Wie is er ook zwanger van haar eerste kindje en heeft totaal geen ervaring met baby's? Ik zit van alles te lezen maar ja iedereen doet het anders en ach het zal allemaal wel los lopen maar ik voel me soms zo dom... Ik heb echt het idee dat iedereen precies weet hoe het moet en ik de enige ben die bv nog nooit een luier heeft verschoond.
ik herken je verhaal hoor ik heb ook geen ervaring met baby's, heb nog nooit een luier verschoond enzo.. ook ik lees veel boeken en zit vaak hier op de site.. een vriendin van mij zegt dat je inde kraamtijd alles heel snel leert en dat je ook je moederinstinct krijgt waardoor je weet wat je moet doen.. maar ik ben zo bang dat mij dat niet gaat lukken...
Hier nog een hoor, heb nog nooit een luier verwisseld en het word ons eerste kindje. Maar ik maak me er niet zo druk om eigenlijk, ik heb zoiets van dat leer ik dan nog wel allemaal. Natuurlijk zal het in het begin een gekluns worden maar je zult het gauw genoeg leren (als ik sommige moeders hoor dan)... Dus je bent niet de enige hihihihi
Phieuw gelukkig ben ik niet de enige... Hebben/gaan jullie ook een cursus gevolg(en)d? Ik heb me opgegeven voor 'samen bevallen', dat start begin augustus. Ivm mijn zwangerschapsklachten krijg ik die cursus bij ons thuis. Hopelijk stelt me dat een beetje gerust. Dit forum is ook ideaal... ik heb al heeeeeel veel vragen gesteld.
Hier een kersverse moeder. Ik wist ook weinig tot niks over baby's, de voeding, verzorging en alles. Vroeg me ook wel eens af of ik het allemaal wel zou kunnen... In de kraamtijd leer je veel over de verzorging van de baby van de kraamverzorgster; ik heb gezorgd dat zij mij alle dingen een keer heeft voorgedaan; luier verschonen, in bad doen, kleertjes aantrekken, oogjes schoonmaken, fles klaarmaken. Hierdoor was ik voldoende vertrouwd om het samen met mijn man te doen, toen zij na 8 dagen de deur achter zich dicht trok. Inmiddels is Jasmine alweer 4 weken, en nog weet ik niet alles, maar ik heb gemerkt dat je wer wel uitkomt. Dus meiden, niet al te druk maken en succes nog verder met de zwangerschap
Hier nog zo'n onervaren mutsje. Ik vermoed ook dat het wel vanzelf zal gaan, maar af en toe krijg ik wel een beetje de kriebels. Gelukkig heb ik bijvoorbeeld naast dit forum ook veel collega's die net een kind hebben of een jong kind. We hebben het regelmatig over dingetjes als aankleden etc. en iedereen wordt was wel een beetje nerveus in het begin, maar het gaat zo over. Dus daar houd ik me aan vast haha
Hier nog een hoor! Probeer veel te lezen, maar in de praktijk is het denk ik toch anders. Er wordt op het forum vaak gezegd dat de kraamhulp je de dingen wel leert (zoals bedje opmaken ed), maar krijg hier geen kraamhulp, dus hoop dat ik het dan toch allemaal maar goed ga doen...
misschien vind je het wel een stomme vraag hoor maar stel hem toch hahaha. waarom krijg jij geen kraamhulp? die moeten toch ook bij de bevalling aanwezig wezen? liefs
Ik weet er ook helemaal niets van! Gelukkig een zus en schoonzus om me heen die me kunnen helpen. Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de voedingen. Als ik dan de vragen lees bij de kraamhulp over hoeveel en waneer raak ik soms in paniek. Hoe weet ik nu hoeveel flesjes en de hoeveelheid... Maar ja, ik neem aan dat je dat allemaal snel onder de knie hebt!
Hier nog 1!! hahaha ik laat me gewoon helemaal begeleiden door de kraamverzorgster, mijn moeder en schoonmoeder.
Toen ik voor het eerst zwanger was en nog van niks wist had ik dit ook, maar weet je .. zodra je kindje er is doe je het allemaal als vanzelf en lijkt het of je kindje er altijd is geweest. Het zal wel het moeder instinkt zijn of zo.
ik herken het! Laatste baby in mijn omgeving is mijn inmiddels 14 jarige nichtje dus dat schiet niet echt op maar ik vertrouw er gewoon op dat het goed gaat komen, kraamhulp legt me vast veel uit en verder heb ik voldoende moeders/schoonmoeders/tantes/zussen/vriendinnen die me wel willen helpen als ik het even niet meer weet.
Hoihoi, hier nog een! Ook nog nooit luier verschoond. Tot voor kort niet eens een kind opgetild ofzo. Wel al heel veel gelezen en zit nu veel bij vriendin die een dochter heeft van 10 maanden. En ik moet zeggen nu ik zwanger ben er sneller vertrouwd mee raak. Als ze valt is het echt een reflex om 'r op te vangen bijv. Wist vroeger ook nooit wat ik moest zeggen tegen een baby enzo. Vertrouw op de hulp die je krijgt en je eigen gevoel en gezond verstand. Liefs, DeeLighT
Hihi erg he. Gelukkig hebben we in NL genoeg professionele hulp als het nodig is. Ik vind het wel moeilijk met wat koop ik allemaal en wat is nou het beste voor je kind. We waren laatst bij een baby zaak en de winkelbediende hielp ons gelukkig met wat we wel en niet nodig hadden dus er konden een hoop dingen terug...
Hoi, Vergeet ook het CB niet he! Die zijn er namelijk voor de voedingen (bij fv voor de hoeveelheden, enz). Jullie hoeven je niet zo druk te maken, nergens voor nodig. Straks doe je het allemaal vanzelf alsof het nooit anders is geweest. Geniet nog maar even lekker van dat wondertje in je buik!! S6 en sterkte!
en het is echt bijna te bizar voor woorden hoe je instinct werkt. Toen Roos net geboren was was ze te geel maar ik had wel superveel borstvoeding. Van de verloskundige moesten we gaan bijvoeden om de leverwaardes beter te krijgen en ik en mijn vriend hadden allebei heel erg het gevoel dat dat niet nodig zou zijn. 24 uur later waren al haar waardes op peil. Als kraamvrouw lig je veel op bed, maar de luiers enzo werden allemaal door mijn vriend gedaan die het later aan mij uitlegde, vond dat erg leuk. Ik de verantwoording over de voedingen en hij de verantwoording over het wassen ed. Wat ik opvallend vond was dat kleine babytjes bijna alleen maar slapen en elke dag wordt je weer ietsjes vertrouwder met wat je kindje wel of niet prettig vind
@sunlight: helemaal geen domme vraag hoor! Ik woon in Spanje en hier kennen ze geen kraamhulp. Voor de bevallig moeten we naar het ziekenhuis en daarna moeten we het allemaal zelf uitzoeken...
Hoi dames, klinkt gek maar t komt allemaal goed hoe onzeker iedereen ook is. zelf verwachten we ook t 1e kindje. mijn zus heeft een kleine van net 2 en mijn beste vriendin heeft een kleine van 9 maanden. ik heb een paar keer op hun mogen oefenen hahaha. maar iedere x als er iets gebeurt raak je in paniek omdat je niet weet hoe te handelen omdat t allemaal nieuw is en omdat t je eigen kind niet is. ik ben er van overtuigt dat wij vrouwen over genoeg instinct beschikken om t allemaal goed te doen spreekt zij wijs!!!!! hahaha maar zelf ben ik ook zo onzeker als de klere, heb 2 maanden geleden een mk gehad en bij alles wat ik nu voel denk ik zal t wel goed gaan. komt t goed met de financieen, mag in de vakantie in de zon en ga zo maar door. t blijft allemaal een beetje dubbel.
Hi, Ik doe ook mee aan samenbevallen alleen wij zijn afgelopen dinsdag al gestart en Ik vond de eerste les heel erg leuk en mijn vriend ook Ik was 14 toen ik mijn broertje kreeg en heb hem veel verzorgd en ik was echt een soort 2e moeder voor hem, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat is dus 10 jaar geleden en nu ben ik zwanger van onze eerste en net zo onzeker als jij denk ik. Ik weet wel zeker dat als het me toen op mijn 14e is gelukt dat het ons allemaal wel moet lukken
Om te beginnen is je eigen kind echt niet te vergelijken met een kind van een ander... verder gaat het echt hoe vreemd het ook lijkt allemaal redelijk vanzelf... de eerste keer zal je een minuut langer naar die luier kijken maar je hoeft er echt geen universiteit voor te hebben gedaan... het wijst zich grotendeels vanzelf en voor de rest is daar de kraamhulp en evt. het cb. Zou me er echt niet druk over maken.