Eigenlijk ben ik twee weken geleden voor het laatst wezen paardrijden een fantastische rustig buitenritje. Nu vandaag bij de bekkenfysio zei ze eigenlijk dat het heel goed is om nog door te rijden voor het stabiliseren van het bekken uiteraard niet te lang en te vaak ivm overbelasting. Ook de verloskudinge vindt het niet echt een issue als ik weer zou gaan paardrijden. Nou ken ik meiden die tot 35 weken op het paard hebben gezeten maar dit lijkt me totaal niet prettig! Nu ben ik opzoek naar ervaringen tot wanneer jij paardrijden prettig hebt ervaren, dus niet de reacties van levensgevaarlijk enzovoort.
Ik heb altijd paard gereden, nooit bang. Ik zou het nu niet goed durven. Ik vind soms fietsen al eng (hoe raar). Tot wanneer het prettig is kun je blijven rijden, is denk ik per persoon verschillend. Als het door de deskundigen goed wordt bevonden en je voelt je er zelf prima bij dan lekker van genieten!
Ben nu 25 weken zwanger en op zich zou ik op een paard wat ik goed ken en zeker weet dat hij heel braaf is nog op durven stappen. Helaas is mijn eigen paard nog wat jong(5) en onervaren dus daar stap ik niet meer op.
Dat is wel erg jammer ja! Ik huur regelmatig een paard en dat is een beestje van 21 jaar en gewoon ontzettend braaf maar zeker weten doe je het natuurlijk nooit. Verder M springen en dressuur gereden zadelmak gemaakt enzovoort dus rijden kan ik wel maar verder dus niemand ervaring die nu nog steeds rijdt?
Ik rij al bijna mijn hele leven. Vond het met twaalf weken echt genoeg. Straks weer tijd voor maken. Ik durfde niet meer. Het kleintje in mijn buik is zo gewenst, dat wilde ik niet riskeren. Nu moet ik wel zeggen dat het paard wat ik rijd ook wel een dikke boef is.
Ik heb vanaf mijn 7e altijd paard gereden en vanaf mijn 14e eigen paarden gehad... Toen ik zwanger was van mijn dochter ben ik met 3 maanden gestopt.. Deze zwangerschap heb ik er niet eens aan gedacht te blijven rijden. (En ik ben fanatiek) Ik vind de risico's te groot, een dokter of vk heeft altijd tegen mij gezegd dat het 1 van de gevaarlijkste sporten is (je werkt met levende wezens die uiteindeljk altijd iets kunnen doen dat je nooit verwacht had). Mijn advies: als je het kan laten, laat het dan.. Sterke bekkenbodem spieren kunnen ook in je nadeel werken tijdens je bevalling, verkeerde momenten aanspannen etc. Maar uiteindelijk moet iedere vrouw het zelf weten... Persoonlijk vind ik het een te groot risico.. Fijne zwangerschap!
Ken iemand die professioneel rijdt en zij heeft echt lang doorgereden. Ik geloof wel tot 30 weken. En een paard van 21 is natuurlijk wel wat anders dan een paard van 5. Je moet doen waar jij je goed bij voelt!
Ik heb ook een eigen paard. Helaas kan ik al 3 weken amper rijden door veel bandenpijn en harde buiken na het rijden... Ook krijg ik de laatste week lies pijn na het rijden. Ik hoop wel weer te gaan rijden als het wat rustiger is in mijn buik.
Met 10 weken zit de kleine nog achter jouw schaambot, dus volgens mij moet het nu nog wel kunnen, zeker op een rustig paard dat je goed kent. Ik heb zelf lang gereden, maar toen ik voor het eerst zwanger werd, was ik er allang mee gestopt. Ik kan dus niet uit ervaring spreken. Ik vind echter niet dat mensen moeten overdrijven. Ankie van Grunsven was ook 5-6 maanden zwanger toen ze een gouden medaille in Athene won. Hoewel dat misschien weer het andere uiterste is en bovendien kan zij natuurlijk extreem goed rijden en kent ze haar paar door en door. Maar ik wil maar zeggen. Vraag aan je VK hoe lang de kleine nog achter je schaambot zit. Als dat niet meer zo is, kun je stoppen. Als je een buikje krijgt en je hebt er last van, dan stop je ook gewoon.
Bij mijn eerste zwangerschap direct gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Ik reed op dat moment een jong paard dat nogal onverwachts uit de hoek kon komen. Momenteel 21 weken zwanger van de 2e en 2 weken geleden nog succesvol op concours geweest! Ik rijd nu een heel fijn, braaf paard en zorg ervoor dat ik geen onnodige risico's neem (ik spring niet meer, geen buitenritten en als ze een dag wat onrustiger is longeer ik). Ik geniet er nog enorm van en blijf zolang het goed voelt en mijn buik niet in de weg gaat zitten voorlopig nog lekker doorrijden. Het fanatieke trainen wordt wel steeds minder en ik ben nu vooral heerlijk aan het genieten van ontspannen ritjes!
Bij de eerste ben ik met 12 weken al gestopt, mijn paard kon af en toe best heftig zijn en ik wilde het risico gewoon niet nemen. Het voelde al heel snel niet fijn meer maar dat was dus vooral psychisch. Toen mijn zoontje 1 jaar was heb ik mijn paard verkocht, ik kreeg het qua tijd gewoon niet meer geregeld. 2e zwangerschap heb ik dus hellemaal niet meer gereden.
Ik zou best nog op mn paardje durven stappen om te stappen/draven. Helaas wilde mijn rug niet echt meewerken en ben gestopt toen ik 23wk zwanger was... Weet wel dat ik het ontzettend mis en iedere x als ik op stal ben kriebelt het toch wel hoor! Nou ja, nog maar even doorzetten en voor mn lichaam kiezen. Last van mn rug zit ik niet op te wachten...
ik denk dat je zelf een beslissing moet nemen. zo lang het voor jouw prettig voelt moet je het lekker blijven doen. zodra je merkt dat je angstig word en serieuze twijfels krijgt of het nog wel vertrouwd is zou ik stoppen. elke situatie is anders.
Ik ben maandag 24 weken en ben vd week nog lekker het bos in geweest, ook gegallopeerd. (Wel in verlichte zit hihi) ik train mijn 2 paarden wel minder zwaar en longeer ze wat vaker. Mijn quarter horse zit makkelijker dan mijn haflinger dus die kan ik beter trainen. Maar die van mij vertrouw ik, zijn goed opgevoed.. En ik ben nog lang niet van plan te stoppen. Enige wat lastig is, is afstappen haha!
Bij de eerste ben ik er met 22 weken afgevallen.. En toen ook maar gestopt. Nu rij ik nog steeds maar denk er aan om te stoppen rond 20 weken. Maar het gaat nu nog steeds erg lekker moet ik zeggen.
Ik rij ook nog door zolang het goed voelt... Alles heeft een risico en zolang het vertrouwd voelt.. Nu rij ik wel een IJslander dus met op en af stappen is het voorlopig geen probleem... Mijn man heeft overige wel liever dat ik stop....