Wie weet of dit kan? wat zijn mijn rechten en plichten (ik werk in een supermarkt) Ik werk 12 uur, en op vaste dagen.Maar nu zijn ze op mijn werk heel raar aan het doen.Ze plannen mensen in op zomaar willekeurige uren, en als diegene dan niet kan, moeten ze het ook nog eens zelf oplossen, dus zelf vervanging regelen.Dit is toch gewoon te gek? Moet zaterdag weer beginnen, ik ga meten op m'n rooster kijken, maar ik ben niet zo gek!
dat hangt heel erg van je contract af. het kan zijn dat je voorkeursdagen mag aangeven, maar dat je wel flexibel dient t ezijn in perioden dat deze dagen niet mogelijk zijn, zoals vaak in de somer, met vakanties het geval is. als jij zwart op wit beschreven hebt staan op welke dagen jij wel werkt en welke niet of dit nadrukkelijk mondeling overeengekomen bent, kunnen ze je niets verplichten. anders ben ik bang dat iedereen toch mee moet buigen als de situatie daar om vraagt. ik heb normaal ook een heel vast rooster, werk in een team van 6, maar tijdens de vakanties moeten we allemaal een beetje inleveren. zo werkt dat in een winkel wel vaak. zoek het even na dus of overleg eens met je baas.
Hoi hoi, Ik weet niet of je vaste werkdagen beschreven staan in je contract? Ook weet ik niet hoelang je op die vaste dagen al werkt, want doe je dit zo al een aantal jaren dan kan je het laten vallen onder het verworven recht en dat betekend omdat jij al zolang op die dagen werkt dat ze dat niet zomaar van de ene op de andere dag kunnen veranderen. Ze mogen dan wel je dagen veranderen, maar dan wel geleidelijk aan en niet patsboem alles in een keer. En dat je zelf moet zorgen voor vervanging op de dagen dat je niet kan is in mijn ogen wel logisch. Want jij bent op die dagen ingepland en hoort te werken, het is dan eigenlijk jou probleem dat je niet kan werken en is het dus jou pakkie aan om het op te lossen door bijv. te ruilen met een collega ofzo. Succes ermee he. Groetjes Taby.
bij ons is het zo dat parttimers die zelf de dagen willen bepalen 2 uur meer moeten werken, anders hebben ze dat recht niet. De mama-regeling is dat!