Wel of geen griepprik?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Stoffeltje, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ons dochtertje wordt in januari 3 jaar. Toen ze 6 weken was heeft ze een week in het ziekenhuis gelegen met het rs virus. Helaas kwakkelt ze tot nu toe met haar luchtwegen. Vorig jaar heeft ze buisjes gekregen en dit jaar heeft ze weer nieuwe buisjes gekregen en is haar neusamandel geknipt. Ze heeft diverse keren longontstekingen gehad en als ze heel ziek is krijgt ze tot overmaat van ramp ook nog een te laag bloedsuikergehalte waardoor ze erg slap en suf wordt. Dit jaar is ze gelukkig door de kno arts doorverwezen naar de kinderarts en nu krijgt ze Ventolin, QVar en Singulair. Het leek iets beter te gaan maar sinds twee weken loopt ze dus weer met gigantische groene snottebellen en is ze weer erg kortademig.

Een heel lang verhaal maar ik krijg dus omdat ik astma heb ieder jaar een griepprik en ik hoor om me heen van meerdere moeders van kindjes die het rs virus hebben gehad dat deze kindjes een griepprik krijgen. Deze week heb ik naar de huisarts gebeld hierover en die zei dat ik met de kinderarts moest overleggen. Deze heb ik vervolgens gebeld en zij zeggen dat ik met de huisarts moet overleggen. Ik heb maandag een afspraak gemaakt.

Maar wat zouden jullie doen, wel of geen griepprik bij zo'n kleine uk? Zijn er moeders met kindjes die ook zo kwakkelen en wat wordt er bij jullie kindjes aan gedaan?

2. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Mijn dochter heeft RS gehad toen ze 6 wk was, gecorrigeerd -2 wk.
    Ze heeft altijd een geluid op haar longen, maar ze krijgt geen griepprik. Ik vind het onnodig. Als ze nou echt zwak zou zijn zou het anders zijn, of flinke astma zou hebben. Maar dat is allemaal niet, je hoort haar alleen ademen.

3. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hmm ik heb advies gevraagd bij zowel huisarts als longarts.
    Ik heb hetzelfde als jouw dochter (en dus WEL officieel astma en dus ook officieel longpatient)

Hun argument om het te doen.. Lag niet bij de griep zelf.
    Maar dat je na een griepje een flink verhoogde kans hebt op een longontsteking.
    En mijn longen dus sowieso al gevoelig zijn voor ontstekingen.
    En tja, het was geen garantie nooit meer een longontsteking te krijgen en de keuze was natuurlijk aan mij.

De longarts voegde overigens toe dat hij zelf ook longpatient is en zelf ook de griepprik haalt.
    Feit dat hij verder ong hetzelfde (best goede) argument had als de huisarts.... Heeft me doen besluiten dat ik hem toch maar haal ondanks dat ik eigenlijk zelden griep heb.
    (Helaas kun je zonder griep ook prima een longontsteking opvangen... Maar goed.. Geen griep is sowieso weer een risicomoment minder)

Ik gebruik trouwens inmiddels geen singulair meer...
    En qvar heb ik wel geprobeerd maar werkte bij mij niet goed.

Heb nu enkel nog alvescol wat ik ook nog eens niet het hele jaar gebruik. Ik voel zelf redelijk aan wanneer het handig is om alvast te beginnen en verdubbel de dosis als ik echt last heb.
    Werkt heel goed hier maar dat lijkt me met een klein kindje heel moeilijk.

4. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Ik neem aan dat ze dat goed gecontroleerd hebben achteraf? :)

Ik heb 30 jaar met astma rondgelopen...
    Snap nu pas waarom ik altijd Het Watje van de gymles was, waarom ik een bloedhekel had aan sporten en waarom ik gewoon vaak verkouden as en slecht sliep.
    Zou toch tof zijn geweest als daar eerder wat aan gedaan was :)
    De overduidelijke symptomen waren er nauwrlijks.. Maar het heeft wel heel veel invloed gehad op mijn leven. Zo achteraf gezien :)

Mijn toenmalige gymleraar zou een acute hartaanval krijgen als zeontdekt dat ik niet alleen sport maar dat ik niet zomaar sport... Maar vrijwillig hardloop :)
    Die heeft daar heel veel tijd ingestoken om mijn ademhaling te reguleren tijdens het lopen. Nu kan ik dat :)
    En ineens is sporten toch wel leuk :)

5. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Gebruikt jouw dochter dan ook nog medicatie en hoe zit het met longontstekingen?

6. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Ik zou het wel doen

Mijn tante ( ernstige hartafwijking) heeft ook haar hele leven al een griepprik gekregen en daardoor nooit echt flink ziek geweest gelukkig.

7. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het lastig. Mijn zoon heeft vorig jaar wél de griepprik gehad. Na van alles te hebben afgewogen vond ik een goed argument dat het misschien een kuur AB zou schelen.

Nu vraag ik het me weer af, en ik weet het niet. Mijn zoon heeft afgelopen week weer een longontsteking gehad. En weer AB ervoor gekregen, dit keer net geen ziekenhuisopname.

Het biedt geen garanties, je kan gewoon de griep krijgen, andere variant of een mildere versie. Het blijft een dilemma. Ik denk dat ik toch maar weer geef...

Deel Deze Pagina