Mijn zoon wordt deze maand tien jaar. Ik zie dat hij mentaal een sprong heeft gemaakt. Soms een brutale mond en wat meer op zichzelf. Het valt mij de laatste tijd ook op dat hij graag onder een dekentje op de bank ligt en dan zie ik de deken op en neer bewegen ter hoogte van zijn geslachtsdeel. Ik vermoed een beginnend stadium van masturberen? Nu al??? Ik denk dus dat het tijd wordt om hierover met hem in gesprek te gaan, maar hoe pakken wij dit aan? Hij vindt het mega ongemakkelijk om over dit soort onderwerpen te praten. Hebben jullie tips? Evt. boeken die we hem kunnen aanreiken? En herkennen jullie op deze leeftijd al signalen van de puberteit? Vindt het nog zo jong! Al moet ik wel zeggen dat ik zelf op mijn tiende al ongesteld werd…
Ik heb deze besteld vorig jaar, hij was toen 11: Het puberboek, Sanderijn van der Doef | 9789021676104 | Boeken | bol.com En samen met mijn zoon er doorheen gebladerd, al bladerend wat basics uitgelegd, hele tijd zitten praten en daarna gezegd dat het voor hem is om door te lezen en bij vragen hij naar mij of zijn vader kan komen. In het begin kwam hij wel eens met wat vragen maar nu niet meer. De signalen herken ik niet, maar het is wel belangrijk dat je er open en eerlijk over praat (met het nodige gegiechel samen, over de plaatjes van penissen en vagina's in het boek enzo ) en ook het meisjesdeel zeker niet overslaan want het is ook belangrijk dat ze op de hoogte zijn van hoe het bij een meisje werkt natuurlijk...
Praat er juist wel over, daar help je hem alleen maar mee! Dat aan zijn geslachtsdeel zitten fijn voelt, hoeft overigens geen teken van vroege puberteit te zijn - dat fijne gevoel kunnen jongens al veel eerder ontdekken. Bv al kleuter is dat al heel normaal. Ik zou gewoon uitleggen dat je dat niet doet in gezelschap van anderen, want dat is gewoon niet zo netjes. En verder inderdaad met een boek erbij, samen erover lezen en praten? Gewoon heel laagdrempelig houden
Zijn er leeftijden dat jongens niet aan hun piemel zitten dan. ‘Aan je piemel zitten is prima, maar dat doe je niet waar anderen bij zijn’. Dat vertel ik m’n zoon al vanaf nouja, z’n hele leven. Hahaha
Precies dit ja! Mijn zoon is 11 en hebben met een jaar of 9 het boek Seks en Zo voor hem gekocht (te bestellen via Bol.com) Bij ons was de reden voor het boek omdat we via Google regelmatig zagen dat hij zocht naar seks termen. Hierop zijn we het gesprek met hem aangegaan dat we begrijpen dat hij op een bepaalde leeftijd komt en vragen heeft hierover, maar dat wij dit absoluut niet de manier vinden en ook totaal niet het beeld hoort te zijn op die leeftijd wat seks precies is. En als hij vragen heeft deze ook gewoon kan stellen aan ons. Verder hebben wij alle 18+ websites op zijn telefoon geblokkeerd. Ik snap best dat jongens onder elkaar stoere praat hebben en ook dit soort praatjes naar boven komen..
Gewoon benoemen als je het ziet: als je aan je piemel wil zitten frunniken, loop ff naar je kamer. Ik roep wel een paar keer per week: hand bij je piemel weg! Of: zit ie er nog?
Echt he? Hier ook al de hele tijd. 'Ja het voelt fijn en dat is prima, maar dat doen we niet in gezelschap' En het gaat met vlagen hoor. Maar hier 3 mannen/jongens in huis en ze liggen allemaal op de bank met hun hand in de broek (maar er niet mee spelen dan want gezelschap he?). Even controleren of alles er nog is
Maar TO, wij hebben ook met al onze kinderen 'Ik vind je lief' van Sanderijn vd Doef gelzen toen ze wat kleiner waren, en het Puberboek vanaf ongeveer 10.