Tot wanneer blijf je de kolf en de flesjes uitkoken?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Hanneke, 15 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dames, iemand enig idee?
    Tot wanneer moet je de kolf en de flesjes blijven uitkoken?
    Of blijf je dit altijd doen omdat je de gekolfde melk gaat invriezen/bewaren in de koelkast?
    Ik hoorde namelijk net van mijn nichtje (die overigens kunstvoeding geeft) dat ze allang niet meer elke dag die flesjes uitkookt.
    En aangezien ik er een hekel aan heb wil ik dus even vragen of ik niet voor niks elke avond de gebruikte flesjes en de kolf uitkook ;) .

2. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    ja! blijven doen omdat je de melk wilt bewaren. voor kv geldt dit natuurlijk niet omdat je die maakt vlak voor het opdrinken.... vandaar. voel met je mee hoor, ik hou er ook niet van maar doe het nog steeds.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hej bedankt voor je antwoord.
    Dat over die kv dacht ik idd ook al.
    Maarja, ik denk ik controleer het even ;)

Ik leef ook met jou mee! Jij doet het ook al echt lang!

Kan de kolf trouwens in een magnetron sterilisator? Dan ga ik die misschien eens aanschaffen, lijkt me ideaal! Niet meer staan turen naar de klok bij dat pannetje water. Maar gewoon wachten tot ie PIEP zegt!

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Kolf moet je elke dag uitkoken als je de melk wilt bewaren. Als je de ene dag kolft en ze drinken de volgende dag de melk, dan zou het in theorie niet hoeven.
    Flesjes waar ze de melk uit drinken hoeven niet elke dag gesteriliseerd worden, flesjes waarin de melk bewaard wordt wel.

Kolf in een magnetronsterilisator zou ik niet doen. Door de ongelijkmatige hitteverdeling heb je toch wat meer kans op vervormingen.

Ik heb een stoomsterilisator, gewoon een apparaat waar een bodempje water in gaat, stekker in het stopcontact, en 10 minuten later klaar. Makkelijker dan uitkoken, veiliger dan een magnetron.

en later ook handig om bapao's en groente in te stomen.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Oke, nou als ik dan toch bezig ben, gooi ik die flesjes waar ze uit drinken er wel gewoon even bij!

Wat ik begrepen heb gaat er in een magnetronsterilisator ook een laagje water? Maar daar zou ik even naar moeten kijken.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    :oops:. Ik ga weer braaf elke dag uitkoken :oops:

7. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    :) :)

8. Ready

Ready Actief lid

31 okt 2006
    265
    0
    0
    Magnetronsterilisator met kolf gaat hier al 3 maanden probleemloos. En veel minder gedoe dan het pannetje.

9. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    o, ik gebruik ook een magnetronsterilisator hoor! veel minder werk dan een pannetje. gaat inderdaad een laagje water in. dat moet je alleen niet vergeten, heb wel eens gelezen dat het dan wel fout gaat met je kolf maar verder hier ook probleemloos hoor. ik laat mn kolf en flesjes altijd in de sterilisator staan, is ie meteen opgeruimd en het blijft 24 uur steriel als je hem dichthoudt.

stranger! schaam je! ;)

10. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hehe... en het duurt maar 4 minuten maar er kunnen geen bapaos en groenten in ;)

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Whahaha! Je kan het natuurlijk proberen he!

Ik ga dan toch maar eens kijken voor zo een sterelisator denk ik.
    Ik heb een hekel aan mijn pannetje! (lees pan ;) )

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hier ook nog steeds, ik gebruik mijn soeppan van 5 liter. Ooit in een dwaze bui eens aangeschaft, komt ie nog mooi van pas.

Eh ja soms maak ik er ook wel eens soep in.

Kom ik bij een vervolgvraag: voegen jullie wel eens een scheutje azijn toe?
    Gebruik je dan schoonmaakazijn of eetbare azijn?
    En in geval van de eerste, moet je ze daarna nog afwassen, of verdampt de azijn?

13. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    nog nooit azijn gebruikt. wel af en toe een sopje of in de vaatwasser.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik doe er altijd een scheutje azijn in inderdaad, maar wel de eetbare hoor, schoonmaakazijn lijkt me niet de bedoeling. Na het uitkoken spoel ik alles af onder de koude kraan. Als ik vergeet azijn toe te voegen, kan ik de kalk na het uitkoken overal afpoetsen :(. Ik heb trouwens ook een mooie soeppan van 5 liter :D.

15. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Toen ik nog uitkookte deed ik er gewone azijn bij.
    Voordeel van de stoomsterilisator was dat je ook nog eens geen aanslag meer had.

16. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    @ Jingels, ja wij doen er een scheutje 'eetbare'azijn bij, geen aanslag te bekennen. Daarna spoel ik het wel allemaal af. Geen idee of die azijn eraan blijft zitten, maar het is maar voor het idee. Owja, trouwens niet elke dag, 1x in de 2-3 dagen doe ik dat -> scheutje azijn.

@ Dirksmama, bij zo een magnetron'moeilijkwoord' heb je als het goed is ook geen aanslag ;) . Ik denk dat ik voor zo een ding ga kijken, binnenkort, een keer :)

17. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Ik kook de boel ook nog braaf uit. In een 5 liter soeppan met eetbare azijn. Of is het drinkbare azijn? (lol) Ik spoel de boel daarna niet meer af anders is het, in mijn ogen, niet meer steriel.

18. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik gerbruik al tijden een magnetronsterilisator. Ik heb toen ik een keer in een pannetje uitkookte dat mijn schelp was vervormd.
    Je hoeft trouwens niet perse te steriliseren in de vaatwasser is ook voldoende, wel een heet programma dan !

19. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Voor dagelijks gebruik is de vaatwasser OK, maar hou er dan rekening mee dat het gepasteuriseerd wordt, niet gesteriliseerd. Ook op de hoge stand van 70 graden gaan wel bacterieën dood, maar niet hun sporen. Bij spruw kun je so wie so beter met wat azijn koken.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik vind de vaatwasser niet zo een fris idee, vraag me niet waarom, want ja, de vaat word er ook schoon van en daar drinken en eten wij ook van/uit.

@ Nemo, hier gelukkig nog geen vervormde onderdelen ;) !

Deel Deze Pagina