Vanaf wanneer mag je met een baby zwemmen? De één zegt met twee maand, weer een ander totdat ze alle prikjes hebben gehad.. Zit hier een richtlijn aan? Ik doel dan niet op met een groep babyzwemmen, maar gewoon zelf. Niet dat ik nu gelijk al het zwembad in ga duiken met mn meisje, maar vroeg me af vanaf wanneer het zou kunnen/mogen.
het officiele babyzwemmen is vanaf 4 maanden inderdaad in een groep, vaak is het advies na de 1e prikken zo rond 3 maanden geloof ik!
Wij zijn voor het eerst met onze zoon gaan zwemmen toen hij 8 weken was. Zo'n 10 minuten was voldoende. Het advies van de prikken vind ik niet correct, want er zijn ook kids die geen prikken krijgen. Dat zou moeten betekenen dat zij nooit mogen zwemmen.
Officieel vanaf 6 weken. Vanaf dit moment werkt het thermostaatje van je kind enigszins en kan het zichzelf op temperatuur houden onder normale omstandigheden. Echter, zwemmen op die leeftijd wordt alleen aangeraden in zwembaden die opwarmen tot minstens 36 graden (en die zijn er niet veel!) Bij babyzwemlessen wordt er vaak gezwommen met de kleinste kinderen in water van rond de 32/33 graden. Afhankelijk van het kind kunnen ze dit vanaf 3 maanden gemiddeld zo'n 20/30 minuutjes volhouden. Maar uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk . Een gewoon recreatiebad is vaak nog wat koeler, bij ons 30 graden. Als je daar al ingaat met hele kleine kindjes (3 maanden) dan moet je er rekening mee houden dat ze het na 5 a 10 minuutjes écht gehad hebben. Vanaf een maandje of 6 misschien wat langer, maar zelfs dan heb je kinderen die het nog ontzettend koud vinden. Maar het hangt ook gewoon érg af van je kindje. Houd er ten alle tijden rekening mee, dat het mogelijk maar 5 minuutjes is dat je zwemt met je kindje. Buiten het gevaar voor onderkoeling is het zwemmen ook ontzettend inspannend voor kleintjes.
Dit hangt af van de watertemperatuur van het betreffend zwembad. Er zijn baden, waar ze pas beginnen met 6 maanden, maar dan is het bad maar 30/31 graden. Hoe warmer het bad, hoe jonger ze (kunnen/mogen) starten.
Onze CB arts zei dat prikken onzin zijn w.b. zwemmen. Kindjes lopen echt geen difterie, tetanis, etc op van zwemmen. Het is natuurlijk wel goed prikken te geven, maar dat is los van zwemmen. Wij zijn bij CP wezen zwemmen (32 graden) toen ze 7 weken was. Maar dat bleek toch wel heel koud. Langer dan 1 minuutje hield ze eigenlijk niet vol, behalve in het Laguna bad. Dat was wat warmer. Bubbelbaden zijn warmer maar wordt de eerst maanden afgeraden, omdat daar veel meer bacterien zitten dan andere baden.
Hier gingen we met drie maanden afzwemmen. Na tien minuten was het alweer klaar. Nu met vveertien maanden is het ook maar een half uurtje en dan wil alleen maar slapen.