Wij proberen steeds meer een bedritueel te creeëren voor onze zoon (3,5 maanden). Ik ben alleen altijd vrij snel klaar en vraag me af of ik dan genoeg tijd heb besteed aan het naar bed brengen. Maar ja op deze leeftijd kan ik nog niet zo heel veel meer doen (heb ik het idee) Wat ik nu doe is: Hij op mijn arm, samen gordijnen dichtdoen, muziekdoosje aanzetten, in bedje leggen, speentje in, liedje zingen en knuffel bij zijn arm. Wat doen jullie voor het slapen gaan met je kind? En hoe oud is je kind dan? Wanneer begon je met een boekje voorlezen?
Wij zijn met een week of 8 begonnen met een ritueeltje voor de nacht. Een ritueel hoeft ook helemaal niet lang te zijn, maar de herhaling helpt je kindje gewoon eraan te wennen dat het nu tijd is om de nacht in te gaan. In het begin denk je misschien dat je het voor 'jan met de korte achternaam' loopt te doen, maar ik ga nu echt merken aan ons mannetje dat hij het doorheeft. Zodra hij na zijn verhaaltje in bed ligt horen we hem eigenlijk niet meer.. Ons ritueeltje: 19.00 douchen (niet elke dag) 19.15 pyjama aan 19.30 laatste fles 19.50 in slaapzak, in bed 20.00 verhaaltje voorlezen (kort verhaaltje, nu jip&janneke) 20.05 muziekje aan, lampje uit en slapen..
Dochter is nu 7,5 maand. Bedritueel is dag zeggen tegen alles buiten en verduisterend gordijn dicht, verschonen en pyjama en slaapzak aan, knuffel van papa en voeden, ze valt dan aan de borst in een diepe slaap. Na ongeveer en halfuur komt papa om mij wakker te maken en meiske door te schuiven in haar bed Zodra we in de grote stoel kruipen wil ze drinken, geen geduld voor een boekje. Boekjes lezen doen we eerder op de dag in de woonkamer, al is haar opvatting van een boekje lezen vaak het pakken en op de hoeken kauwen..
Hij kijkt een filmpje op de laptop, daarna krijgt ie zijn pyjama aan, krijgt nog een klein flesje warme melk en dan gaat ie naar boven. Er hangen foto's van de honden en de kat in het trapgat die welterusten gezegd worden, leg 'm in z'n slaapzak, zet twinklebeer aan, geef nog een aai over z'n bolletje en eindig de dag altijd met een "mama houdt van je"....ondertussen is meneer al omgedraaid en heeft z'n duim al in z'n mond. Niks bijzonders dus, aan een verhaaltje heeft ie (nog) geen behoefte...hij gaat gelijk liggen en slapen.
Wij zijn begonnen met een maand of vijf geloof ik.. Pyjama aan flesje, verhaaltje, beer op de kast weltruste zeggen, liedje en bed in! Nu na de fles eerst tanden poetsen.
Hmm dat is bij ond nog steeds niet elke avond hetzelfde. Er zijn wel een paar standaard dingen die terugkeren: -Na de fles naar boven -uitkleden en even knuffelen en spelen met de blote beentjes -groot licht uut, ganglicht aan -slaapzakje aan en speentje erin - nog ff op mn arm knuffelen en dan probeer ik hem in zijn bed te leggen. Soms valt ie vanzelf in slaap en soms moet ik hem weer eruithalen. En dan duurt het weleens een uur tot ie wil slapen.
19:00 laatste fles Daarna tandenpoetsen verhaaltje voorlezen in bed en dan slapen duurt 10 minuten denk ik. Zodra hij kan staan doe ik m onder de douche sávonds of met een washand wassen. Nu gaat hij 1x in de week mee douchen..
Ons "ritueel" is niet zo uitgebreid of bijzonder... Boven schone luier, pyama aan, slaapzak aan. Tandjes poetsen. Eventueel flesje drinken afh van of hij honger heeft. Kusjes, ik ga slapen ik ben moe, in bed, speentje met knuffel, kus en ik ga boven nog wat rommelen.
Ons ritueel: eerst pyama aan dan beneden allebei een melkfles, tandjes poetsen en naar boven. De jongste in het grote bed van haar zus, samen liedje zingen 'ik ga slapen ik ben moe' Dan breng ik de jongste naar bed altijd eerst deken instoppen, knuffeltje geven,bidden, aai over de bol, muziekje aan en zwaaien. Mijn man leest de oudste nog een verhaaltje voor en bid met haar samen, dan kom ik bij haar terug en nemen we de dag door door te vragen wat ze leuk vond van die dag en minder leuk. Dan nog een kus en een knuffel en lekker slapen. Beide kids hebben een nachtlampje en de lamp op de overloop blijft aan.
Ons ritueel: 20:30 - in bad. 21:00 - pyjama aan en slaapzak of inbakerzak. 21:30 - laatste fles 22:00 - gordijnen dicht , naar bed, muziekje aan, speentje in. Ik blijf wel vaak even naast haar zitten .
Hier ons ritueel al een poosje. na het eten nog even spelen. Douchen of in bad (om de dag), pyama aan. DAn nog laatste fles melk drinken, tandenpoetsen, en slaapzak aan. Beide iejoors en zn knuffelmuis weltrusten zeggen (die ook in zn bed liggen ) onderstoppen, kusje geven en slaap lekker, mama/papa houd van jou en dan slapen. Meestal slaapt hij vrij snel, soms nog even 10 minuten kletsen tegen iejoors en muis.
Hier belangrijk bij de jongste dat ik zo stil mogelijk ben dus hier geen uitgebreid ritueel haha. Hier om 18.15u wassen, pyjama en slaapzak aan. Flesje pap, tandjes poetsen, boven in het donker nog ff een slokkie aan de borst. Daarna leg ik haar in haar bedje, speentje geven en ga ik weg. Ik ruim meestal nog even wat was op boven, soms jengelt ze nog even wat en dat scheelt me heen en weer lopen. Als ze niet in slaap kan komen, ga ik in het donker met haar zitten en valt ze tegen mij aan in slaap en leg ik haar halfslapend over.
17.00 fles 18.00 groentehap Rond 18.30 naar bed, wanneer hij moe is: -schone luier -broekje en sokken uit, slaapzak aan. -krabwantjes aan -gordijnen dicht lamp uit - kusje op zn hoofd, fluisteren: weltrusten lekker slapen -muziekje van speeldoosje aan, deur dicht alle lampen boven uit Slaapt altijd binnen 5min in. 22.00 laatste fles, wordt meestal zelf rond die tijd wakker. Slaapzak aanhouden, boven fles drinken, boertje en weer slapen, zoals hierboven al staat. Om de dag in bad, dan ook na deze fles met papa of mama samen in het grote bad of in de douche Hij is nu 6maanden
verschonen, pyama en slaapzak aan, boven op bed Bv en hopen op Klaas vaak maar vaak duurt dat wel een paar uurtjes.
Ik lees geen verhaal, heeft hier nog geen zin met bijna 3mnd. Ons ritueel: 19.30 Douchen met papa of mama op de arm (wordt ze rozig van) Pyjama aan 19.45 Laatste fles Vanaf de laatste fles rustig even met een knuffel spelen op ons bed (tussenin) Kruik klaarmaken, alles steriliseren in de magnetron incl speen en flessenborstel 20.30 papa knuffel geven, schone luier om, inbakerdoek in, ik hou van je fluisteren en over voorhoofdje aaien. En lekker slapen tot 05.45
Leuk om dit te lezen. Hier het avondritueel: 19.00 avondflesje van papa (soms mama) Hierna nog even knuffelen met mama, dan naar boven, luier, pyama, slaapzak aan, in bed, alle knuffeltjes in haar armen verzamelen, papa twee liedjes zingen, lichten uit en slapen. Duurt hooguit 10 minuutjes.
Voor de jongste (ruim 3 maand): Op badderdagen; 18:30 samen met de oudste in bad Lekker olie smeren en pyjama aan Op de slaapkamer met het nachtlampje aan de slaapzak aan, ondertussen zing ik een liedje. Naar onze slaapkamer om haar fles te drinken, in zeer zwak licht. Flesje leeg? Dan leg ik haar in bed, krijgt ze haar speen en tut, vertel ik haar dat ik van haar houdt, zeg "welterusten, tot morgen lieverd" en dan is ze zo vertrokken! Op niet-badder-dagen: Rond 18:30 naar boven Op haar slaapkamer pyjama +slaapzak aan, ondertussen een liedje Daarna op onze kamer haar fles Naar bedje, speen, tut en dezelfde riedel.. Ook dan gaat ze altijd netjes slapen *klopt af* Bij de oudste is het al een stuk uitgebreider.. Rond 19:00 naar boven Pyjama aan, luier om Antibiotica nemen Tandjes poetsen Samen in de spiegel kijken Naar haar kamer Lampje uitmaken Crème op de wangen Versje 'love you' Liedje van Nijntje 'tijd om te gaan slapen' "ik houd van jou, slaap lekker lieverd, tot morgen" En een kushandje om het aan de deur af te sluiten.. En ja.. Dat MOET iedere dag hetzelfde zijn, haha! Als ik een onddeel vergeet of oversla, krijg ik dat direct te horen!
Hier altijd heel simpel gehouden. Om de dag gaat ze na het avond eten in bad. Voor het slapen gaan flesje melk op de bank met de televisie aan. Daarna tandjes poetsen en in bed leggen, slaapzak aan en haar slaapknuffeltje bij zich geven, muziekknuffel aan, kusje voorhoofd en weltrusten. Gordijnen dicht en deur op kier. Boekje lezen doen we hier overdag want voor het slapen gaan werkt hier niet maakt haar te wakker, denkt ze dat het nog speeltijd is.
Leuk he dat iedereen t zo verschillend doet! Hier rond 18:30/19:00 verscheelt nog wel eens.. Dan op de commode, geef ik haar de fles, schone luier, gelijk in de slaapzak(ligt onder haar) Daarna tandjes poetsen, boertje laten, even lachen, overal aanzitten(kast/knuffels op kast en fotolijstje met beren) Dan naar bed, goed in stoppen, knuffels goed leggen en meestal als ik boven haar hang kijkt ze nog even om en zegt dan: ahhhh als in knuffel en dan ga ik de kamer uit en zeg: Dag Emma tot straks!
Hier is het meestal 19.00 als we klaar zijn met eten. Dan kijken we nog een aflevering Shaun the Sheep of een stukje dvd met Elmo. Daarna: - naar boven lopen en omkleden in pyjama (verschonen ook) - slaapzak aan - alles in z'n kamertje gedag zeggen (beestjes op gordijn, op schilderijtjes, muziekbeestjes, beestjes in bed - licht op z'n kamer uitdoen, op de gang en op onze slaapkamer (klein lampje op onze kamer blijft aan) - laatste flesje (enige flesje, voor de rest drinkt hij al gewoon uit bekers uiteraard) - tandjes poetsen - papa en mama een kus geven en slapen Voorlezen doen we gedurende de dag wel veel, maar 's avonds eigenlijk niet. Dat wil ik in plaats van het flesje gaan doen. (in flesje zit nog maar 1 schepje poeder, is echt meer voor het ritueel eigenlijk)