De hik

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lilya, 12 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Laatst toen we bij de gynae waren had onze kleine de hik. Dat kwam toen zo van links onderaan. Ze lag helemaal verkeerd, dus ik probeerde me toen in te beelden hoe haar lichaam in mijn buik lag. Maar nu voel ik de hik steeds rechts onderaan. Zou dat betekenen dat ze nog steeds verkeerd ligt, maar gewoon met het rompje langs de andere kant? Ik mag volgende week weer op consulatie, dus dan weet ik het, maar ik ben nieuwsgierig:)

2. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Hai Liliya,

Volgends mij je kindje nog wel aardig bewegen op deze termijn, dus misschien iets verschoven. Ik voel de hik altijd door heel mijn buik dus ik heb geen ervaring :)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik voel de hik ook vaak onderin, maar bij m'n laatste twee controles lag de kleine gewoon met het koppie naar beneden. Maar de hik voel ik ook wel in m'n zij of bij m'n navel - dus volgens mij zegt het niet zo veel over hoe de kleine ligt.

4. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Nu het over de hik gaat heb ik eigenlijk ook een vraagje. Hoe voelt het als je baby de hik heeft? En kan je dat bij 22 weken al voelen?

5. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    De hik is zo'n beetje getik in je buik. Ik had gauw door dat het de hik was, omdat het een vrij regelmatig getik is, te traag voor een hartslag. Zeker was ik natuurlijk pas dat het effectief de hik was toen ze het bij de gynae had. Ik weet niet vanaf wanneer je dat kunt voelen. Dat heb ik niet bijgehouden, maar ik voel het wel elke dag meerdere keren. Zelf vind ik het een vrij storend gevoel :)

6. SyrianBeauty

SyrianBeauty Fanatiek lid

28 nov 2007
    2.362
    0
    36
    Vrouw
    Huisvrouw/Mama Zijn!
    Omgeving Rotterdam
    Ok bedankt voor je antwoord :D

7. wendyp

wendyp Niet meer actief

Volgens mij kun je de hik pas voelen vanaf week 26 ongeveer, wanneer de longetjes zich beginnen te rijpen. (weet niet precies wanneer dit is)

Volgens mij had ik dat laatst ergens in een blad ergens gelezen.

8. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij voel ik die hikjes al veel langer.... Longen doen toch ook niet mee met hikken? d'r zit sowieso geen lucht in daarbinnen!

9. wendyp

wendyp Niet meer actief

Heb het even opgezocht, begon al aan mezelf te twijfelen.

Maand 6:
    De foetus is nu zo’n 35 cm en weegt ongeveer 720 gram.

In deze maand gaan de neusgaten open. Het ademhalingsorgaan is volledig ontwikkeld, maar het is nog wel heel zwak. Het wordt dan ook nog niet gebruikt. De foetus oefent alleen af en toe zijn ademhaling. Soms kan het gebeuren dat het vruchtwater inslikt en kan dan last hebben van de hik. Dit uit zich in 15-30 ritmische schokjes per minuut die door de moeder te voelen zijn.

10. Bri

Bri Niet meer actief

maand 6.... dat is van week 21 tot week 26 ongeveer? vindt dat altijd lastig, wat ze nu precies bedoelen met die tijdsaanduidingen.

11. wendyp

wendyp Niet meer actief

Ja vind ik ook hoor... heb eigenlijk geen idee...

Volgens mij is er wel eens een topic over geweest... zal ns even kijken.

12. stampertje

stampertje Fanatiek lid

24 okt 2007
    3.086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Dat is ong. van week 26 tot 30

13. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Om nog even terug te komen op de vraag of je baby is gedraaid: onze baby lag een tijdlang met het ruggetje links en het hoofdje naar beneden, voetje rechts in mijn buik (lag in die tijd 2x in het ziekenhuis, dus ik weet ivm de ctg dat het zo lag). Was toen nog niet ingedaald. De hik voelde ik toen linksonder. De boog van het ruggetje kon ik ook goed voelen, links.
    Nu voel ik het voetje volgens mij links, ik denk dat het is gedraaid. Ik hoop maar dat het om de as is gedraaid en het hoofdje nog beneden zit. Ben nu de orientatie kwijt, weet niet meer hoe het ligt. In week 36 neemt het de definitieve houding aan, geloof ik. Zal het vrijdag wel horen bij de gynacoloog.

14. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Heerlijk vind ik het, als ons kleintje de hik heeft!
    Ik voel het soms onderaan, soms wat meer bovenaan. Als je zelf de hik hebt, hikt heel je lichaam mee, dus ook het lichaampje van je baby. Dus je kunt het volgens mij boven en onder voelen.

Eén keer had die van ons de hik, en toen ging de baby zich draaien, dat was wel zó bijzonder: eerst voelde ik de hik linksboven, en zo langzamerhand voelde ik het (tegen de klok in) naar onderen schuiven, tot ik diezelfde hik een paar minuten later helemaal rechtsonder voelde. Heel grappig!

15. Bri

Bri Niet meer actief

Bij 26 weken ben je volgens mij 6 maanden zwanger. Dan zou ik zeggen dat de maand daarvoor de 6e maand is en niet de maand erna. Maar dat blijft arbitrair he... nou ja, is ook niet echt belangrijk. Dat hikken kwam volgens mij bij een week of 20? 22? zoiets... nu voel ik het een paar keer per dag. Kleine gulzigaard!

16. Nikkie

Nikkie Fanatiek lid

1 dec 2006
    1.561
    0
    0
    Ik voelde de hik vanaf de 31 weken ongeveer.
    De hik is het oefenen van het middenrif van de baby om straks zelfstandig te kunnen ademen.
    Meestal voel je het pas na de 30 weken dacht ik maar weet het niet zeker.
    Grappig gevoel he.
    Op sommige dagen voel ik het wel meerdere keren en dan begint de baby ook te trappen haha.

groetjes

17. Lilya

Lilya Fanatiek lid

13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Het is wel zo dat het hele lichaampje mee 'hikt' maar ik voel toch duidelijk 'de bron' hoor, dat is ook de plaats waar mijn vriend het goed kan voelen. En gisteren kwam dat weer van linksonder (net als die keer bij de gyn). Nog een weekje wachten en we weten of ze zich goed gelegd heeft...

18. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik weet niet precies vanaf wanneer ik het voelde. onze kleine gaat altijd heel boos trappen tijdens het hikken. is niet altijd even fijn als mn ribben aan de beurt zijn voor een trap, maar goed het hoort erbij. meestal voel ik het rechts onderin mn buik.
    liefs doris

19. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    ik voel het meestal links onderin m'n buik, maar soms ook rechts onderin.
    Wel 3-4 keer per dag! :)

Best wel grappig, alleen als je nét probeert te slapen.... ;)

Deel Deze Pagina