Goedemiddag allen, een jaar geleden is bij mij Asherman vastgesteld.. Lang verhaal kort, na een miskraam werd ik niet meer ongesteld... ik had uiteraard al gelezen over Asherman en aangezien mijn glas altijd half vol is, begon ik al met lezen voordat het daadwerkelijk vastgesteld was. Ik was goed op de hoogte en heb een afspraak gemaakt in het Spaarne.. Daar bleek dan ook dat ik inderdaad Asherman heb.. tijden de hysteoscopie is alles weggeknipt en werd ik weer netjes ongesteld... toen de bloeding weer minder werd en onregelmatig dacht ik.. “daar gaan we weer...”.. dus weer geweest en wat bleek, baarmoeder helemaal schoon, alleen de mond niet... Weer alles weggeknipt en ik ben weer schoon! Waarom ik dit onderwerp post? Omdat ik nu wel eens benieuwd ben naar de positieve verhalen! Internet is een heel makkelijk medium om je gelijk depressief te doen voelen en de wereld onder je vandaan te zien zakken.... dus graag positieve verhalen, zodat we elkaar inplaats van bang te maken, het licht aan de andere kant van de tunnel kunnen laten zien! Mijn Asherman is mega vervelend, ja! Maar kan ik er wat aan doen?! Nee, het is nou eenmaal zo! Maakt het zwanger worden wat moeilijk, ja? Maar ben ik onvruchtbaar? Nee! Ik ben heel benieuwd naar jullie postieve verhalen!! Want ook ik kan dat wel gebruiken... Groetjes, Mama trying to be!
Overigens ga ik er met mijn, glas half vol, gewoon vanuit dat ik.. mochten we het weer gaan proberen, ik gewoon zwanger raak van een prachtig kindje, dat de extra medische controles alleen maar momenten zijn dat ik exta kan genieten van een veilige zwangerschap en een keizersnede (mocht dat nodig zijn), me een hele hoop gescheld en getier gaat schelen... ... Ik hoop echt dat er positieve verhalen zijn die de hoop een beetje doet herleven, want dat is eigenlijk de reden dat ik het voor nu even uit mijn hoofd heb gezet... het hele romantische idee van “we gaan het proberen...” is natuurlijk bij mensen met Asherman, zoals mijzelf niet meer mogelijk... ... Wat mij eigenlijk meer zorgen baarde was dat ik sinds Asherman heel onregelmatig ongesteld was.. langer en soms wel 3 keer in een maand... dan weer 5 dagen, 10 dagen niet, dan weer 3/4 dagen, dan weer 5 dagen niet en dan weer een paar druppels... gevolgd door 40 dagen niets, om verolgens weer 19 dagen ongesteld te zijn...... hebben meer mensen deze ervaring?
Mijn zus had ook asherman na een curretage en is hiervoor geopereerd. Daarna kreeg ze een spiraaltje en moest ze 3 maanden wachten met opnieuw zwanger raken. Zij was helemaal bang dat zwanger worden moeilijk zou worden, maar na die 3 maanden was het direct bij de 1e poging raak en 2 maanden geleden is ze bevallen van een prachtige dochter
Kijk!!! Dat geeft de burger moed!! Ik denk dat het zo belangrijk is om elkaar vooral positief nieuws te geven.. juist omdat het zo “weinig” voorkomt... overigens heb ik het gevoel dat sinds ik het heb, de hele wereld het heeft (maar dat is volgens mij met alles zo!...) Ik ben heel blij om dit te horen! In het Spaarne zeiden ze al dat als ik het wilde proberen ik eerst schoon moet zijn en ze me dan dmv medicatie (hormonen) het “traject” zouden starten... alleen van die gedachte had ik al zoiets van... “ik ga wel adopteren... ik ben er klaar mee...”, maar door dit denk ik... er is nog hoop!! ... Merci!
Er is zeker nog hoop! Mijn zus zag het ook somber in (ondanks dat ze in dat ziekenhuis zeiden dat de operatie in 95% van de gevallen slaagt) en dat is dus helemaal goedgekomen. Weet zeker dat er heel veel positieve verhalen zijn. Heel veel succes en ik zal voor je duimen!
Hier ook een positief verhaal! Na een MA een curettage gehad, menstruatie stelde daarna ook niet veel meer voor dus terug naar het ziekenhuis. Daar werd inderdaad Asherman vastgesteld en ik ben toen doorverwezen naar het Spaarne. Verklevingen zaten gelukkig alleen in de baarmoedermond. Deze zijn weggehaald en er werd voor 6 weken een spiraal geplaatst, deze is er vervolgens uitgehaald en 2 weken daarna voor een controle hysteroscopie terug naar het Spaarne; verklevingen waren nog weg dus we kregen groen licht om het weer te proberen. Helaas slechts 1 'goede' menstruatie gehad en toen waren de verklevingen weer terug. Weer contact met Dr. Hanstede opgenomen en zij gaf toen aan dat ze de baarmoedermond zou gaan 'oprekken' (dit kon omdat het bij mij alleen in de baarmoedermond zat). Dit oprekken doen ze tijdens de menstruatie zodat je zeker weet dat er 2 weken later, tijdens de eisprong, geen verkleving zit en je dus net zoveel kans hebt op een zwangerschap als iemand zonder Asherman. Bij mij was dit succesvol, want ik ben toen meteen zwanger geworden en precies 4 weken geleden is mijn zoontje geboren! Er zijn wel wat hogere risico's verbonden aan de zwangerschap na Asherman, maar dit werd bij mij allemaal goed in de gaten gehouden d.m.v. extra echo's, controles etc. Overigens heb ik geen keizersnede gehad, maar ik moest wel in het ziekenhuis bevallen (maar dat was ik zonder Asherman ook al van plan). Je geeft aan onregelmatig ongesteld te zijn, dat was bij mij dan weer niet het geval (je kon bij mij 'de klok erop gelijk zetten'), maar het was maar 2/3 dagen en bijna alleen maar bruinverlies. Succes, hopelijk ben je snel zwanger!
Precies het topic waar ik naar op zoek ben dus gelijk een account hier aangemaakt Ik heb ook asherman. In het najaar vastgesteld na een missed abortion in de zomer. Ik baalde enorm want ik was er al bang voor. Had daarom juist de cytotec pillen gebruikt (3 rondes) maar helaas kwam het restweefsel niet helemaal los. Ik moest toen de curretage en na 3 maanden ongeduldig wachten zagen ze wel dat de follikels groeiden. Er moest dus een eisprong en menstruatie aankomen. Die kwam dus niet en na een nogal knullige hysteoscopie met een gyneacoloog die net afgestudeerd was en helemaal hyper enthousiast werd van mijn verklevingen toch maar even goed onderzocht wat handig was. Daarna terecht gekomen bij het UMC bij dr. Emanuel. Heb nu 2x behandeling achter de rug. 1x onverdoofd verklevingen weghalen met tandjes op elkaar maar ze konden helaas niet alles weghalen. 2x onder narcose. Spiraal is er inmiddels uit en volgende week mag ik op eindcontrole komen. Ben heel veel oude forums afgestruind en meestal komt het écht goed met die dames, maar als je er middenin zit kan je inderdaad wel wat actuele positieve verhalen horen. De behandeling is echt niet pittig vind ik, maar het wachten is wel slopend! Ik ben geeneens meer bezig met zwanger worden of mijn miskraam, ik wil gewoon dat die stomme verklevingen weg zijn.... Maarja ik denk altijd maar het kan altijd erger hé! We zijn inderdaad niet ongeneeslijk ziek of onvruchtbaar of iets anders ergs!! Hoeveel maanden nadat jouw verklevingen weg waren gehaald was je menstruatie weer verminderd? Zullen we elkaar maar op de hoogte houden van goed nieuws
Blij dit allemaal te horen..!! Ik ben inmiddels 2 keer teruggeweest, omdat mijn menstruatie weer afnam en daaruit bleek dat de verklevingen weer terug waren.. ik begin nu wel een beetje moedeloos te worden, omdat ik geen 2 maanden achter elkaar ongesteld kan worden, zonder dat het helemaal onregelmatig is of dat de verklevingen terugkomen... heeft iemand dit ook gehad? Ik hoop nu overigens over 2 weken terug te gaan en dat de “3 maal is scheepsrecht” een feit is! ...
Ik krijg trouwens inmiddels ook een plaatselijke verdoving, want die pijnstillers werkte voor geen meter.. haha.. dus net als jij zat ik met het klotsende oksels! Hoe is het nu bij jou? Alles weer op de rit??
Nou spannend zeg! Ben je inmiddels alweer langsgeweest? Hopelijk 3x scheepsrecht! Ik duim voor je! Rekken ze dan ook je baarmoederwand op? Daar had mijn gyneacoloog het over... Ik ben vorige maand ongesteld geworden. Wel irritant dat ik er toch zo mee bezig bent terwijl ik dat helemaal niet wil zijn. Ik werd ook 2 dagen te laat ongesteld dus ik had al wel getest en ik voelde me echt zwanger maar niet dus! Je lichaam houdt je soms echt voor de gek. Nu moet ik volgende week ongesteld worden maar voel me totaal niet zwanger. Ben wel echt benieuwd of m'n menstruatie op gang komt. Toch wel gek ik was blij en teleurgesteld tegelijkertijd toen ik ongesteld werd Hahaha
Na meerdere curretages bleek ik ook Ashermann te hebben, de hele bovenkant zat dicht, dat gaf miskramen omdat de kindjes niet goed konden innestelen of tijdens de groei van de bm trokken de verklevingen kapot. Erg verdrietige tijd pfft. Ik werk in het Bravis zkh en daar hebben 2 fertiliteits gyns de OK gedaan, ik mocht naar Spaarne, maar ik vertrouwde hun eig wel. Ik lig ook liever “thuis” dan ergens onbekends. OK gehad incl een rondje apk zoals eilijders doorspuiten etc. Toen 6 wkn een koper spiraal er in zonder koper, dus gemeenschap met condooms. Na 6 wkn dat ding eruit en LOSSS! Ze hadden wel gezegd dat Ashermann snel terug kan komen, dus hadden aangeraden de eerste 3mnd flink de beuk erin te gooien. En nu, zie mijn onderschrift! Ik blijf wel nog steeds panisch gillen iedere week bij de gyn of mijn bm nog steeds schoon is en ze geen lelijke plekken zien. Dus het trauma zit diep, maar tot nu toe loopt het op rolletjes en oogt het hematoom/verkleving vrij : Houd moed dus!