiden kun je het ook prima op smaak brengen. En na een tijdje wen je er ook wel aan moet ik zeggen.

Verder zoveel mogelijk vers en geen pakjes en zakjes gebruiken. Die zitten boordevol zout.. maar als je dat zo nu en dan eens doet kan ook geen kwaad.

Als je bewust met zout omgaat, dan zit t wel goed.

Share This Page