Vroeg het me af... Ik moet tot 8 cm. ontsluiting thuis blijven. Pas bij 8 cm. zou ik naar het ziekenhuis mogen. (Ik wil thuis bevallen, daar niet van.. maar wel goed om te weten). Hoe zit dit bij jullie?
Dus tegen de tijd dat je persweeen gaat krijgen, mag je een keer naar het ziekenhuis? Dat is wel laat! Waarom is dat dan? Vorige keer ben ik in het zh bevallen, op de voorlichtingsavond zeiden ze dat ze als je na een paar uur in het zh komt, ze het even aankijken, afhankelijk van de situatie ga je weer naar huis of kan je blijven. Zat net op 1,5 cm maar ondanks dat en het feit dat ik vlakbij woonde, kon ik toch gewoon blijven.
Ik heb geen idee, ik heb dinsdag een dubbele afspraak bij de vk en krijg dan info over de bevalling e.d. dus misschien zegt ze hier ook wat over... Ik wil ook thuis bevallen dus hoop niet dat ik dan alsnog naar het ziekenhuis moet Eerst nog even de 37 weken halen Groetjes Nelleke
Ja, inderdaad. Zelf dacht ik altijd dat het met 6 cm. ontsluiting was dat je richting ZH mocht, maar mijn VK zei vandaag toch echt: 'met 8 cm. ontsluiting ga je naar het ziekenhuis'. Waarom? Omdat de verloskamers er zijn voor de werkelijke geboorte van de baby en niet om weeen op te vangen. M.a.w. niet onnodig de verloskamers in gebruik nemen. (Tenzij je bevalling echt niet lekker loopt ofzo, dan neem ik aan dat je ook hier eerder het ZH in mag)
Ik wil in het ziekenhuis bevallen en ik mag met ca. 5 cm ontsluiting naar het ziekenhuis... Misschien heeft het te maken met je initiële keuze voor thuis bevallen? Ik neem aan dat als er "nood" is, dat je wel eerder mag... Toch?
Ja, als er nood is mag het eerder. Maar als alles goed is en je bent in gezonde toestand dan gewoon tot 8 cm. ontsluiting thuis blijven. Of je nou thuis bevalt of poliklinisch maakt dan helemaal niet uit.
Dat is wel raar, aangezien je maar tot ca. 6 cm in aanmerking komt voor pijnbestrijding... Vond ik zelf al krap zelfs met 5 cm ontsluiting die mij werd beloofd...
Hier zeiden ze dat ze je bij 6-7 cm 'instuurt'. Alleen als je aangaf pijnbestrijding te willen, zou ze je wat eerder insturen, inderdaad omdat het anders al niet meer zou kunnen. Op sommige plekken ga je al (veel) eerder, bijvoorbeeld als het zkh ver van huis is. Ik vind 8 cm ook wat laat; maar vraag me ook altijd af hoe exact ze die ontsluiting nou eigenlijk kunnen meten. Misschien noemt zij 8 cm wat een andere vk 6 cm zou noemen...
Ehhhh geen idee eigenlijk. Zal het eens vragen als ik de volgende afspraak (maandag) nog red . Ik moet de vlos bellen als ik elke 5 minuten weeen heb. 8 cm lijkt me wel heel erg laat hoor, mij is trouwens verteld dat je tot 7cm voor een ruggeprik in aanmerking komt....
dat wilde ik dus ff vagen dan: want ik wil inhet zkh bevallen maaaar wil het liefst ook een ruggenprik. als ze zolang wachten tot je naarhet zkh mag dan kan een ruggenprik toch nietmeer? moet je het vanaf hetbegin van de weeen aangeven dat je de prik wilt dan? dat ze daar rekening mee houden
Ik heb gisteren bij de verlos aangegeven dat ik 1. in het ziekenhuis wil bevallen en 2. "opensta voor pijnbestrijding". Dat betekent voor mij dat het natuurlijk niet een must is, maar dat als ik erom roep, smeek en scheld, ik die %$#%^-ruggenprik wil. Zij zei dus: met 5 cm naar het ziekenhuis, tot max. 6 cm een ruggenprik. Ik vond dat ook behoorlijk krap, als je per cm een uur rekent, bent al met al misschien 20-30 min onderweg, dan moet je nog een halfuur aan de CTG om te kijken of alles wel OK met je is en je in aanmerking komt voor een ruggenprik en dan ben je dus al een uur verder en kan het misschien niet eens meer. Maar ik kreeg ook het idee dat deze verlos (er zijn er meerdere in mijn praktijk) helemaal niet zo openstaat voor ruggenprikken en dat dat haar verhaal een beetje beïnvloedde. Dus gelukkig was mijn vent erbij, die weet wat ik wil en die zorgt daarvoor (of ikzelf maar dan iets minder beleefd, hahaha!). Maar goed, ik zou wel even aangeven dat je eventueel pijnbestrijding wil, dan weten ze dat een beetje.
Tegen mij zeiden ze ook dat ik tot 8 centimeter thuis moest blijven.. Kan eraan gelegen hebben dat ze bij mij een 'zogenaamde' medische verklaring moesten geven.. Ik wilde heel graag in het ziekenhuis bevallen, maar de verzekering vergoedt dat niet als het niet medisch is, en zelf kon ik het absoluut niet betalen, dus zou de verloskundige een 'medische reden' opgeven.. Uiteindelijk bleek dat helemaal niet nodig te zijn want ik moest ingeleid worden.. Ik vind tot 8 centimeter érg lang.. Ik zou ook niet weten hoe ik met 8 centimeter in godsnaam van huis naar de auto en van de auto naar een verloskamer zou hebben moeten komen
Sja, als ik geen pijnstilling nodig heb, gezond ben...dan gewoon met 8 cm. naar het ZH. Het is dat ik thuis wil bevallen, maar het is inderdaad wat laat, 8 cm. Kijk, als ik het halverwege al niet meer trek en GEK wordt van de pijn en het echt niet meer aankan, dan zal ik wel eerder naar het ZH kunnen aangezien ik dan nog in aanmerking kom voor pijnstilling. Ik heb liever geen ruggenprik. Vind het maar niks, al die slangen aan mijn lijf. En ook meer kans op vacuumpomp enzo..
@miepie74: bedankt voor je reactie. mijn vlos staat er gelukkig juist wel voor open...ze begon er notabene zelf over dus wat dat betreft heb ik het wel getroffen heb toen ook aangegeven dat ik het wel zou willen maar goed..als het zover is geef ik het alsnog wel een keer aan.
maar tot 8 cm thuis blijven is wel lang zeg!!!! het zkh waar ik wil bevallen is toch gauw zo een 20 min rijden. stel nou dat er daar geen plek is..dan moeten we weer helemaal terug naar het zkh. hier in de buurt.(wil trouwens niet in dat zkh. bevallen want heb er erge slechte verhalen over gehoord) phoe phoe het wordt wat met de bevalling straks
@ Lennylenn: meid, als het zover is en je wil het, dan kan niemand er omheen! De andere verloskundigen van de praktijk leken mij trouwens relaxter over pijnbestrijding, dus we zullen maar "hopen" dat ik één van de anderen krijg... @Assi: als het niet hoeft, dan bij mij liever ook geen ruggenprik hoor. Echt best veel gedoe en slangetjes inderdaad. Maar het alternatief (pethidine) vind ik ook niet aantrekkelijk. Ik word gewoon rustig van het idee dat het mogelijk is, dat is de voornaamste reden. Hoop het allemaal zelf te kunnen doen uiteindelijk! (maar wel in het ziekenhuis, dat wel)
Ja, stel ik moet/wil alsnog naar het ZH is het vanaf mijn huis ook wel minimaal 15 minuten rijden. En voor je echt in de verloskamer ligt....hahaha
Trouwens, een VK die moeilijk doet over pijnbestrijding zoals een ruggenprik...Brrr....nou dat is de reden dat ik eigenlijk veranderd ben van VK praktijk. En dat terwijl ik het liefst thuis wil bevallen zonder pijnstilling, MAAR wil wel weten dat ik het kan krijgen indien IK dat wil. Mijn huidige VK's stelden het ook zelf voor. Doen er totaal niet moeilijk over. Ze zei: Wil jij een ruggenprik, dan krijg je die ook!
Tja, ze zei niks concreet waaruit ik kon afleiden dat ze er niet 100% achter staat, het was puur een gevoel. Ze was ook niet toeschietelijk ofzo. Mijn man was erbij en die had dat helemaal niet, dus misschien ligt het aan mij. (Neeeeee joh! ) Maar ik laat me er niet door "intimideren" of van mening veranderen hoor, ik weet wat ik wil en mijn vent ook en we zijn niet verlegen...
Ik heb van de vk gehoord dat ze zh zou bellen bij 5-6 cm ontsluiting.. Nu ik bij de gyn. loop moet ik maandag maar ff vragen hoe t nu gaat.. Gelukkig mag ik ook bij de vk. blijven voor de controle's en bij twijfel/ weeën "wat-dan-ook" hen altijd bellen...