tot hoelang zoutloos koken? (baby 1 jaar)

Discussie in 'Voeding' gestart door Sannehai, 14 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

Sannehai Niet meer actief

HOi dames

eens even een vraagje

tot hoelang hebben jullie zoutloos gekookt voor jullie kleintjes?

ons meisje is nu savonds nogal moeilijk met eten, en wil persee alleen maar precies wat papa en mama op het bordje hebben liggen

en nu maak eigenlijk redelijk vaak iets uit ene pakje, bv een knorr pak, of als ik nasi maak voeg ik een kruidenzakje terug, en ook zo met macaroni en lasagna

maar dan mag ze het dus gelijk niet hebben, omdat daar weer zou in zit..

maar hoe doen jullie dit? want als ik bv de ingredienten apart voor haar hou, dan wil ze het alsnog niet eten, en wel wat wij hebben

omdat dit natuurlijk ook lekkerder smaakt lijkt mij..

maar hoe doen jullie dit?? het liefst wil ik haar mee laten eten met ons omdat ikd enk dan eet je teminste misschien nog goed, maar ik wil haar ook niet te veel zout geven omdat dat slecht is.

trouwens als wij aardappelen en groenten en vlees/vis eten, voeg ik nooit zelf zout toe, dus dan krijgt ze het ook neit binnnen (kmoet zeggen dat ze dan ook meestal heel weinig eet..)

naja iemand nog tips?;)

groetjes!

2. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Wij doen het momenteel zo dat hij in principe met de pot mee-eet, maar maximaal 2x per week uit een pakje/zakje/etc. Ik probeer steeds meer recepten uit die ik zelf zoutloos kan maken en dat ik daardoor dan geen pakje nodig heb.

Idd, bij aardappelen en groente doe ik ook nooit zout, of ik zet het soms op tafel zodat we het er later overheen kunnen doen.
    Is dat niet ook een optie, dat je bijv. saus o.i.d. maakt, deel voor haar opschept en er later op je bord zelf zout doorheen doet? Dan ziet het er namelijk wel hetzelfde uit en kun je haar een beetje foppen ;)

Maar goed, vanaf 1 jaar mogen ze in principe alles mee-eten (behalve rauw vlees en alcohol zou ik niet doen ;)). Zoutloos is ook voor jezelf beter, niet alleen voor je kindje, dus daarom pas ik ook onze maaltijden een beetje aan.

Klinkt het nog een beetje logisch :(;)? Heb het gevoel dat ik een beetje bazel, maar goed... :D

Ik zal eens een topic openen over zoutloze recepten! Er zijn hier vast veel mama's met goede ideeen!

3. Sannehai

@mama van marije, thnx voor je reactie,

ik weet dat het beter is om zoutloos te koken, maar in jou reactie stond dat kinderen vanaf 1 jaar gewoon alles mee mogen eten, dus Mag ze het eigenlijk dan wel? eten uit pakjes/zakjes?

ik zal het zeker ook zo min mogelijk proberen te doen, maar wat ik al zei met een aantal dingen werkt het gewoon niet echt

maar ik d8 dat het nog niet "mocht" zegmaar, maar het mag dus wel of??

ik weet niet of jij mij nu nog snapt hahaha;)

groetjes!!

4. Tink

Tink Niet meer actief

Het MAG wel, maar waarom zou je het doen? Je krijgt doorgaans meer dan genoeg zout binnen elke dag (kijk bv maar eens hoeveel zout er in brood zit...).
    En het is echt gewenning, een kind dat geen zout gewend is zal niet zijn eten laten staan omdat er geen zout in zit. Hij kent het immers niet.

Mijn moeder kookte al zonder zout en ik doe het ook. Nou heeft dat wel een reden (nierkwaal bij mij), maar ook voordat ik wist dat ik dat had gebruikte ik al nooit zout in de keuken.
    Ik doe echt wel eens ooit ergens een pakje of bv kant en klare kruidenpaneermeel (zit ook zout in) ergens doorheen of gebruik een potje juspoeder, maar zeker niet dagelijks.

Ik vind tegenwoordig al snel dat iets veel te zout is ;).

Er zijn trouwens ook kruidencombinaties zonder zout te krijgen, sowieso maak je met kruiden je eten smakelijk zonder dat er zout aan te pas moet komen.

5. MamaMarije

Idd, zoals Tink zegt: het mag wel!

Dus als je jezelf een soort routine aanwent van een paar dagen per week wél en en de andere dagen niet, dan is dat een relatief gezonde optie. Niet voor iedereen is volledig zoutloos haalbaar (of zoals hier, dan gaat manlief sputteren...;)).

Er is trouwens tegenwoordig ook brood met minder zout, dat scheelt ook alweer (al is het wel duur!)

6. Sannehai

@tink ik ga natuurlijk niet expres zout koken voor mn dochter, maar ik wil ook graag dat ze eet, en ik voeg ook zelf bijna nooit zout ergens aan toe, het is alleen als iets uit een pakje komt, en tsja dat gebeurt hier wel regelmatig.

@mamamarije ja ik denk dat ik het gewoon zo ga doen als hoe jij het zegt een paar x dan maar wel zout en dan zo veel mogelijk zonder zout proberen te koken

vanvaond gaan we macaroni eten, dus dat is makkelijk zonder zout te maken voor haar :)

thnx!

7. MamaMarije

Stamppot is ook vaak goed te doen! Maak ik dan ook gewoon zonder zout, en dan zet ik zout op tafel voor onszelf als we dat nodig vinden!

Dat kan bijv. met hutspot, zuurkoolschotel, gisteren hadden we tuinerwtenpuree met champignons... dat soort recepten kan ook heel goed!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ik voeg nergens meer zout toe. We eten massaal teveel zout dus geen zout meer bij het koken. Ik voeg daarna wel zout toe als ik het echt te flauw vind!

9. MamaMarije

@ cygnet2: kook jij dan ook volledig zonder zakjes/pakjes/mixen/e.d.? Dat vind ik dan wel weer lastig omdat wij graag buitenlands eten en ik dan niet weet hoe ik toch die smaak eraan kan geven.

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De pakjes wereldgerechten en mixen voor macaroni, bami en chili zijn echt belachelijk zout.

Wat je zou kunnen doen is: als je een pakje gebruikt het vlees niet zouten. Als je dan bijv, nasi of bami maakt, dan bak je eerst het vlees, dan doe je de verse groenten erbij en/of groentenmix, dan voeg je de mie of de rijst toe en dan haal je de portie voor de kleine eruit en dan doe je de kruidenmix voor jullie zelf erbij. Dan ziet de portie voor de kleine er wel hetzelfde uit.

Als je aardappeltjes, groente en vlees eet, dan kan dat wel geheel zoutloos. Zout over de aardappels/groente/rijst/pasta doen wij nooit, maar wel over het vlees (ik vind een ongezouten gehaktbal of kipfiletje niet te eten, maar je hoeft er natuurlijk niet de hele zoutpot overheen te gooien), maar dan over de portie van zoonlief niet (maar die lust niet eens een los stukje vlees, we leggen het neer voor de sier zeg maar:D).

11. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
  12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee ik voeg geen zout toe en wij eten zeer weinig pre-fab eten en als we het eten dan probeer ik een zo min mogelijk bewerkte variant te vinden. "Buitenlands' eten maak ik zelf.. nooit uit een pakje want die smaken toch nergens naar!

Kash vindt dit leuk.
  13. zogelukkig

In het weekend koken wij uitgebreid, van Indiaas tot Mexicaans van Indonesisch tot Arabisch en dan maken we alles zelf van kruidenmixen tot pesto's, alles. Is wel heel veel werk, maar kokkerellen is je hobby of niet. Door de week vaak aardappelschotels/stamppot met veel verse groente of een pasta'tje.

Een bolognesesaus daar heb je geen pakje voor nodig, maar bami of nasi zelf kruiden vind ik lastig, dan koop ik wel een Conimex-mix, maar de portie voor zoonlief haal ik er dan voor het kruiden uit.

Ik deed er voor de eerste verjaardag van mijn zoon behoorlijk spastisch over, maar als je gewoon goed oplet wat je aan zouten geeft gedurende de dag (let ook op kaas, vleeswaar, brood, koek, soepstengels etc.) dan kan je kind best met de pot mee-eten.

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Wij passen inderdaad op met hoe vaak we uit pakjes eten. Maandag toevalig taco's gegeten, dat is natuurlijk erg zout. Wij voegen zelf nooit zout toe en eten meestal maximaal 1 keer per week een saus uit een pakje.
    Ze mogen gewoon mee-eten met de pot. Nou moet ik toegeven dat wij dat al vanaf het begin doen. Alleen lieten we eerst alle sausjes en pittige dingen weg. Nu denk ik er eigenlijk niet meer bij na.

15. zogelukkig

Vraagje voor de dames die aardappeltjes, groente en vlees eten en geen zout toevoegen, dan eten jullie wsl gepaneerd/gekruid vlees?

16. adi

adi Niet meer actief

Als ik lapjes vlees bak (meestal kalfs- of bieflapjes) smeer ik ze in met mosterd, en dan door ei en bloem en dan bakken. Dus geen zout.

Voor de rest, ALS we aard/vlees/groente eten (= zelden), dan is het meestal of kip in braadzak, of stoofvlees (hier voeg ik boullonblokje toe, dus wel toegevoegd zout)

17. MamaMarije

Wij eten dan vaak een bakvleesje (zoals wij dat noemen), bijv. een braadworst, rundervink o.i.d. Die zijn idd volgens mij wel altijd voorgekruid. Wat ik dan nog wel eens doe is voor Lucas wat ander vlees bakken (klein beetje kip of gehakt) of hij krijgt een beetje vis of kaas die dag. Eigenlijk maar net zoals het uitkomt. Maar eigenlijk eten wij maar max. 2x per week aardappelen, groente, vlees!

18. zogelukkig

Jaja, ik snap het. Wij eten eens per 2 weken aard, groente, vlees en dan geen voorgekruid vlees, maar dan krijgt zoonlief dus wel een eigen minigehaktbal of stukje kipfilet zonder zout, want ik doe er voor ons wel wat zout op. Hij vindt dat maar niks en ik denk dat het er juist weleens aan zou kunnen liggen dat wij hem ongezouten vlees geven. Je hoort vaak dat kinderen wild zijn van vlees en alleen dat eten, maar volgens mij is dat dan gezouten vlees?

19. adi

adi Niet meer actief

Hier zijn ze qua vlees alleen wild van gehaktballetjes van mijn moeder. Oh, misschien is dit ook iets voor jou. Mijn moeder doet ipv ei, een flinke lepel creme freche en een zakje bakpoeder in die balletjes. Die zijn dan zo zacht dat je ze met een lepel in de pan moet zetten, maar echt SUPER lekker. En lekker zacht voor de kleintjes.
    Gisteren hebben ze hier een hele schaal van die balletjes op :(..

20. zogelukkig

Haha, een hele schaal! Maar met z'n drieen he!:D
    Dat van die creme fraiche is een goeie, misschien kan ik dan eens een wat minder droge bal produceren, want ik draai die van rundergehakt of -tartaar, zonder ei.

Deel Deze Pagina