Hier eet ze vanaf een maand of 8 gewoon met de pot mee, maar ik doe sowieso nooit zout door het eten. Alleen met stamppot een beetje en dan pas aan tafel dus krijgt dochter zonder zout. Af en toe eten we soep uit blik, dat eet ze dan ook wel mee maar omdat ze verder weinig zout binnen krijgt vind ik dat geen probleem. Als je veel zout gebruikt tijdens het koken (en als je man kok is kan ik me voorstellen dat hij dat doet), zou ik nog niet volledig overgaan op alles mee eten. Een kind mag vanaf 1 jaar meer zout, maar nog lang niet zoveel als een volwassene.
Hier geen profkoks, maar wel hele erge kookliefhebbers. Onze kleine eet apart. Wel nagenoeg, of deels, hetzelfde, maar ik stoom/kook zijn gedeelte apart van ons. En ik denk dat we dat na zijn eerste verjaardag ook blijven doen voorlopig. Ik vind het niet zo'n probleem. Bouillon/fond maak ik sowieso zelf, omdat we die blokjes troep vinden. Het kookvocht wat je overhoudt als je puur vlees kookt, is hier de baby bouillon. Easy peasy!
Wij koken sowieso zoutloos, dat wil zeggen we voegen nergens zout aan toe. We eten wel dingen waar zout in zit zoals groentemixjes en sauzen. De kinderen eten die groentemixjes wel mee in de macaroni, nasi etc vanaf ca 1 jaar. Sauzen voor over de groente lusten ze niet. De jongste krijgt nog geen jus. Soep eten we af en toe, de jongste krijgt dan een paar lepeltjes, de oudste een half kommetje ofzo. Denk dat je het gewoon wat op moet bouwen, niet ineens de dag na hun verjaardag heel veel zout voorzetten ofzo. Verder is zout ook voor volwassenen niet heel gezond, dus hoe minder hoe beter, hoef je ook niet apart te koken
Onze dochter eet vanaf 1 jaar alles met ons mee, aardappels/groente/vlees kook ik zoutloos. Maar we eten regelmatig pakjes/zakjes, en pittig of gekruid eten.
Onze oudste was echt een liefhebbertje van pittig eten, al toen ze 10 maanden was. Aten we bijvoorbeeld rijst met curry dan kookte ik voor haar de groenten apart en haalde ik een stukje kip uit de curry, sneed dat allemaal fijn en gaf dat aan dr. Toch wat smaak en niet te. Maar al voor het jaar pakte ze zelf de groenten uit de grote pan curry! Ook bij bijvoorbeeld chilli con carne hield ik wat bonen apart en mengde dus de 'gekruide' chilli met 'neutralere' bonen en wat tomaat uit blik oid. De smaak iets afzwakken. Maar onze oudste at graag al die kruiden. De jongste heeft het tot op heden nog nooit geproefd, die is bijna 4 en weigert pertinent alles wat gekruid is, echt een aardappel eter!
Ook al mag het vanaf een bepaalde leeftijd, ik probeer zo zoutloos mogelijk te koken. Ik hou er zelf ook niet van (teveel zout in mn eten) maar mijn man wel. Hij gooit dus naderhand vaak zout over zijn eten.
voor ons is het redelijk simpel omdat mijn man geen toegevoegd zout mag. wij koken dus altijd zonder zout toe te voegen. kruiden ben ik nu aan het introduceren. als ik voor ons pastasaus maak doe ik dat voor yoshua in een aparte pan maar wel met kruiden die ik er bij ons ook doorheen doe. steeds wat meer verschillende kruiden en steeds een beetje meer tot hij er genoeg aan gewend is en met ons kan mee eten. zo doe ik dat eigenlijk met alles. vlees krijgt hij nog niet weg dus dat proeft hij gewoon van ons als wij kip, tartaar oid eten, maar dat is maar een mini stukje om de structuur te leren. chili en echt sterk gekruide dingen eten mn oudste mee vanaf een jaar of 2, daarvoor vonden ze het niet lekker, wel steeds laten proeven en na een hele poos wilden ze het ook eten.