Wanneer begonnen met opvolgmelk??

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door EmyD, 9 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid is nooit een hele erge hongerlap geweest. We zitten dan ook al een hele tijd op 4 flessen van 180/6. De flessen geef ik om de 4-4,5 uur. Langer er tussen kan niet, omdat ze 's nachts 12 uur slaapt. Nu geeft ze zelfs pas 5-5,5 uur na de laatste voeding aan dat ze honger heeft. Ze heeft zelf dus maar behoefte aan 3 flessen per dag. De 4 flessen die ze nu krijgt drinkt ze dus met veel moeite op (en vaak ook niet helemaal..).
    Mijn vraag is dus, wanneer zijn jullie begonnen met opvolgmelk (nr 2 dus). Ik heb begrepen dat daar meer voedingsstoffen in zitten en je dus 3 flessen kunt geven. Of is dat alleen icm bijvoeding. Want dat krijgt onze meid nog niet. Is het een probleem om met 5 of 5,5 maand te beginnen met opvolgmelk?

Alvast bedankt!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Geen idee, opvolgmelk heeft echt een andere samenstelling die samen gaat met bijvoeding. Waarom je dochtertje niet gewoon 4 flessen blijven aanbieden maar bijvoorbeeld 2 x 180 en 2 x 150?

3. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik dacht dat kindjes van ruim 4 maanden minimaal 800 cc voeding moeten hebben..

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ach, je kunt het er niet in duwen hè? Ik zou het echt eens opnemen met het CB. Stel dat ze iets kleinere flessen nou wel helemaal opdrinkt en daardoor beter drinkt dan dat als je haar 4 x 180 aanbiedt... dan is het toch winst? Je hebt grote en kleine eters en als je kindje goed groeit dan zou ik me er vooral niet al te druk over maken!

5. EmyD

EmyD Niet meer actief

Bedankt voor je reacties. Gelukkig ben ik niet iemand die zich meteen heel erg druk maakt. Zolang ze vrolijk is lijkt het mij dat het goed met haar gaat! Maar het was gewoon iets wat ik me afvroeg. Tis ook niet dat ik het haar ga opdringen. Vroeg me gewoon af of het een idee was eerder te beginnen met opvolgmelk.
    Maar zolang alles goed gaat...

6. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Je zou eerder kunnen beginnen, maar dan zou ik wel minimaal 4 eetmomenten aanhouden. Met 3 flessen en geen bijvoeding krijg je wel erg lange pauzes tussen de voedingen. Dan is 4 kleinere flessen misschien beter. Of je moet inderdaad beginnen met bijvoeden..

Opvolgmelk verzadigd trouwens meer, dus het zou ook nog kunnen dat ze nog minder wil drinken. Wel iets wat je dan in de gaten moet houden..

maar het CB kan je hier misschien ook nog wat advies ingeven. Die kennen de groeilijnen van je kleintje ook beter..

7. EmyD

EmyD Niet meer actief

Tis natuurlijk niet de bedoeling dat ze minder gaat drinken, haha. Nou ja, ze doet het zo verder prima. Dus ik denk dat ik het zo voorlopig maar even laat. Ze groeit goed (tis niet de grootste) en ze is lekker allert en vrolijk.. Vroeg het me alleen af, of dit een mogelijkheid was...

8. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.821
    3.348
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zou het inderdaad zo laten, hier ook geen grote eter en wij hebben tussen de 10 weken en de 6,5 maand op 4 flesjes gezeten. Na 2 weken opvolgmelk ging er definitief een fles af en zat ze al op 3.
    Dus ik zou lekker op de nr1 blijven nog even.

9. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Misha zat met 3 maanden en 3 weken ook al op 4 flessen en dronk zelden een fles van 180+6 leeg. Meestal begon ze 's ochtends met 160. De 2e fles ging het allerbest, daar dronk ze gemiddeld wel 180cc van op. De andere 2 liet ze ook vaak van staan. Een enkele keer ging een fles leeg. Ze zat met haar lengte helemaal bovenin de curve, ze is er zelfs een moment uit geweest. Haar gewicht zat ver onder de middenlijn. Dus het cb wilde wel dat ze meer dronk, maar ik kreeg dat er echt niet in, nouja, dan dus niet. Meiske gaf zelf aan dat ze genoeg had. Ik ben met 5 maanden en 3 weken overgegaan op opvolgmelk (pak nr 1 was op) en ben eerst wel 4 flessen blijven geven. Met ongeveer 6,5 maand at ze haar bijvoeding goed en heb ik een fles laten vallen (die van 16 uur, ip daarvan kreeg ze sterk verdunde diksap en een tussendoortje). Wat een veraaaaademing. De eerste fles was een bordje pap geworden. Eten van een lepeltje ging veel beter dan drinken uit de fles, dus nu ineens ging de 180+6 (opvolgmelk) met bambix wèl helemaal op. Tussen de middag een broodje, uurtje later een fles van 150+5 en dan de laatste tussen 19 en 20 uur (180+6)...

10. EmyD

EmyD Niet meer actief

Lijkt wel of ik naar het verhaal van mijn dochtertje zit te kijken! Qua lengte bovengemiddeld, qua gewicht ondergemiddeld. En 4x180/6 niet helemaal opdrinken. Ze krijgt 's avonds pap met een lepeltje en dat vindt ze geweldig, die eet ze ook helemaal op. Want een flesje drinken vindt ze volgens mij niks (ze heeft ook nooit gefiept/geduimd). Typisch hoor! Ik denk dat het voor ons ook een verademing zal zijn als ze een half jaar is. Kan ze ook meer zelluf doen (stukjes eten in de mond stoppen). Wil ze nu al, zelf het flesje vasthouden, zelf het lepeltje in de mond doen.. En dat lukt haar ook allemaal al aardig ook.
    Ik schat ook wel in dat ze vrij snel op 3 flessen zal zitten... Ben benieuwd!

Deel Deze Pagina