Ik ben zwanger van de eerste en ik wilde me gaan oriënteren op diverse soorten maxi-cosy's, wipstoelen, autostoeltjes etc. Ik heb een aantal websites bezocht en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb eigenlijk een paar basisvragen: Wat heb je waar voor nodig, wat is praktisch voor thuis, wandelen (met hond), in de auto. wat zijn de wettelijke eisen voor autostoelen. Je hoeft geen uitgebreid antwoord te geven, maar een link naar een site die meer duidelijkheid geeft zal me ook al veel helpen. Uiteraard kan ik naar de winkel gaan, maar omdat ik echt helemaal geen idee heb van wat en hoe, kunnen ze me zo een oud model van 10 jaar geleden aansmeren. ik wil dus een beetje beslagen ten ijs komen en hoop dat jullie mij een beetje wegwijs kunnen maken.
Voor thuis is een wipstoel makkelijk Maxi cosi vooral voor in de auto. Autostoel pas vanaf een maand of 9 (als maxi cosi niet meer voldoet). Kinderwagen om te wandelen.
Maxi cosi is een merk van oa autostoelen, maar bv ook van kinderwagens. Voor een baby heb je een groep 0 autostoel nodig, maxi cosi kent bv de cabriofix, maar je hebt ook andere merken bv Römer. Veel kinderwagens bieden de optie om zo'n groep 0 autostoel op het onderstel te klikken, zodat je dus met de autostoel kan wandelen. Voor korte stukjes - van en naar de auto, keertje de supermarkt in - is dat handig, maar het blijft een autostoeltje en is dus niet bedoeld voor een dagje dierentuin of winkelen. Hier staat de autostoel gewoon in de auto; ik neem 'm nooit mee naar binnen, zet 'm dus ook niet op het onderstel van de kinderwagen. Thuis kun je een wipstoeltje gebruiken.
wipstoel is thuis vooral handig als je je kleintje gaat bijvoeden, groente en fruithapjes. zodat ze dan wat rechtop zitten en jij je handen vrij hebt. of evt nadat ze de fles op hebben om het even te laten zakken. maxi cosie is idd een merk. handig om de maxi cosie op de wandelwagen te kunnen klikken bij een kleine boodschap, maar dit kan ook met andere merken. als je alles maar van het zelfde merk hebt. autostoel is in het eerste jaar dus de maxi cosie, daarna pas een andere. die hoef je nu natuurlijk nog niet te kopen. je hebt tegenwoordig ook achterwaarts gerichte autostoelen waar ze al vanaf de geboorte in kunnen tot 15 of 18 kilo ofzo. weet het fijne er niet van maar dan hoef je maar 1 stoel te kopen voor de komende paar jaar. misschien het informeren waard. en verder vond ik het zonde om alles nieuw te kopen,sommige dingen gebruik je zo kort, zoals een wipstoel en hebben zo weinig te lijden dat ik ze liever 2e hands kocht. scheelt je een hoop geld en werkt net zo goed maar dat is net wat je zelf wilt natuurlijk. marktplaats staat er vol mee.
Heel erg bedankt voor de tips. Alleen al de groepen was voor mij nieuw. Ik kreeg gisteren een folder van de prenatal en daar stonden de groepen in.... ben blij dat ik deze info hier gelezen heb. Als het goed is blijft het bij 1 kind bij ons. het is al een groot wonder dat ik uberhaupt zwanger ben... (MMM drie jaar geleden opgegeven en nu spontaan zwanger). Nieuwe spullen koop ik zo wie zo weinig, juist omdat het maar voor 1 kleine is. Het en der krijg ik al spullen, heb bijna de hele kamer compleet. Nu dus nog deze spullen. Een wipstoel komt ook binnenkort deze kant op. maar wel handig dat ik weet wat voor wat is. De autostoel/maxi-cosy moet ik nog wel even bekijken, we hebben twee auto's en wisselende diensten, dus ff op zoek gaan naar iets wat makkelijk uitwisselbaar is. Daar het zo kan gebeuren dat ik de kleine wegbreng en ML de kleine ophaalt. En ik wil wel veiligheid voor de kleine, dus als die evt nieuw wordt is dat geen probleem. Nogmaals bedankt voor de info, de basis is gelegd voor het grote uitzoekwerk. Mochten er nog tips zijn, geef ze gerust, hoe meer info hoe beter.
Een autostoel zou ik nieuw kopen. Je weet nooit wat er mee gebeurd is. Als hij bij een aanrijding in de auto stond, hij een x gevallen is of wat ouder is.. is hij al niet meer veilig.
De consumentenbond heeft uitgebreide tests van autostoeltjes, kinderwagens etc. Vonden wij heel handig met orienteren. En verder vooral zelf in de winkel gaan voelen, kijken en uitproberen. Op onze lijst staan nu: Maxi-Cosi Mura 4 Maxi-Cosi Citi SPS Stokke steps kinderstoel/wipstoel combi Stokke MyCarrier draagzak
ik zie de stokke draagzak, deze is niet ergonomisch en duurder dan een goede ergonomische draagzak (bijv. bij ikdraag.nl bondolino of storchenwiege of manduca) Een draagzak is wel heel handig, wordt hier vaker gebruikt dan kinderwagen Een kinderwagen en draagzak en kinderstoel kun je heel goed 2e hands kopen. scheelt een hoop geld.
Ik heb mijn research zéér uitgebreid gedaan en ik kies bewust voor de ergonomisch verantwoorde, door kinderfysiotherapeuten en kinderartsen goedgekeurde, Stokke draagzak. En wij willen ook géén tweedehands spullen.
De maxicosi lieten wij gewoon achter bij de onthaalmoeder hoor. Zo kon vriend afzetten en ging ik haar later weer oppikken. De autostoel hebben we dubbel, omdat die ook altijd blijft staan.
Begin je hier nou ook al?! Een stokke is GEEN ergonomische draagzak. Een ergonomische draagzak heeft een zacht rugpand waardoor het ruggetje zijn natuurlijke bolling kan behouden. Ook zijn de beentjes in een M houding. De knietjes zijn hoger dan de billen. En de beentjes worden tot de knieholtes ondersteund. DAT is ergonomisch dragen. Een stokke voldoet daar niet aan, ook al beweren ze zelf van wel. Het is gewoon niet zo.
Ik 'begin' nergens. Ik schreef op wat er op MIJN lijst staat en daar kwam commentaar op. Daar reageer ik vervolgens op. Uitkomst van mijn uitgebreide inventarisatie en mezelf informeren is dat ik het beste gevoel heb bij het ergonomisch verantwoorde ontwerp van de Stokke wat is gemaakt door kinderfysiotherapeuten en is goedgekeurd door kinderartsen. En waar ik tientallen enthousiaste gebruikersreviews over gelezen heb.
Maxi cosie bleef hier ook altijd op het kdv ofzo achter, en hadden we dus maar 1. Wel hadden we 2 klik dingen voor in de auto waar je de maxie cosie op klikt. Weet ff niet meer hoe dat ding heet. Hij was wel super fijn! Auto stoelen wel 2. Voor iedere auto 1. Hebben jullie een kleine auto? Let er dan op bij aankoop van je wandelwagen of hij wel achterin past.
Die klikdingen zijn bases. Je hebt vb. EasyBase, FamilyBase... afh. van welke stoel(en) je hebt. Wij verkozen de Römer BabySafe als groep 0 stoeltje, met een base in mijn auto en die van papa. Onze oudere kinderen zitten ook vnl. in Römer stoelen. De BabySafe kan ik op het onderstel van mijn kinderwagen klikken. Dat doe ik uitsluitend van en naar de auto. Verder ligt baby in de kinderwagenbak tot hij alleen kan zitten. En dan mag hij rond die tijd ook mee met ons aan tafel in een eetstoel. Papjes voeren aan een kindje jonger dan 6mnd en/of dat nog niet kan zitten, is om meerdere redenen onverstandig. Wij gaan voor Rapley, maar zelfs als je daar niet voor opteert, is het beter voldoende lang te wachten zodat voeden in een wipper niet nodig is. Je kan ook voeden op je schoot. Voor wandelen met een hond, moet je zelf beoordelen of dat veiliger kan in de kinderwagen, dan wel in een (bij voorkeur ergonomische) drager (doek of zak). Ik gebruik beide. Om te dragen heb ik een Tri Cotti, Tricot Slen en Marsupi. Die laatste geniet mijn voorkeur en wordt hier het vaakst gebruikt.
Ieder zijn keuze Ik kwam bji mijn research uit bij de storchenwiege carrier. Meer ergonomisch dan de Stokke en ook nog goedkoper. 2e hands spullen vond ik juist erg fijn, als ik het dan niet vaak gebruik is het niet zo zonde geld. Matrasje hadden we wel nieuw, maar bedje,commode,triptrap e.d. waren allemaal 2e hands.