Borstvoeding en reflux

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door janneke000, 9 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Hoi hoi!
    Mijn meisje van 4.5 maand heeft last van verborgen reflux. Ze spuugt dus niet, maar haar voeding komt de hele tijd omhoog en dan slikt ze het weer terug. Door het steeds opkomende maagzuur heeft ze daar veel pijn van dus we hebben maagzuurremmers gekregen van de huisarts: ranitidine.
    Nu wilde ik deels over op de fles omdat ik dan de voeding in kan dikken met johannes broodpitmeel, maar dit meisje weigert alles dat niet mijn borst is. Het geven van haar medicijnen of alleen al vitamine D zorgt voor veel problemen. We zijn nu zover dat ze gewoon haar kaakjes stijf op elkaar houdt en als er toch per ongeluk iets naar binnen komt, pruttelt ze dat weer naar buiten.
    Hebben jullie toevallig tips voor mij? Hapjes wil ze overig ook niet graag, maar blijkbaar smaken die een tikje beter dan medicatie of vitD... Jbpm wil ze ook niet van een lepeltje...
    Heb al met een lactatiedeskundige gesproken, maar die wist ook niet veel anders... Ze komt overigens nog voor 10 voedingen per dag waarvan 3 's nachts. Dit komt wellicht doordat kleinere porties vaker per dag voor haar aangenamer zijn, maar ideaal is anders. Ik wil haar graag van haar pijn afhelpen, maar ze laat het me gewoon niet toe

Groetjes, Janneke

2. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Hallo,
    Ons ventje heeft ook verborgen reflux, wat hebben wij er lang mee getobd voor we wisten wat het was! En toen zijn we denk ik een maand bezig geweest voordat we de goede medicijnen hadden. Ik weet niet waar jou meisje gebaat bij is, maar ik zal je vertellen wat wij doen misschien dat je daar iets aan hebt.

-Johannesboordpitmeel werkte bij ons absoluut niet.... Het leek of de voeding veel te lang in zijn maagje bleef zitten, of juist in de slokdarm bleef hangen (wat precies weet ik niet) Maar het bezorgde hem nog meer last. Dus dit heb ik 3 keer geprobeerd en toen nooit meer.... sommige kindjes hebben er wel baat bij...
    - ons ventje had uitgevonden dat als hij melk dronk dat zijn slokdarm dan verzachten, met als gevolg dat ik heel lang (ruim 3 maanden) met stuwing en een dikke overproductie rondgelopen heb. Toen de pijn eenmaal wat verzacht was kreeg ik voor mijn doen slappe borsten met weinig melk. Maar hierdoor kreeg ons ventje ook minder grote porties binnen waardoor de voeding niet vlug meer omhoog kan komen. Om de productie iets te minderen heb ik 2-3 dagen gedurende 3-4 uur lang maar telkens 1 borst aangeboden. Dit is niet aan te raden om dit op je eigen houtje te doen (wat ik dus wel heb gedaan), en daarna heb ik mijn productie weer wat op moeten krikken maar gelukkig is dat goedgekomen.

Door het vele drinken groeide ons ventje belachelijk hard. Hij was al groot met de geboorte. Met 6 weken woog meneer al 6,5 kg!!

- Ons ventje kreeg eerst ook ranitidine maar dat werkte de eerste 2 dagen en toen was het weer hopeloos, mediciattie verhoogt en vevrolgens weer twee dagen verzachting en daarna weer hopeloos. Toen overgegaan op Nexium en daar heeft ons ventje heel veel baat bij!
    - natuurlijk het overeind houden na een voeding maar die zal je al wel weten. En vooral goed laten boeren!
    - de draagdoek was hier een uitkomst om toch nog iets te kunnen doen en ondertussen ons ventje te troosten en een lekker veilig plekje te bieden.
    - En bij ons was op de buik slapen een hele grote uitkomst!! Dit moet je durven want je krijgt een hoop mensen over je heen om een jonge baby op zijn buik te laten slapen (wij waren daar voor een maand oud al mee begonnen), maar ik heb hem nooit meer op zijn rug laten slapen. Dat lukt ook niet want hij slaapt dan gewoonweg niet, of extreem onrustig. We hebben ook het bedje schuin gehad en in verschillende fases gehad, tot zover dat er zelf een onderbroek aan te pas kwam waar we hem in konden hangen... Maar het bed staat gewoon plat en hij ligt lekker op zijn buik. Volgens de kinderarts was dit een hele goede oplossing!
    - En ik blijf vaker aanleggen, ofja dat doet ons ventje zelf ook wel wat regelen hoor. Maar bij ons zit er maximaal 4 uur tussen de voedingen, dus ook snachts...

Het is een weg zoeken, en vooral je gevoel volgen. En als jij merkt dat de medicijnen die je nu hebt niet goed werken dan zeur voor betere medicijnen!!! Want die zijn er...
    Ons ventje krijgt nog steeds nexium en zal er voorlopig nog niet af zijn. Zijn slokdarm is nog steeds kapot (we vinden nog steeds ooit bloed op het lakentje) Maar wij kunnen er nu mee leven zoals het nu gaat. Wij hebben door al deze dingen een ander kind, en wij zijn er veel te laat bij geweest achteraf.... Het kan zeer zeker heel slopend zijn en ik wens jullie heel veel succes, en hopelijk kun je hier iets mee.....

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Ook hier zoon met reflux (hij is al 2,5 dus we zijn er vanaf gelukkig).
    Veel te laat diagnose, pas met een maand of 6. Wij hadden toen wel
    al JBPM geprobeerd. Het hielp hier ook gewoon niet. Mijn insteek is dat je alleen voor de Jbpm echt geen flessen hoeft te gaan geven.
    Wat wel hielp was de juiste medicatie. Eerst Losec geprobeerd, dat hielp niet.
    Daarna (na ziekenhuisopname en onstoken slokdarm) geswitcht naar Nexium/Motilium. En week later waren de ergste pijnklachten over en kon ons mannetje lachen :)))

Wat ik je adviseer is dus hetzelfde als corry eigenlijk.
    -denk aan de reflux-leefregels
    -buikslapen heb ik geen ervaring mee maar het schijnt wel te werken
    -last but not least:werkt de medicatie niet,of zie je te weinig verbetering:trrug naar de KA/HA. Er zijn meerdere soorten voorhanden, dus ben je niet tevreden,dan wat anders proberen.
    Wij hebben rond de 10 maanden af kunnen bouwen.
    Het continue willen drinken (vooral s'nachts) nam vrij snel na het beginnen met medicatie af. Met 9 maanden waren er geen nachtvoedingen meer.

Succes!

4. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Kan je de jbpm niet met een spuitje geven? Beetje achterin haar mondje zodat ze het niet teveel proeft.

5. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wat vervelend dat je meisje verborgen reflux heeft! Hier ook best een tijdje getobd voordat het goed ging, maar heb wel een paar tips voor je!

Jbpm zou ik echt absoluut niet aan beginnen, heeft hier voor heel veel darmproblemen gezorgd omdat het vaak minder goed verteerbaar is.

Ik zou persoonlijk ook niet op kv overstappen, want bv is echt het lichtst verteerbare voor de darmen, dus daar heeft je kindje het meeste baat bij!

De zantac was hier ook een probleem om te geven. Door het een beetje te mengen met wat afgekolfde bv werd het iets minder bitter en dronk hij t wel op uit een flessenspeentje of uit een spuitje.

Hoe gaat het met de ontlasting van je kindje? Hier was namelijk verstopping ook een oorzaak van de reflux. M'n binkie heeft meerdere klysma's gehad, dit hielp zelfs niet, maar uiteindelijk forlax gekregen ervoor en dat hielp wel goed.

Uiteindelijk is ook nog gebleken dat m'n boefje KMA had, dit was de allergrootste oorzaak van de reflux! Ben zelf op een koemelkvrij dieet gegaan en toen ging het stukken beter!
    Misschien iets om uit te proberen dus? Let op dat het wel in heel veel dingen zit! Veel soorten beleg, brood, koekjes enz.

Heel veel sterkte en succes!

6. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Er zijn ook fv kindjes die geen jbpm kunnen verdragen of accepteren. Ik geef fv en gebruik geen jbpm.

Door goede medicatie (nexium) heeft ons mannetje weinig last. Hij blijft wel iets spugen, maar het doet geen pijn meer.

Als moeder van een fv kindje kan ik je vertellen dat fv niet de oplossing hoeft te zijn. Ja het kan wel.

Een goed werkend medicatie zorgt (in mijn ogen) ervoor dat jbpm overbodig is.
    Daarnaast is het een symptoombestrijder, het pakt de symptoman aan en niet de oorzaak ;)

7. janneke000

janneke000 Fanatiek lid

29 dec 2010
    1.049
    3
    36
    Wauw enorm bedankt voor jullie reacties! Hier doen we buikslapen ak in combinatie met een nannycare matje. Dit helpt inderdaad, want op haar rug slaapt ze gewoon niet. Ik ga deze week terug naar de HA, want volgens mij is ranitidine niet de oplossing. Ze weigert zo goed dat ik er amper iets in krijg en de klachten verergeren. Ik ga eens vragen naar wat anders!

8. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Goed dat je terug gaat naar de ha! Er zijn ook medicijnen die minder vies smaken als de ranitadine volgens onze ka.
    Hopelijk vinden jullie iets wat beter werkt!

9. Corry

Corry Bekend lid

14 aug 2012
    622
    0
    0
    Fijn dan buikslapen al verlichting geeft en je baby al wat meer rust krijgt!
    Als je het op het CB zegt moet je wel sterk in je schoenen staan want die kunnen behoorlijk commentaar geven. Bij ons staat het zelfs in de computer :p op het CB....
    Maar de kinderarts juicht het bij ons toe het buikslapen!
    Wist je dat: ze hele kleine babys die te vroeg geboren zijn of iets hebben ook op de buik te slapen leggen in het ziekenhuis? Dit omdat ze dan beter kunnen ademen ;) Dit vertelde een kennis van mij die als ICN Verpleegkundige bij LUMC werkt.

Deel Deze Pagina