Aangiften 2014 als je een bedrijf hebt

Discussie in 'De lounge' gestart door kleintje88, 1 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik wilde aangiften doen en ik dacht dat als je een bedrijf hebt naast loondienst je dit ook kon aangeven maar ik kan het niet vinden??
    Weet iemand er raad mee?
    Of zal het zo zijn omdat ik mijn bedrijf weer heb uitgeschreven dat het niet meer hoeft? overigens heb ik geen winst gehad met mijn bedrijfje alleen maar verlies dus er is weinig aan te geven behalve dan het verlies...
    Of krijg ik hier later nog een oproep voor dat ik het moet doen? Want als ik inlog als ondernemer dan zie ik daar ook niks staan dat ik het moet doen.
    Zal de belastingdienst bepaald hebben dat ik geen ondernemer ben voor inkomstenbelasting ?

2. pardoes

pardoes VIP lid

15 apr 2009
    7.655
    1.414
    113
    Onder inkomsten uit overige dingen, moet je aanvinken bij inkomstenoverzicht en dan krijg je daarna een overzicht waarin je je inkomsten en uitgaven in moet vullen.

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Je moet daar apart aangifte voor doen. Ook als je geen winst hebt gemaakt. Zou ik zeker doen. Ik kreeg vorig jaar alsnog een leuk bedrag terug. Ik zou er even achteraan bellen. Geen aangifte doen = een vervelende boete.

4. plk

plk Actief lid

28 sep 2008
    407
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je moet een winstaangifte doen, en dat kan niet via dit programma, daarvoor heeft de belastingdienst een aparte aangifteprogramma voor.

5. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Maar krijg je daar later dan een oproep voor net als btw aangiften?
    Want als ik inlog als ondernemer dan zie ik daar verder niet dat ik nog iets kan invullen of iets dergelijks...

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik was afgelopen jaar ingeschreven als bedrijf dus ik heb begrepen dat inkomsten uit overige niet geldig is daarop. Zoals ik het lees op belastingdienst site.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.189
    113
    Je moet dit samen met je ib aangifte doen. Je moet je jaarrekening invullen, eventuele zelfstandige en starters aftrek etc. Geen.aparte aangifte hoor!

8. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    #8 kleintje88, 1 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2015
    Maar bij mij stond er niks bij van bedrijf of iets dergelijks wat ik kon aanvinken?
    Ik weet dat er vorig jaar wel een kopje van was wat je kon aanvinken (toen had ik nog geen bedrijf maar zag hem er wel tussen staan maar nu dus niet meer? )
    Ga morgen wel even bellen om het na te vragen...

9. plk

plk Actief lid

28 sep 2008
    407
    0
    0
    Zuid-Holland
    Je kan alleen bij die aangifte komen door in te loggen op de ondernemers pagina/login bij de belastingdienst.
    Die aangifte is voor 90% gelijk aan de gewone alleen vul je daar idd je jaarrekening in en je ondernemers aftrekposten.

10. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting? Ja, dan moet je daar apart aangifte voor doen. Die aangifte moet staan waar je je aangifte voor de btw ook kunt vinden.
    Ik denk dat je niet wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting. Vaak zie je dat als je naast je bedrijf nog in loondienst bent. In dit geval vul je je normale aangifte in en dan kun je bij 'inkomsten uit overige werkzaamheden' je winst/verlies invullen.
    Wil je wel als ondernemer voor de inkomstenbelasting gezien worden, moet je een verzoekschrift naar jouw belastingadviseur van de belastingdienst indienen.

11. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik heb gebeld en ik hoef inderdaad alleen maar aangiften te doen uit wat ik in loondienst heb verdiend niet als bedrijf zijnde want dan had het erbij gestaan zei hij.
    Hij kon het ook niet terug vinden dus wat ik heb ingevuld was voldoende.
    Werkt het in je voordeel als je je verlies opgeeft bij overige verdiensten ?

12. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Je moet altijd alle inkomsten invullen, ook als je een eigen bedrijf hebt (inkomsten uit overige werkzaamheden).
    In dit geval heb je verlies geleden en zou ik dat zeker opgeven. Dit wordt namelijk in mindering gebracht met wat je eventueel moet betalen.

13. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik hoef niks te betalen zou 2100 terug krijgen.
    Winst is er niet wel verlies ik zal eens berekenen waar het op uit komt als ik het verlies mee bereken

14. Mris

Mris Actief lid

13 feb 2013
    204
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb ook een bedrijf. Eerste jaar ook verlies gemaakt. Ik kreeg toen niets terug, maar dat is toen verrekend met het jaar daarvoor. Waardoor ik van het jaar daarvoor weer geld terug kreeg. Dus ik zou het alsnog invullen;)

15. Lyt

Lyt Actief lid

21 dec 2009
    296
    0
    0
    Je moet het resultaat wel invullen bij inkomsten uit overige werkzaamheden. Aangezien je een verlies hebt komt dit jou alleen maar ten gunste. Je krijgt erdoor een lager inkomen box 1 waardoor je minder belasting hoeft te betalen, in jouw geval: meer belasting terug krijgt.

De belastingdienst kan zich op een gegeven moment wel gaan afvragen of het geen hobby is als je continu verlies blijft maken.

16. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    #16 kleintje88, 3 mrt 2015
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2015
    Ben inmiddels ook al uitgeschreven ;) Wil niet meer voor dat bedrijf waar ik bij inkocht werken...
    Maar goed ik heb nu ingevuld bij overige inkomsten.. Het verlies iets meer dan 2000 en krijg 1000 euro meer terug dan als ik het niet opgeef... Dus inderdaad wel in zijn voordeel. Al is de kans dat ik straks misschien specifieker moet gaan aangeven in toch nog een officiele bedrijfs aangiften misschien? Maar goed dat is geen probleem.
    Geldt het nu trouwens ook dat ik meer kinderopvang toeslag terug krijg van 2014 omdat ik 2000 euro minder heb verdiend?

Deel Deze Pagina