Ik ken een vrouwtje en zij is zwanger van de 2e. Het heeft lang geduurd voor ze weer zwanger is geraakt (1e kind is 6 jaar) Ze heeft veel miskramen gehad en zo, heel triest allemaal.... De artsen hadden ook gezegd dat ze de 40 weken waarschijnlijk niet zou halen bij deze zwangerschap. Maar nu is ze al ruim overtijd! Al bijna 43 weken en de artsen willen haar tot sowieso 43 weken laten lopen. Dit is toch niet normaal, of is dat een nieuwe regel of zo? Ze zegt zelf: ja de artsen zeiden dat ze dat zo doen tegenwoordig. Maar naar mijn idee moet ze er zelf achteraan gaan en eisen gaan stellen, want dit kan toch zo niet? Wat vinden jullie hiervan?
wat raar dat die dokters dat goed vinden, zo droogt de baby toch helemaal uit. hebben ze al gezegd wanneer ze haar dan wel ongeveer willen inleiden groetjes
Ja, het komt me wel bekend voor...dat ze je nu nog langer laten lopen (mits alle omstandigheden goed zijn). Ik zie dat niet zitten hoor...nu niet en dan al helemaal niet. VEEEEEL annanas, bitter lemon, sex en traplopen
Het is voor heel veel VK's tegenwoordig normaal dat er ook na 42 weken gewoon door gelopen blijft. Je komt dan wel elke dag op controle, na 43 weken gaan ze doorgaans wel halen. Waarom dit is, nou dat is te danken aan het nieuwe zorgsysteem, bespaard weer geld. @Siem een baby kan niet uitdrogen!(het huidje wordt door het loslaten van huidvet hooguit wat ruwer, maar het huidvet begint vaak met 38 weken al los te laten) Je lichaam blijft voldoende vruchtwater aanmaken. En ze hoeft geneens een 43 weken oude baby te dragen, als er verkeerd is geteld kan ze ook best pas 42 weken zijn.
Hoor het ook wel is idd, maar bij de praktijk waar ik liep deden ze het niet hoor. Hier 'moet' je met 41 weken al voor een sereniteit? onderzoek. Eigenlijk een APK voor moeder en kind bij een gyn in het zkh. Bij mij betekende dit....inleiden een dag na dat onderzoek! (Vruchtwater op.) Maar als alles goed was geweest had ik wel zelf de keus gehad om door te lopen of in te leiden.
Mijn VK vindt dit ook heel normaal...43 weken...nou ik dacht het niet. Ben m'n hele zwangerschap meer dan redelijk tegen alles en iedereen, maar dan ga ik toch hysterisch doen hoor! 43 weken...pffff...dat dacht ik niet
Het is per ziekenhuis verschillend. Ik weet dat sommigen dat doen. Bij ons worden dames met 41 en drie dagen ingestuurd voor echo en ctg om de dag en uiterlijk bij 42 weken ingeleid. Kwebbel
Het is inderdaad per ziekenhuis verschillend. Ik kan kiezen uit het ziekenhuis in Gorinchem of Oosterhout, in Gorinchem leiden ze in met 42 weken en in Oosterhout laten ze je ook tot 43 weken lopen. Ik heb dus gekozen voor Gorinchem! Met 41 weken en 4 dagen krijg je dan al een uitgebreid onderzoek. Groetjes, Anakin.
Ja hoor, ik heb ook doorgelopen tot 43 weken. Ze houden je dan wel goed in de gaten, om de dag naar het ziekenhuis voor een ctg en een echo om de kleine goed in de gaten te houden. Zolang de ctg goed is en uit de echo blijkt dat je nog genoeg vruchtwater hebt en je placenta er nog goed uitziet mag je gewoon weer naar huis. Of dit goedkoper is voor het zorgstelsel dat weet ik niet want je bent toch om de dag ruim 1.5 uur in het ziekenhuis met benodigd personeel. De reden om niet in te leiden die ze mij hebben verteld is dat bij een ingeleide bevalling de kans op een kunstverlossing (zoals de tang, zuignap of keizersnee) veel groter is (omdat je lijf er eigenlijk nog niet klaar voor is) Met 43 weken leiden ze je echt in, maar tot nu toe kwamen zwangerschappen tot 43 weken erg zelden voor. Ik heb ze dus even versteld doen staan door het wel vol te houden en 1 dag voor de inleiding toch te bevallen. Groetjes Anita
ik ben bevallen 13 dagen over tijd. Ik heb op 't laatst veel gevraagd of ik op de 42e-week-dag zou worden ingeleid maar als kindje zich goed voelt, geen vruchtwatertekort is, of wat dan ook, laten ze je inderdaad gewoon doorlopen. Heeft niks met het nieuwe zorgsysteem te maken, want dat is gericht op de financiering door de burgers van het hele systeem. De wijze waarop ziekenhuizen hun geld krijgen staat hier volledig buiten en heeft er ook absoluut niets mee te maken. uitdrogen kan wel degelijk. Zoals ik zei, 13 dagen te laat, en ze had al geen huidsmeer meer en in de polsen en bij de enkels al gewoon scheuren. Net leer wat uitgedroogd was. Heel zielig. Dus dat kan wel degelijk hoor.
Gelukkig had Kylian hier geen last van, maar het was inderdaad wel een heel schoon baby-tje toen hij eruit kwam. Groetjes Anita
Ja alleen zit er bij mij een scheiding tussen droog en ruw en echt uitdrogen, als iemand zijn huid echt is uitgedroogt dan krijg je droogte scheurtjes die kapotspringen en bloeden! Mij is door de VK verteld dat Den Haag wel degelijk verantwoordelijk is voor het laten doorlopen tot 43 weken.(dit ook omdat niet spontane bevallingen na de 43 week een zeldzaamheid zijn.)
Ik denk dan dat jouw vk meer verstand van zwangerschappen heeft dan van financiering van de gezondheidszorg en ziekenhuizen. Maar dat is niet erg, ieder zijn ding, nietwaar
helaas gebeurt het wel.. als alles omstandigheden goed zijn bevonden met een echo, dus voldoende vruchtwater, toestand moeder en kind OK, dan laten ze je wel eens langer doorlopen dan 42 weken. Ik hoop dat dat niet gebeurd hier pfffff
heb ff nagevraagd en na het weekend (die week) is ze 43 weken! PPff.. heb wel met zulke vrouwen te doen hoor! Jeetje, wat vermoeiend!
Jeetje, dat hoop ik toch echt niet hoor! Dit nieuwe beleid had ik nog niet gehoord! Maar heb vertrouwen in de vk hoor, die geven wel aan wat haalbaar is of niet!
zolang er genoeg vruchtwater is, het kindje goed beweegt en goede activiteiten laat zien staat niets de 43 weken in de weg......hoe erg ook! Volgens mij moet je dan in de 43e week ook iedere dag naar het zh voor echo + ctg. Lekker, of niet...