Ze mogen met 9 kilo in de volgende stoel. De maxicosi kan tot 13 kilo. Mijn zoontje is dus bijna een jaar en zit nog in de mc. Hij is nog maar net over de 8 kilo dus het kan nog even. We zijn wel aan het kijken want meneer vind de maxicosi natuurlijk helemaal niet meer zo fijn. Afijn, volgende keer wegen bij cb en dan eventueel een andere stoel.
Onze (hihi) Dean paste er met 8-9 maanden al niet meer goed in dus hebben we nummer 2 gekocht.. Hij vond de maxi cosi ook veel minder leuk als een gewone stoel *waar je wel alles kan zien*
Hoi, ik lees ff mee, want we hebben hier een forse dame die vast niet heel erg lang (meer) in de MC past. Nou heb ik ooit een advertentie gezien van een opvolgstoel die je zowel vooruit als achteruit kunt zetten en die zowel in ligstand als in zitstand kon. Ik heb alleen geen flauw idee meer hoe dat merk heette... iemand een idee? Dat lijkt mij namelijk wel fijn, omdat we ook regelmatig lange einden rijden (bijv. naar mijn ouders) en ik het wel prettig vind als Thirza dan slapend in de ligstand in die stoel kan. Als ze hier met een maand of 3-4 uit de MC gegroeid is, (en aangezien ze vooralsnog gewoon een cm per week groeit, acht ik die kans erg groot), vind ik een gewone zitstoel nog een beetje een te grote overstap voor dat soort afstanden namelijk...
Hoi, ik heb een link gevonden, via de jaarlijkse test van de ANWB: www.kinderveiligheid.nl Zijn wel erg dure stoeltjes, (nieuw 449!), dus maar eens marktplaats afstruinen dan... Iemand nog opties voor goedkopere versies van deze zitjes?
Nou marktplaats zou ik niet doen hoor! Wie weet wat er met die zitjes gebeurd is! Verder heb je bijv op veel plekken een maxi cosi priori voor 99 euro. Die komt naar mijn weten ook goed uit de test.
@rozemarijke: ik weet natuurlijk niet hoe groot je kindje is, maar zo snel groeien ze niet uit de maxi cosi hoor! Over het algemeen redden ze de 9 maanden echt wel. Mijn zoontje was 10 pond en 56 cm bij de geboorte en die groeide net zo hard door en toch heeft hij tot een maand of 10 in de maxi cosi gezeten, met een gewicht van rond de 11 kilo. De beentjes mogen er ook gewoon uitsteken en als het te krap is met voetenzak kun je gewooo een dekentje gaan gebruiken. Pas als het hoofdje erboven uit komt is de maxi cosi te klein.
Het hoofdje mag er zelfs ook een stukje bovenuitsteken. Je moet de bovenkant van de oortjes als grens aanhouden. Als die gelijk komen met de bovenrand van de cosi, dan is het tijd om over te stappen... Verder kan ik me echt niet voorstellen dat je kindje met 4 maanden al uit de cosi is gegroeid..Benen mogen uitsteken hoor, geen probleem.... Het is gewoon het allerveiligst om je kindje zolang mogelijk in achterwaardse houding te vervoeren of hij/zij dat nu leuk vind of niet. Het lijkt me toch het allerbelangrijkste dat je kind het nog na kan vertellen als je een fikse aanrijding zou hebben gehad.. Tegenwoordig hoor je zo vaak de term "mijn kind wìl niet meer in de cosi" Pardon? Als het om veiligheid gaat is er niet veel te willen hoor, maar mòeten ze gewoon! Je laat ze toch ook niet met hun handjes een hete kop thee vasthouden omdat ze dat nu toevallig "willen"
@loetje: ben het helemaal met je eens. Kindjes zijn niet met 4 maanden al uit de maxi cosi gegroeid. En waar gaat het hier nu helemaal om: om de veiligheid van je eigen kindje!
Als ik vroegtijdig van de MC overstap naar wat anders, is dat in mijn geval bepaald niet omdat mijn dochter dat zelf zou willen, hoor! Hier geldt de stelregel, ook voor de kids van m'n man die al wat ouder zijn, (6 en 8), dat wij bepalen wat er gebeurt, dus idd: als Thirza niet zou willen, heeft ze pech. Ik ben alleen bang dat ze, voordat ze fatsoenlijk kan zitten, uit de MC gegroeid is. Als ik afga op Suus haar ervaringen, zal dat wel meevallen, maar ik ken ook andere situaties, waarin het echt niet meer paste. En omdat Thirza toch echt een forse dame is, (zelfde formaat als Suus haar zoon, maar ik heb een neefje dat ook zo was, en echt: jongens lijken kleiner uit te vallen met hetzelfde gewicht. Zal misschien zijn omdat hij meer spiermassa heeft en Thirza gewoon een lekkere mollige baby is met een boel babyvet... Maar goed, ik ben me dus alvast eens aan het orienteren, ook omdat wij dus veel lange afstanden rijden, (2,5-3 uur), en ik het ook met 9-10 maanden nog niet zo'n handig idee vindt dat m'n kind al hangend met het hoofdje naar voren in slaap valt voor zo'n eind... Dan stap ik vanaf de MC dus liever over naar een stoeltje waarin ze nog even achteruit kan en die je ook in ligstand kunt zetten. Dat kan met de opvolgstoel van Maxicosi bij mijn weten namelijk niet!
@rozemarijke ik heb de maxicosi priori en die kun je wel in ligstand zetten. Mijn eigen veiligheid vind ik ook wel belangrijk hoor En Sasha wilde gewoon niet meer in een mc. En vanaf het moment dat ze erin ging, was het krijsen. (en nee ik ben niet zo'n moeder die haar kind altijd dr zin geeft )
Alyna zit nog steeds in de Maxi-cosi. Ze is 11 maanden, ruim 9 kilo en zeker een centimeter of 75. Volgende maand gaan we rustigjes aan een grote autostoel kopen.
Ik ben het met je eens hoor, alleen mijn zoontje begon ruim een maand geleden echt te krijsen in de maxicosi. Niet een beetje jengelen omdat hij het er niet mee eens was, nee echt krijsen. Daarnaast steeds zichzelf rechtop proberen te wurmen. En dat was echt niet veilig meer. Nu heb ik ook wel een beer van een jongen (ruim 80cm en 11 kilo) die al met zes maanden stevig zelfstandig zat waardoor we halsoverkop een autostoel kochten en het toch maar met onze handen in het haar gingen proberen. Meneer keek links, keek rechts, legde zijn hoofd opzij en ging slapen En wij waren echt in de veronderstelling dat we de MC tot een jaar vol gingen houden, en nu zat hij toch al met 8,5 maand in de stoel...
Volgens mij gaat het Rozemarijke er vooral om dat de stoel kan liggen én achteruit geplaatst kan worden (Ellemeyer is dat geloof ik toch?)
Ow verkeerd begrepen... En je eerste verhaal, hier precies zo, alleen jij verwoordt (goed geschreven?) het een stukje beter hihi.
Jep, de ellermeyer. Maar die is me wat te duur, Liefst dus een stoel die ook achteruit kan, (zowel qua veiligheid vind ik dat fijner als ze nog zo klein zijn, als ook omdat Thirza echt alles in zich opneemt, (nu al!) en al die indrukken en prikkels daar wordt ze ontzettend moe van), maar als het niet anders kan, dan toch maar die priori... Overigens, toen ik schreef "met 3-4 maanden" bedoelde ik niet als ze 3 of 4 maanden oud is, maar OVER 3-4 maanden, Dus met een half jaar/7 maanden. Onze dame is nu namelijk al 65 cm en 6 kilo. OP dit moment zitten we al aardig te proppen, maar dan hebben we de voetenzak er wel in (qua lengte gaat het wel, maar in de breedte zit ze er toch wel strak in en is het aardig brullen als we haar erin zetten. Om dat laatste kan ik me op zich niet zo druk maken, alhoewel het niet echt fijn rijden is, en je tegen een baby van nog gene 3 maanden moeilijk kunt zeggen dat ze ff stil moet zijn ). Hopen dat het gauw lekker weer wordt, kunnen we die voetenzak lozen, Scheelt weer.
Siem heeft er tot 13 maanden in mijn auto in gezeten en vanaf 10,5 maand bij mijn man in gewone stoeltje. MC vond hij geen probleem hoor. Hij paste er ook nog prima in. Was overigens niet heel groot, maar ok geen mini. Zijn voetjes moest ie ietsje intrekken, maar dat vond hij zelf geen probleem. Toen ik overging naar gewone stoel, stak zijn hoofdje nog steeds niet boven MC uit, alleen topje van kruin. Veilig gevoel gaf het zeker, die MC! PS: voetenzak kan er al eerder uit. Je kunt ook dekentje eroverheen doen. Dan heb je de gehele schaal als zitruimte!
Eva heeft tot ongeveer 10 maanden in de maxicosi gezeten. Toen werd het echt te krap. Rozemarijke, Eva was met 3 maanden zwaarder dan Thirza, maar wel iets korter, maar ze zat al vrij snel erg krap (ze was vrij breed), maar het ging nog best (wel is ze na 4 maanden minder snel gaan groeien en na 7 maanden nog minder hard). Toen werd het kouder en hadden we haar met jas aan in de maxicosi en toen ging het niet meer, dus naar de Priori overgegaan. Die heeft een ligstand, maar Eva slaapt eigenlijk nauwelijks in de auto (vaak ook niet als we 2 uur rijden ), wel is het in ligstand makkelijker een boekje lezen .
is 6 maanden en past nog goed in de mc. Alleen, ze vindt het vreselijk! Al vanaf dag 1 huilt en krijst ze in de auto. Zo erg dat onze andere kinderen echt in paniek raken als ze naast haar zitten. Ze blijft er bijna in. Ik ga meestal als manlief rijdt bij beebje achterin, maar ook dat is geen succes. Laatst een reis van 3 uur 3 keer onderbroken en haar zelfs een keer al rijdend uit de mc gehaald, levensgevaarlijk. We denken dat ze misschien wel wagenziek kan zijn? Als ik haar meeneem in de mc achter op de fiets slaapt ze! Dus over veiligheid gesproken, ik weet niet meer wat beter is. Op zich past ze wel in ligstand in de priori. Misschien met de rijrichting mee dat dat beter is voor haar? Weet dat de mc veiliger is, maar een huilend kind op de achterbank, ik rijd dan echt niet fijn, maar erg opgejaagd. Voorin is geen optie, heb een airbag en die laat zich niet zomaar aan en uit schakelen. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Liefs, zus
Ik begrijp het soms niet niet. Mijn zoontje is 6 maanden, weegt bijna 9 kilo en is ruim 70 cm lang. Hij past nog prima in de MC. Natuurlijk wil hij overeind komen maar dat lukt hem niet zo goed (de riempjes). Maar goed, ik begrijp ook nooit hoe een kind met 3 maanden al in maat 68 kan zitten, als het kind overduidelijk kleiner is dan mijn zoon (en dat is een redelijk bulletje) en hij draagt nu 68 - 74. Oja een voetenzak kennen we hier niet. We gebruiken de MC alleen in de auto en dan is een voetenzak veel te warm. Onze garage zit onder ons huis dus dat is ook geen probleem en van en naar andere huizen hebben we een dekentje bij ons.