Volgende week ga ik voor het eerst een paar uurtjes weg zonder mijn zoontje. Hij is dan 5,5wk oud. Op het moment kan ik niet echt een touw vastknopen aan het aantal voedingen per dag. Meestal zit er rond de 2 a 3 uur tussen de voedingen. Hoeveel afgekolfde melk kan ik mijn moeder het beste laten aanbieden per voeding?
reken hiervoor als volgt: neem het aantal kilo's wat je kindje weegt: vermenigvuldig dit met 150. De uitkomst deel je door het aantal voedingen wat je kindje ongeveer heeft: dat kan 8 zijn, maar ook 10 bijvoorbeeld. De uitkomst is bij benadering wat je kindje per voeding kan krijgen. Bij benadering: sommige kindjes vragen meer of minder op verschillende tijden op de dag ;-/ dus: weegt je kindje 3450 gram, en heeft 9 voedingen, dan ziet de berekening er als volgt uit: 3.4 x 150 = 510 : 9 = 57. Je biedt dan 60 cc aan. succes
Ok bedankt! Dan wilde ik ook nog vragen hoe ik het kolven het beste kan aanpakken. Op welke moment van de dag en hoe vaak?
om voorraad te kolven kun je een paar keer kleine beetjes verzamelen tot een voeding, dat doe je dan over de dag heen. Je kunt dit na het voeden doen, of tussen 2 voedingsmomenten in. Ook kun je wanneer je je kindje aan de ene kant voedt kolven aan de andere kant, dit vraagt even handigheid, maar je maakt natuurlijk gebruik van het toeschietreflex doordat je kindje aan de andere kant drinkt. Wanneer je kolft omdat je kindje niet aan de borst drinkt, doe je dat bij voorkeur op of rond die voedingsmomenten. Liever iets eerder wanneer je nog stuwing ervaart, dat kan lastiger toeschieten. Aan de andere kant zijn er moeders die juist liever kolven met een beetje stuwing... Succes!