Ik ben vandaag precies 6mnd geleden mama geworden van een geweldig zoontje. Het was een zeer pittige bevalling. Ik ben ingeleid, het duurde in totaal 37 uur en mijn bijna 9-pondertje is met een vacuümpomp uiteindelijk geboren, na op de kop af 100 min persen. Aangezien ik in de laatste weken van mijn zwangerschap al moeite had om mijn urine op te houden, ik verloor steeds kleine beetjes, had ik wel verwacht dat dit na de bevalling ook nog zou gebeuren. Dat was echter niet zo. Ik kon het gewoon ophouden. Tot een maand of drie na de bevalling, toen voelde ik opeens een soort "balletjes" in mijn vagina en nu verlies ik weer regelmatig urine. Tijdens hardlopen, als ik moet niezen of hoesten komt er wat uit. Voldoende om in 1 nies mijn ondergoed te moeten verschonen. Gek genoeg begon het nadat ik in september een Mirena heb laten zetten. Ik dacht dat dit altijd direct na de bevalling was. Herkennen meer dames dit pas maanden na de bevalling? Hoe lang duurde het bij jullie? Ging het vanzelf ook weer over? Ik doe bekkenbodemoefeningen.
@Lumiere: ik heb het ook sinds de bevalling. Zo erg dat als ik ergens naar toe ga incontinentie-verband draag. Want als ik moet, moet ik ook direct ineens en verlies ik al beetjes urine. Ik wil nog steeds naar een bekkenfysio toe voor wat hulp met oefeningen. Merk wel, heel apart, dat als ik tegen een menstruatie aanzit, het wat erger is. Net of dan de bm wat lager 'hangt' en meer tegen mijn blaas drukt (of zoiets). Maar het is heel irritant (en genant).
Ik heb het ook tot een aantal maanddn na de bevalling van de tweede nog gehad, het is vanzelf over gegaan heb er ook niet echt oefeningen voor gedaan. Nu ben ik weer zwanger en heb ik het weer, heel irritant.
TS, waarschijnlijk heb je een verzakking. je zegt dat je een balletje voelt. dit is dus meestal een verzakking. en dit gaat nooit meer over. kan hoogstens wat verbeteren. je bent nog aan het ontzwangeren dus het kan nog wat verbeteren. maar ik zou je wel aan willen raden om naar bekkenfysio te gaan. die kan kijken of je een verzakking hebt en gerichte oefeningen geven en kijken of je ze goed doet. ik deed oefeningen maar bleek ze niet goed te doen. dingen zoals hardlopen zijn bij een verzakking niet aan te raden. je bekkenbodem krijgt veel te veel klappen te verduren. alles is verslapt door de zwangerschap en de banden hebben moeite om alles op zn plek te houden. ik had het na mijn eerste bevalling. 1,5 uur persen en vacuumpomp. door de vacuumpomp is mijn bekkenbodem aan gort getrokken. het werd me afgeraden om weer snel zwanger te raken. want, door de hormonen word alles weer slap, baarmoeder groot en zwaar dus dat is geen goede combi. alles heeft de tijd nodig om te kunnen herstellen. na de 2e bevalling is het erger geworden. na de overgang zal het waarschijnlijk nog veel erger worden door de hormoonsverandering
ik zou je aanraden om eens rap naar een bekkenfysio te gaan. ben je eigenlijk een beetje laat mee. hier had je 6 weken na de bevalling al mee "moeten" beginnen. dan was het effect het grootst geweest. dat het rond menstruatie erger is, is "normaal". door de hormonen word alles van onderen slapper. je bekkenbodem, banden waar je blaas en baarmoeder aanzitten enz. fysio geeft je oefeningen voor je blaas en til en bewegingsoefeningen. door verkeerd tillen kan je het verergeren. echt doen hoor. het word alleen maar erger..