Emma wil amper van een lepel eten maar als je haar een stukje brood geeft wil ze het wel of net als bij het avondeten wel een stukje aardappel maar geen hapje gepureerde biet. Maar toen we haar een sperciboon gaven wist ze niet goed wat ze ermee moest, en verslikte ze zich steeds erin. Wat zouden jullie doen? Ik had al bedacht om bijvoorbeeld appel en Peer en sowieo banaan zo te geven en dan even zacht maken door het even te koken. Maar hoe doe je dat dan met groente? Net zoals sperciebonen, die kan je niet echt zacht maken, of moet je het dan langer laten koken? Hoop dat jullie wat snappen van m'n verhaal.. Komt er dus op neer dat ze niet echt van een lepel wil eten maar wel zo uit het vuistje of als wij het in stukjes aan haar geven. Martijn heeft altijd goed van een lepel gegeten. Wel heel even zo'n periode dat hij het ook niet wilde maar weet niet meer wat we toen deden. En hij was zo'n veelvraatje dat het maar van korte duur was. Het stomme is dat het op het kdv wel goed gaat met een fruithapje.. Hebben jullie tips?
Groente gewoon goed gaar koken. Dan valt het wel uit elkaar. Broccoli bijv. wordt ook erg zacht. Wortels moet ik ook flink lang koken, anders gooit ze de 'hardere' stukjes er weer uit. Aardappel kun je even af laten koelen en ook zo geven.
Idd wat langer laten koken, maar het is ook even wennen voor je meisje, die stukjes. Ik zou het dus gewoon blijven aanbieden, zeker als ze zelf aangeeft het liever zelf te willen eten. Het heeft ook even tijd nodig. Ze moet leren dat ze er op kan sabbelen en het dan door kan slikken. Juist fruit is dan soms handiger om te oefenen, bijvoorbeeld banaan. Lekker zacht en gemakkelijk te happen/sabbelen!
Nou was geen succes.. Had stukjes appel helemaal zacht maar ze wilde al heel snel niet meer en heeft amper wat binnen. En daarna geprakt of gepureerd met een lepel wilde ze ook niet. Het valt gewoon op dat ze haar lippen al heel snel op elkaar houdt als ze een paar happen heeft gegeten. Maakt niet uit wat. Misschien een potje proberen, maar dat wil eigenlijk niet,voor Martijn heb ik ook alles zelf gemaakt en de overgang naar met de pot mee eten ging heel makkelijk. Brood kan ze wel goed eten.. Snap er niks van..
Niet te zwaar aan tillen hoor! Hier eet ze of ze eet niet... de ene dag gewoon beter dan de andere. Het eerste jaar is het bijvoeding en haalt ze de meeste voedingsstoffen uit de melk.
Ja dat is ook wel zo maar het gaat van het begin af aan al zo. En ze is wel hongerig. Bij ons is het ook eet je wel dan is het mooi en anders is het pech. Ze krijgen ook geen vervanging als avondeten, je eet wat de potschaft en anders niet. Maar nu na ruim een maand had ik gehoopt dat ze wel wat beter zou eten. Misschien heb ik ook het verkeerde voorbeeld van Martijn want die eet als een bootwerker.
Wat Red al zegt; het is bijvoeding hoor en geen hoofdmaaltijd; ieder hapje is leuk meegenomen zeg maar. Zo te horen heb jij een Rapley-talentje (alles zelf laten pakken, kind wordt niet gevoerd). Hier viel broccoli, wortel en aardappel goed in de smaak. Sperziebonen waren er niet toen wij begonnen met bijvoeden. Je kan ook plakken courgette of pastinaak (anijzige wortel) geven. Probeer gewoon maar wat! Appel is hard en dat eet mijn zoontje pas echt goed sinds hij een jaar is. Peer hoef je niet te koken, die is boterzacht van zichzelf (als je ze hard koopt laat je ze een week op de schaal liggen). Mango en stoofpeer is hier ook een succes! Succes!
Stoofpeertjes vond ze hier gisteren ook lekker. En geen uitslag!! Bij gewone peer wel. Appel eet ze hier geraspt, dat dus wel met een lepel. Ze is er gek op en anders blijft er ook niet zoveel fruit over. Mango en banaan is ze niet echt gek op, peer lukt dus niet. Citrus wachten we nog even mee tot 10 maanden.
Morgen gaat ze naar het kdv, even bedenken wat we dan doen. Ik denk een bakje maken en in het schriftje schrijven dat ze bijvoorbeeld een geprakte banaan mag hebben en als dat niet gaat dat ze dan dat bakje nog hebben. En verder is het uitproberen denk ik. Alleen op kdv dagen even kijken hoe we het gaan aanpakken. En vragen of ze daar ook aan rapley doen.
Nou het ligt niet aan puree of rapley maar aan m'n kookkunsten.. Snik snik en ik me uitsloven in de keuken. Heb net een potje gegeven en het vloog erin! Misschien dat het te veel smaak is ofzo ik weet het niet. En potjes zit naar mijn idee minder smaak aan. Ben benieuwd hoe ze morgen dan fruit gaat eten, of het potje dan ook erin vliegt.
Jammer. Misschien moet je het even aanzien ipv meteen een potje erin te stoppen? Ik heb nooit een potje gekocht, maar zoonlief vond Rapley wel meteen heel leuk en lekker. Je moet ook niet verwachten dat ze hele bloemkolen naar binnen werken ofzo, paar hapjes is ook prima! ' t Is BIJvoeding he!
Ja dat snap ik en ik heb ook wel geduld maar een hongerig kind is ook niet leuk.. Ze zit al aan de forte en de maximale hoeveelheid en nog heeft ze honger, ga haar geen honger laten lijden. Ik ben ook absoluut niet van de potjes en Martijn heeft er ook nog nooit 1 op. Maar ja je moet wat.
ik zou gewoon alles a la rapley blijven aanbieden en dan lekker varieren. soms duurt het toch ook tot 8x voor ze iets lusten. laat het eten leuk blijven en laat haar lekker kliederen. hier krijgt hij inmiddels echt van alles; aardappel, tomaar, komkommer, pompoen, broccoli, banaan, peer, appel, mango, boontjes etc etc. fijne aan mijn creche is dat de kindjes daar sochtedns samen aan tafel fruit in hele stukken krijgen, smiddags brood komkommer en tomaat in stukken en smiddags weer een koekje ofzo. die kids worden enorm door elkaar gestimuleerd in zelf eten zo, ze eten allemaal als bootwerkers!
banaan kun je heel handig geven door hem te halveren en dan een stukje van de schil af te halen en de rest er om te laten zodat je kindje hem goed vast kan houden. zo dus YouTube - Baby eet haar eerste banaan (a la Rapley)
Ja, als je al aan de maximum hoeveelheid forte-voeding zit en je kind heeft nog honger, dan moet je idd wat. Ik gaf/geef bv op verzoek, dus als hij honger had, dan kreeg hij borst, daar zit geen max aan.
Ik zou ook wel de borst willen geven maar dat ging niet helaas. Ze werkt nu zowat hele potjes naar binnen, dus tja het zal wel aan het eigen gemaakte eten liggen. Over een tijdje weer een zelfgemaakt bakje geven, hopen dat ze het dan wel wil. Wel apart dat ze zo'n honger heeft nu want ze lag in het ziekenhuis omdat ze niet meer dronk toen ze 2 maanden was. Maar dat lag aan de reflux, daar heeft ze nu medicijnen voor. Ik had het liever ook anders gehad maar ja ze zijn nu eenmaal niet zo makkelijk te sturen als we willen.
Wat niet is, dat is niet. Baby's moeten geen honger hebben, dus als jij niet meer flessen mag geven en een potje gaat er wel in, dan is dat helemaal prima! Misschien kan je het fruit wel gewoon uit het handje proberen? Of een broodkorst om op te sabbelen?
Dat is juist zo apart, een boterham wil ze wel. Dat gaat heel goed en heeft zich nog nooit verslikt tot nu toe. Dus ik blijf wel proberen met de rapley manier. Ach kinderen.. Helaas hebben ze geen handleiding hihi. Maar ze is wel heel duidelijk gelukkig, ze houd meteen haar mond dicht als ze niet meer wil, duwt de fles weg als ze genoeg heeft. Dus goed naar je kleine kijken en dat volgen is heel belangrijk.
Dat is het zeker! Mijn zoontje vond Rapleyen heel leuk en daarom heb ik er nooit over na hoeven denken om iets anders te gaan doen, maar ik had mijn kind echt niet gepushed tot het gaatje of honger laten lijden hoor!