Tot hoeveel kilo max. een liter voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door Daan0201, 5 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi,

De laatste keer dat ik bij het CB was mocht ik Evi max. een liter voeding per 24 uur geven. Heb me daar netjes aan gehouden, ook al had ik het idee dat ze wel meer wilde. Ze woog toen 5655 gram.
    Nu is ze inmiddels meer dan 6 kilo, en ik vroeg me af of ze dan nog steeds niet meer mag.
    Ik geef haar nu overdag 200cc, en 's-nachts meestal 100. Dus als ze alles opdrinkt zit ze op 1100 cc per 24 uur....Maar als ze niet hoeft laat ze het toch wel staan lijkt mij?

2. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Ze mogen sowieso maar max. 1 liter, ongeacht het gewicht. Meer kunnen de niertjes niet goed verwerken.

3. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Maar wat dan als Evi wel tevreden is met 1100 cc, en niet met 1000...?

4. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Jeetje ik vind dat wel errrug veel voor een baby van 3 maand... de komende maanden zal ze alleen maar meer willen en idd bij meer dan een liter kunnen de nieren niet aan en daarnaast bij fv kans op overgewicht ed.

Geef je al voeding voor hongerige baby's?

Ik zou toch maar ff contact met het CB opnemen.

5. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Nee, ik gaf HA voeding, maar die was zo licht verteerbaar dat ze daar niet genoeg aan had. Ik ben toen overgestapt op Friso Normaal, omdat ik uiteindelijk naar Friso Extra wil gaan (of gedeeltelijk), maar de overstap van HA naar Exttra ineens te groot zou zijn.
    Evi krijgt nu sinds een week volledig Friso 1 Normaal. Wanneer zou ik kunnen proberen met Extra te gaan mengen?

6. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Vind het trouwens ook moeilijk in te schatten hoor...Maar Evi drinkt altijd heel haar flesje leeg en als ze 180/200 op heeft redt ze het net zo'n 3,5 a 4 uur....
    Wanneer weet je dan of ze een hongerige baby is?

7. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Dit vond ik op internet...Nu snap ik er niets meer van...Mag het nou wel of niet?

Dagelijks meer dan 1 liter flesvoeding, kan dat kwaad? (10 wk.)
    Mijn zoon is 10 weken en weegt ongeveer 7 kilo. Hij drinkt per voeding (Nutrilon Premium gemengd met Nutrilon Forte) ca. 170 cc. Maar 's nachts drinkt hij ook nog. Hij drinkt dus meer dan een liter per dag.
    Wordt hij niet te dik, en kan dit geen kwaad? Hij drinkt in totaal ongeveer 6 à 7 voedingen op een dag.

Marijse Krebaum , Gouda

Antwoord:
    Kinderen die jonger zijn dan 6 maanden en zwaarder zijn dan 6 kg hebben ongeveer een liter voeding nodig op een dag. Het is niet erg om iets meer te geven dan wordt aanbevolen. Als u 7 keer 170 ml geeft, komt u op ongeveer 1200 ml. per dag. Dat is wel iets te veel.

U kunt beter proberen op een liter voeding per dag te komen. Als uw zoon daar niet voldoende verzadiging uit haalt, kunt u extra water aan de voeding toevoegen, zodat uw zoon een voller gevoel krijgt.

Let ook goed op de snelheid van het drinken, na 20 tot 30 minuten zuigen aan de fles geeft de voeding de meeste verzadiging.
    Mocht uw zoon hierna nog moeilijk te verzadigen zijn, kunt u overwegen een zwaardere voeding te geven, bijvoorbeeld de Frisolac Extra.

Leonie Ruitenburg

--------------------------------------------------------------------------------

Leonie Ruitenburg is diëtiste bij Friesland Nutrition

8. Mirna

Mirna Bekend lid

6 mei 2005
    908
    0
    0
    Ik zou de voedingslijn van Friso eens bellen. Zij kunnen je vast wel advies geven. Het nummer staat volgens mij op de verpakking.

9. Niet meer actief

ik vind het echt absurd veel hoor! Misschien dat je er wat rijstebloem of idd voor hongerige baby's kunt nemen, want zo klein en dan zoveel al...

In dat stukje staat toch duidelijk aangegeven dat ze het liever niet zien! En wat er gezegd wordt, straks wil ze alleen maar meer..

10. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Pff, ja, vind het ook moeilijk hoor. Wil haar natuurlijk helemaal niet teveel geven, maar als ze honger heeft moet ik toch wat?

11. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik heb net gebeld met de Friso Voedingslijn en ik mag nu wel Extra gaan mengen met de Normaal. Kan ik dan het beste proberen om terug te gaan naar 150 met 5 schepjes waarvan bijv. 3 normaal en 2 schepjes Extra?

12. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik zou idd proberen om wat minder in elke fles te doen... en misschien tussendoor dan wat rekken als je het idee hebt dat ze eerder honger heeft.

Weet je echt zeker dat het honger is want buiten dat ik het erg veel vind voor een baby van 3 maand vind ik het ook erg veel in verhouding tot haar gewicht/lengte. Ik ken wel iemand die haar zoontje kreeg meer dan gemiddeld maar hij was dan ook een bijzonder fors kind (van nature al, werd geboren met bijna 5 kilo)

Ik heb altijd het idee dat als je zoveel geeft ze er ook aan wennen om zoveel te drinken, als je teveel eet en je doet dat regelmatig zet je maag onnatuurlijk uit en ga je dus ook steeds meer moeten eten om een verzadigd gevoel te krijgen.

13. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ik snap helemaal wat je bedoelt hoor!
    En ik wil ook helemaal niet dat ze went aan veel voeding of wat dan ook, maar als ze om half 11/11 uur haar flesje heeft gehad, dan is het om half 3 echt wel weer bekeken....
    Ik moet maandag naar het CB dus zal ook daar eens overleggen, maar ik weet wel dat ze ook ontzettend hard groeit...Ze was in de 1e 2 maanden 10 cm. gegroeid en meer dan 2 kilo aangekomen.
    Misschien als ik haar die voeding geef die meer verzadigt (probeer eerst met mengen, misschien is dat al voldoende) dat het dan goed is.
    Maar 180 cc per flesje was wel het advies van het CB de laatste keer. Dus dat is dan toch ook 900 cc met 5 voedingen?

14. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    900cc is geen liter ;) Ik denk idd dat je haar beter wat minder geeft, eventueel met die forte.

15. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Klopt, maar op het bureau zei ze dat ik evt. 5 voedingen van 200 cc mocht geven, maar dan komt ze 's-nachts nog na 4 uur (heb ik pas een paar dagen geprobeerd, daarvoor kreeg ze 180 overdag en 's-nachts 100, dus dat is samen 1 liter). En als ik haar dan 's-nachts voedt dan ligt ze te drinken alsof ze ik weet niet hoelang niks heeft gehad...Dus dat lijkt mij toch honger, of zie ik dat verkeerd?

Okee, ik vind het zo moeilijk te beoordelen, ik zal even precies vertellen hoe het gaat, misschien zien jullie het beter... ;)

Ze krijgt haar eerste voeding rond 6/7 uur, 180 cc. Dan houdt ze het vol tot half 11/11 uur. Dan komt ze meestal weer rond 2 uur/half 3, dan geef ik haar weer 180 en dan komt ze weer rond 6 uur/half 7, weer 180. Dan houdt ze het vol tot de laatste voeding (23.00/23.30 uur) en moet ik haar wakker maken...Ze krijgt dan weer 180 cc en wordt dan de ene keer rond 1/2 of 3 uur wakker (dan 'rek' ik het met een speentje), soms om half 4/4 uur, maar max. 4 uur na de laatste voeding. Dan krijgt ze 100cc, en daar slaapt ze dan ongeveer een 2 a 3 uur op verder. En dan dus de ochtend weer.

Ze drinkt eigenlijk altijd alles op, en in het begin drinkt ze vrij gulzig (loopt ook vaak langs haar mondje). Ze heeft speen 2 van Avent, dus daar kan het niet echt aan liggen volgens mij...
    Vaak als ze dan haar flesje op heeft is ze niet helemaal tevreden, maar met haar speentje is dat op zich wel snel opgelost.

Dussss, wat denken jullie....?

16. Daan0201

Daan0201 Fanatiek lid

28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Nu lees ik op deze pagina net het volgende over voeding van babys van o tot 4 maanden;

Na 3 maanden wordt de drang om te zuigen minder sterk. Je baby groeit als kool en zal steeds meer moeten drinken. Je baby kan alleen niet meer drinken dan zijn maag kan bevatten. Op een gegeven moment drinkt hij elke maaltijd de maximale hoeveelheid melk zonder voldoende voeding binnen te krijgen. Je kunt dit bij je baby merken doordat hij niet langer tevreden is met de fles of borst. Alles wat hij te pakken krijgt, wil hij in zijn mond stoppen. Hij maakt hap- en kauwbewegingen en hij imiteert smakgeluidjes als hij mensen ziet eten.

Dit is dus helemaal een beschrijving van Evi op dit moment.... :confused:

17. Vicky

Vicky Fanatiek lid

11 aug 2005
    1.200
    0
    0
    Enschede
    Als je haar wakker moet maken voor die laatste voeding, waarom laat je haar dan niet een keer liggen en kijk hoe laat ze zelf komt?

18. peggy en myrthe

11 jun 2006
    77
    0
    0
    moeder en verzorgende
    nederweert/limburg
    ik zou de speen 1 van avent proberen als ze er langer over dien zijn ze ook vaker meer verzadigd is mijn menig
    myrthe sliep langer als ze lang over de fles deed

19. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Ja ik denk ook dat ze te snel de voeding naar binnen werkt.. dat deed Tim eerst ook. Ik ben op een kleinere speen overgestapt en nu doet hij 20 min. over een fles.
    Tim krijgt 150cc water en 5 schepjes voeding.. als de voeding gemaakt is, vul ik dan nog aan tot 200 cc omdat Tim anders last heeft van harde ontlasting.

20. Mamavyas

Mamavyas Fanatiek lid

22 mrt 2006
    2.691
    0
    36
    utrecht
    Yassir krijgt ook 180 cc om de 3 a 4 uur. Ik gaf eerst zoals aanbevolen op het CB 120cc dit was niet genoeg. Nu geef ik 180cc en heb ik tevreden kindje :D

Deel Deze Pagina